کد خبر: 420658
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
اميرترقي نژاد-استان يزد و به ويژه شهر يزد به خاطر برخورداري از ارزش‌هاي تاريخي، سنتي، معماري کويري همراه با ابنيه‌هاي مستحکم كه از قرن پنجم هجري به جا مانده است به عنوان يک شهر نمونه، الگويي از معماري سنتي با استفاده از خشت خام همراه با کوچه‌هاي پيچ در پيچ و ديوارهاي بلند، طاق‌هاي ضربي و ساباط و بادگيرهاي رفيع، جايگاه ويژه‌اي جهت جلب توريسم داخلي و خارجي دارد و مي‌تواند مورد توجه جهانگردان واقع شود. بررسي وضع موجود باعث شناخت توان‌ و پتانسيل‌هاي توريستي اعم از طبيعي، تاريخي، فرهنگي مذهبي، اقتصادي مي شود. هر چند در بخش ايجاد اماکن اقامتي، توفيقات استان در سال‌هاي اخير چشمگير بوده است، ولي هنوز حلقه‌هاي صنعت گردشگري در استان هنوز کامل نشده است. واقعيت اين است که با وجود برنامه ريزي‌هاي هدفدار براي توسعه گرددشگري در يزد (که زنجيره‌اي از اقدامات آموزشي، فرهنگي، تبليغي، تدارکاتي، تأميني، برنامه‌ها ، زيرساخت‌ها و ايجاد فضاهاي جديد را شامل مي شود)، هنوز هم صنعت گردشگري در استان با مشکلات متعدد مواجه است.
***
كاهش آمار گردشگر
دست‌اندركاران صنعت گردشگري يزد در حالي از كاهش آمار ورود گردشگران به اين استان خبر مي‌دهند، كه اين امر نيازمند تصميمات جدي براي برطرف كردن اين موضوع است. بحران اقتصادي در اروپا، افزايش تعداد هتل‌ها، تبليغات سوء دشمنان از جمله مواردي است که كارشناسان و دست اندركاران صنعت گردشگري يزد ازعوامل مهم كاهش آمار ورود گردشگران به يزد مي‌‌گويند.
به گفته اصغر نبيل رئيس جامعه هتلداران يزد در شش ماه نخست پارسال تعداد گردشگران خارجي در استان يزد 20 هزار و 90 نفر شب بوده که در شش ماه نخست امسال به 7 هزار و 845 نفر شب کاهش يافته است.
وي بحران اقتصادي در اروپا، افزايش تعداد هتل‌ها ، تبليغات سوء دشمنان را علت اين کاهش عنوان مي‌‌کندو مي‌‌گويد: با توجه به تفکيک آمار گردشگران خارجي و داخلي در هتل‌هاي استان يزد، اين آمار نشان مي‌‌دهد، تعداد گردشگران خارجي در شش ماه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه پارسال 61 درصد کاهش يافته است.
وي مي افزايد: ميزان اشغال هتل‌هاي يزد نسبت به سال گذشته تفاوت چنداني نداشته در حالي که اين مقايسه نشان مي‌‌دهد درصد اشغال هتل‌ها نسبت به دو سال قبل 50 درصد کاهش داشته است.
رئيس جامعه هتلداران استان يزد اظهار مي‌دارد: ميزان درصد اشغال هتل‌ها در گفت‌وگوها و ارائه گزارش هتلداران به جامعه مشخص مي‌‌شود، مهم‌تر آنکه کاهش مسافر در هتل‌هاي يزد به خوبي قابل مشاهده است.
نبيل همچنين تصريح مي كند: هتلداران يزد آمار مسافر از گردشگر خارجي را تفکيک مي‌‌کنند بنابراين ميزان کاهش اشغال هتل‌ها مربوط به کاهش حضور گردشگران خارجي در مراکز اقامتي استان است.
دکتر محتاج الله، رئيس انجمن صنفي هتلداران يزد هم يکي از دلايل اين کاهش ناگهاني را، افزايش نرخ هتل و قيمت تورهاي ايران در مقايسه با کشورهاي ديگر عنوان مي‌کند و بر اين اعتقاد است که همچنان درآمدهاي ميلياردي صنعت پرسود گردشگري به جاي اينكه نصيب كشور شود، به جيب همسايگان مي‌رود.
نگرش سنتي به گردشگري
اما علي اكبر كاظمي معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با اشاره به اينکه اين استان فرصت طلايي براي سرمايه گذاران صنعت گردشگري است،مي گويد: استفاده از موقعيت‌هاي گردشگري استان نظير آثار متعدد تاريخي، فرهنگي و مذهبي و اماكن تاريخي از جمله مواردي است كه نگاه جهانگردان را جلب و مجذوب خود مي كند.
كاظمي در ادامه با اشاره به اينكه طي پنج ماهه نخست امسال 86 هزار گردشگر داخلي و خارجي در مراكز اقامتي اين استان اسكان يافتند، افزود: از اين تعداد 79 هزار گردشگر داخلي و مابقي خارجي بودند.
كاظمي خاطرنشان مي كند: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبلاً از لحاظ تعداد گردشگران داخلي و خارجي به ترتيب 10 و 50 درصد كاهش داشته است.
وي دليل كاهش گردشگران داخلي را اقامت گردشگران در مدارس، استفاده از چادرهاي مسافرتي، استفاده از مهمانسراي ادارات و خوابگاهي دانشجويي بيان كرد.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد تعداد هتل‌هاي استان را 42 مورد با دو هزار و 650 تخت بيان كرده و مي‌افزايد: نيمي از هتل‌ها سنتي و مابقي مدرن هستند.
وي مي گويد: شهرهاي ابركوه و ميبد به عنوان شهرهاي نمونه تاريخي و گردشگري و تفت به عنوان شهر نمونه طبيعي گردشگري انتخاب شده اند.
كلام آخر
به نظر مي رسد از آن جهت كه يزد امکانات بالقوه فراواني براي توسعه گردشگري در اختيار دارد، برخورداري از يک سياست معين و خط مشي عمومي نيز براي جذب گردشگران لازم است. زيرا مسئله توريسم در استان يزد از لحاظ فعاليت‌هاي اقتصادي و محورهاي توسعه آن مبتني بر خدماتي مثل گردشگري، توسعه مراکز آموزشي، پژوهشي، صنعتي حائز اهميت فراواني است.
گذشته از جاذبه‌هاي زيست محيطي و شرايط ويژه کويري و تنوع اقليمي (که در جاي خود مبحث بسيار مهمي در توسعه صنعت گردشگري استان و امکانات بالقوه آن است)، يزد به عنوان شهر تاريخ جهان در برخورداري از معماري متکي به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نيز داراي اهميت فراوان است و استان يزد با توجه به جاذبه‌هاي غني طبيعي، تاريخي و به يادماندني، مذهبي فرهنگي و نيز موقعيت خوب جغرافيايي مي‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ايرانگردان بسياري چه از خارج و چه از داخل باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار