جوان آنلاین: کانال تلگرامی «فناوری چین» خبر داد: یک شرکت چینی که از سوی خودروساز چینی جیلی پشتیبانی میشود، در تاریخ هشتم سپتامبر۲۰۲۴، ۱۰ماهواره مدار لئو را با ماهوارهبر لانگ مارچ۶ از مرکز پرتاب ماهواره تاییوان در استان شانشی به فضا پرتاب کرد.
این پرتاب بخشی از تلاشهای چین برای ایجاد یک منظومه ماهوارهای بزرگ است که به عنوان معادل چینی استارلینک شرکت اسپیسایکس شناخته میشود. با این پرتاب، تعداد ماهوارههای این منظومه ماهوارهای به ۳۰عدد رسید که ۹۰درصد از سطح زمین را به صورت ۲۴ساعته پوشش میدهد.
شرکت جیاسپیس قصد دارد تا سال۲۰۲۵ حدود ۶ هزار ماهواره مدار لئو را در قالب منظومه ماهوارهای فیوچر موبیلیتی برای ارائه خدمات پهن باند جهانی به فضا پرتاب کند. این اولین بار است که یک شرکت هوافضای تجاری چینی خدمات ارتباطی ماهوارهای مدار پایین را در مقیاس جهانی ارائه میدهد.
ماهوارههای مدار لئو معمولاً در ارتفاعات ۳۰۰ تا ۲ هزارکیلومتری از سطح زمین عمل میکنند و نسبت به ماهوارههای مدار بالاتر از مزایای نسبی در هزینه و کارایی انتقال برخوردارند.
ماهوارههای مدار لئو نقش مهمی در آینده فناوری ارتباطات از جمله شبکههای ۶G ایفا میکنند. این رقابت نشاندهنده تلاشهای گسترده چین هم در بخش تجاری و هم در بخش دولتی برای تسخیر بازار ارتباطات ماهوارهای مدار پایین و ارائه خدمات پهن باند جهانی است.