جوان آنلاین: دبیر شورای صنفی نمایش درباره برخی ابهامها و موارد مناقشه برانگیز آییننامه اکران ۱۴۰۳ از جمله نقش سازمان سینمایی در تصمیمگیریها، نماینده تهیهکنندگان و قیمت بلیت سینما توضیحاتی را مطرح کرد.
چند هفته قبل متن نهایی آییننامه اکران سینماها در سال ۱۴۰۳ منتشر شد؛ آییننامهای که خالی از نکتههای بحثبرانگیز نبود و واکنش چند صنف سینمایی را نیز به همراه داشت. در این زمینه همایون اسعدیان - دبیر شورای صنفی نمایش - با تأکید براینکه آییننامه به تأیید نمایندگان صنوف رسیده بود، به تشریح برخی مفاد این آییننامه پرداخت و پیشبینیهایی را نیز برای اکران سینماها در ۱۴۰۳ مطرح کرد.
او درباره کلیت آییننامه اکران ۱۴۰۳ به ایسنا گفت: در بررسی آمار فروش سال گذشته میبینیم که فقط حدود پنج فیلم فروش هزار میلیاردی سینما را رقم زدند و نزدیک به ۴۰ فیلم ضرر کردند. در همین راستا از میانه سال ۱۴۰۲ این بحث در شورای صنفی نمایش مطرح بود که در یک وضعیت نرمال دیگر نمیتوان به این شکل کار را ادامه داد و باید بر اساس آییننامه پیش برویم، یعنی باید آییننامهای داشته باشیم که هم دست ما را برای اکران فیلمهای کمدی باز بگذارد و هم فضای مناسب برای فیلمهای غیرکمدی را فراهم کند. بنابراین، با اتکا به آخرین آییننامهای که وجود داشت یک آییننامه جدید نوشتیم که با حضور نمایندگان صنفهای سینماداران، پخشکنندگان، تهیهکنندگان و کارگردانان اصلاحات را انجام دادیم و پس از اصلاحات سازمان سینمایی و چند بار رفت و برگشت، نسخه نهایی تأیید و روی سمفا (سامانه مدیریت و فروش اکران) هم بارگذاری شد.
هزینه ۴۰ میلیاردی یک فیلم سینمایی
او در پاسخ به اینکه در آییننامه جدید چقدر موجودی تولیدات سینما در ۱۴۰۳، با توجه به انتقادها نسبت به ساخت انبوه فیلمهای کمدی لحاظ شده است، گفت: در این زمینه یکی از مشکلات به بحث کلی تولید برمیگردد و اینکه الان ساخت یک فیلم نرمال بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد بودجه میخواهد و اگر هم قرار باشد با یکی دو سوپراستار فیلمی ساخته شود به حدود ۴۰ میلیارد تومان میرسد. وقتی ما از ۳۰ میلیارد تومان پول صحبت میکنیم یعنی باید آن فیلم ۹۰ میلیارد تومان بلیت بفروشد که رقم بسیار هنگفتی است و به سادگی به دست نمیآید، در نتیجه به جز فیلمهای دولتی که بودجه هنگفتی برای آنها داده میشود و کاری هم به برگشت سرمایه ندارند، عمده سرمایهگذاری در بخش خصوصی به سمت فیلمهای کمدی میرود. در سال گذشته هم فیلمهای کمدی خیلی خوب فروش داشتند ولی اگر سال گذشته چهار فیلم کمدی داشتیم، امسال ۱۰ فیلم کمدی داریم، چون سرمایهگذاری روی فیلمهای جدی کم شده و شورای پروانه ساخت باید در این زمینه مشوقهایی را ایجاد کند. اسعدیان بیان کرد: تا یک سال پیش فروش ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومانی برای یک فیلم عالی بود، اما امروز شکست محسوب میشود، به همین دلیل این شرایط نیاز به یک حمایت جمعی دارد. شورای صنفی در سال ۱۴۰۳ با ۱۰ - ۱۲ فیلم کمدی روبهروست که در آییننامه پیشبینی شده با هم اکران نشوند.
او در این مورد افزود: وقتی میگوییم رونق سینما، درواقع از کلیت سینما حرف میزنیم درحالی که ما الان فقط با رونق سالنهای سینما مواجهیم که با اکران همین چند فیلم کمدی میتوانند اوضاع خود را بگذرانند، سود داشته باشند و هزینههای خود را پرداخت کنند و سرپا بمانند. رونق سالنهای سینما به معنای رونق سینما نیست. سینما آن ۵۰ - ۶۰ فیلمی است که در طول سال ساخته میشوند. امروز من همایون اسعدیان جرئت ندارم سراغ ساخت فیلم بروم، چون یا باید من هم کمدی بسازم که سرمایهگذارم حاضر باشد پای آن بایستد یا اینکه باید با یک نهاد دولتی فیلم بسازم بنابراین رونق ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سینما در گیشه سال گذشته خیلی خوب بوده ولی به معنی رونق سینما نیست، رونق باید در مجموعه سینما اتفاق بیفتد.
در حال حاضر بسیاری از فیلمسازان ما به سمت ساخت فیلمهای کمدی رفتهاند و تا جایی که میدانم شورای پروانه ساخت هم از این موضوع استقبال میکند. امسال ۱۰ فیلم کمدی داریم که الان بر سر اکران آنها دعواست.