بعد از ورود بستههاي تبليغاتي رنگارنگ، كتابهاي كمك درسي، بنرهاي تبليغاتي، تبلت و موبايل، بستههاي نرم افزاري متنوع، لوازم التحرير با طرحهاي وارداتي كه با مجوز و بيمجوز مدير مدرسه به كلاسهاي درس نفوذ ميكردند، خبرهاي تازه رسيده حاكي از اين هستند كه كار ورود نامحرمان به حريم مقدس تعليم و تعلم به همينجا ختم نشده و پنجشنبه گذشته در غفلت مسئولان آموزش و پرورش قرآنهاي چاپ عربستان با ترجمه وهابيت سر از مسابقات قرآن فرهنگيان در آوردند.
اين روزها خبرهايي مبني بر ورود منابع فكري رنگارنگ از حوالي مدارس كشور به گوش ميرسد كه اگر چه هيچ سنخيتي با فرآيند آموزش و پرورش ندارند اما به بهانه حمايت مالي از مدرسه و با مجوز مديران مدارس بدون توجه به محتواي تبليغات محصولات و توليدات خود، ناخوانده ميهمان كلاسهاي درس ميشوند.
مورد اخير نشان ميدهد كه اين تهديدات رنگارنگ از يك سري تبليغ ساده فراتر رفته و فكر و انديشه دانشآموزان و فرهنگيان را نشانه گرفته است. ماجراي توزيع قرآن چاپ عربستان با ترجمه وهابيت در مسابقات قرآن فرهنگيان تهران است.
اگر چه اين خبر از سوي مسئولان آموزش و پرورش تهران تكذيب شد اما اين دليل نميشود كه افكار عمومي نسبت به شكافهايي كه محل ورود آسيبها هستند، هشدار ندهند.
اژدهاي ضحاك و مغز فرزندان ما!
همانطور كه ورود و خروج فيزيكي به مدرسه از سوي باباي مدرسه و ناظم كنترل ميشود تا حريم مدرسه پاس داشته شود، انتظار ميرود ورود و خروج خوراكهاي فكري به مدارس نيز تابع مؤلفههايي باشد كه نه تنها در تعارض با مباني تربيتي و اهداف آموزشي نباشند بلكه مكمل آنها باشند. اما خبر توزيع قرآنهاي وارداتي نشان ميدهد مدرسه به جز اينكه در معرض تهاجم نرم فكري از جانب انواع رسانهها است، اين روزها جلوي چشم مسئولان مدارس و آموزش و پرورش پذيراي تهاجمات مخرب فكري ديگري نيز هست.
روز پنجشنبه 3 بهمن ماه مسابقه قرآن فرهنگيان شهر تهران در يكي از دبيرستانهاي تهران برگزار شد. در زمان مسابقه قرآنهايي بين داوران مسابقه توزيع شد كه چاپ عربستان و ترجمه وهابيون بوده است، داوران با مشاهده اين قرآنها واكنش نشان دادند. پس از اين اتفاق، مسئولان برگزار كننده برنامه به جمعآوري قرآنها اقدام كردند اما برخي از داوران ممانعت و عنوان كردند كه اين موضوع را پيگيري خواهند كرد.
در اين رابطه مسعود ثقفي، سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با رسانهها اظهار داشت: روز پنج شنبه مسابقه قرآن فرهنگيان در يكي از مدارس شهر تهران برگزار شد و در اين برنامه مدير مدرسه تصميم گرفت تا به برندگان مسابقه، قرآنهايي را هديه دهد. وي افزود: مدير مدرسه تصميم گرفت تا تعدادي از قرآنهايي را كه در مدرسه وجود داشت و قبلاً به عنوان هديه به مدرسه اهدا شده بود به برندگان مسابقه اهدا كند البته اين قرآن از چندين سال گذشته در مدرسه موجود بوده و در هنگام توزيع متوجه شديم كه اين قرآنها براي عربستان است كه به زبان فارسي ترجمه شده است.
سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص اينكه اين قرآنها چگونه به مدرسه راه يافته بود، اظهار بياطلاعي كرد. البته وي ساعتي بعد موضوع را از اساس تكذيب و اعلام كرد: چنين قرآني وجود ندارد و افرادي كه ادعا ميكنند اين قرآن را به ما نشان دهند. گويا ورودي حوزه فكر و فرهنگ به شدت در كانونهاي تعليم و تربيت كه همان مدارس هستند، دچار چالش است و با وجودي كه آموزش و پرورش در ماههاي اخير دربهاي خود را به روي رسانهها بسته اما به استقبال افكار مسموم ميرود!
تنگه احد را رها كردهايم
بررسي خطاهايي از اين دست معلوم ميكند كه چشم اسفنديار ماجرا مربوط به ناآگاهي مديران و كادر آموزشي مدارس است. سربازان خط مقدم جبهه جنگ نرم بيخبر از همه جا، پذيراي هر لطف و كرامتي هستند. حالا چقدر اين الطاف در تعارض با اهداف تربيتي و آموزشي هستند، خدا ميداند و محتواي آنها چگونه گزينش ميشود جاي سؤال دارد.
گويا كسري بودجه تا اين اندازه مدارس را ميآزارد كه هدف اصلي تعليم و تربيت در مقابل تأمين سخت افزاري لوازم مدرسه به حاشيه رانده شده است، غافل از اينكه فطرت الهي، لوح سپيد سرشت دانشآموزان و استعدادها و تواناييهاي آنان در سنين تأثيرپذيري در اختيار معلماني است كه تنها زماني ميتوانند از عهده آن بر آيند كه به صلاحيتهاي حرفهاي لازم مجهز باشند.
اگر معلم ناآگاه باشد نه تنها آدم نميسازد بلكه آدميت را ويران ميسازد. پس بحث صلاحيت حرفهاي مهم است چون معلم عقل و جان را پرورش ميدهد.
معلم به عنوان مهمترين عنصر تعليم و تربيت و كارگزار اصل تعليم و تربيت است. همه برنامهها، محتواها، فناوريها و ساختارها زماني به ثمر مينشيند كه معلم كارآمد باشد.
از طرفي سالها است رسيدگي به اوضاع معلمان به وضع معيشت و استخدام و ساماندهي نيرو و بيمه طلايي و بازنشستگي محدود شده و در مقابل دورههاي بازآموزي و آموزشهاي ضمن خدمت صوري و بيكيفيت به ارتقاي صلاحيتهاي حرفهاي معلمان ميپردازد. معلوم نيست در سال چند بار كيفيت تدريس معلمان به محك آموزش گذاشته ميشود؟
علاوه بر اين سؤال اينجاست معلماني كه خود خطر را درك نميكنند و در مقابل تهديدات نرم تا اين اندازه آسيبپذير هستند، چگونه ميتوانند فرزندان و آيندهسازان اين مرز و بوم را تربيت و براي نظام جمهوري اسلامي كادرسازي كنند؟
اين موضوع شايد تأييدي باشد بر اخباري كه در خصوص رخنه برخي فرقهها از جمله وهابيت در مدارس بارها از سوي رسانهها مورد تأكيد قرار گرفته بود. آموزش و پرورش بايد به اين باور برسد كه تداوم اين كوتاهيها، اعتماد عمومي را به آموزش و پرورش خدشهدار ميكند.
بنابراين گزارش، تعدادي از اين قرآنها جمعآوري شده است اما هنوز برخي از قرآنها دست بعضي داوران هست. حال بايد ديد كه آيا اين قرآنها با همين شيوه به مدارس ديگر هم هديه داده شده است.