جوان آنلاین: کانال تلگرامی «رسانه المیزان» بخشی از مصاحبه حجتالاسلام محمدحسین قرنی را با خبرگزاری فارس که به ذکر خاطرهای از علامه طباطبایی در بیان مظلومیت امام حسن (ع) مرتبط است، به اشتراک گذاشت. ایشان روایت کرده است: در اوایل پیروزی انقلاب یکی از دوستان کویتیام که مجلهای را در کویت منتشر میکرد، به ایران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبهای فرهنگی با مرحوم علامه طباطبایی (ره) را برای او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتیم و مصاحبه مفصلی در زمینههای مختلف فرهنگی با موضوعات مختلف حدیث، کلام، فقه، اصول، تاریخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظریات تشیع در حوزههای مختلف بیان شد.
وی افزود: مصاحبه ادامه داشت تا اینکه به مسئله امامت و قضیه امامت امام مجتبی (ع) رسید. دوست کویتی من پرسید: «شما درباره صلح امام مجتبی (ع) چه نظری دارید و آن را چگونه توجیه میکنید؟»
مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتیاق و با سعهصدر به سؤالات پاسخ میداد، با شنیدن این پرسش برافروخته شد. چند دقیقهای جرئت حرف زدن نداشتیم. پس از دقایقی علامه فرمودند: «آقا، آقا، آقا! مثل اینکه امامحسن مجتبی (ع) در زندگی و در امامتش مرتکب خلافی شده و در طول تاریخ هر کسی به نوعی مسئله را توجیه کرده و حالا هم نوبت به من رسیده که من چگونه آن را توجیه کنم. این چه سؤالی است که مطرح میکنید؟ وای بر ما که امام مجتبی (ع) در بین شیعه یک چهره مظلوم و نعوذبالله گنهکار است که عملکردش احتیاج به توجیه دارد.»
همراه با دوست روزنامهنگار کویتیام به علامه عرض کردیم که شما در این باره توضیح بفرمایید تا مقداری زنگارزدایی و غبارروبی شود. علامه فرمود: «مظلومیت امامحسن (ع) به این نیست که قبرش چراغ، گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلومیت امام مجتبی (ع) را میآوریم، مسئله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح میکنیم.» این بیان علامه قابل تعمق است. قبول نمیکنم در بین شیعیان کسی باشد که بپذیرد. مثلاً امامرضا (ع) به خاطر داشتن گنبد، مزار، فرش و چراغ امتیاز بیشتری از اماممجتبی (ع) دارد. کسی تصور این معنا را نمیکند. به هر حال علامه در ادامه سخنان خود فرمودند که «مظلومیت امام مجتبی (ع) به این است که آن حضرت بین ما شیعیان هم یک چهره متهم است.»