کد خبر: 1238731
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه از اجرای عملیات ایجاد چهار خط جدید در ناوگان مترو با طول ۱۷۲ کیومتر مسیر ریلی در پایتخت خبر داد.

جوان آنلاین: مسعود درستی اظهار کرد: چهار خط جدید در راستای توسعه متروی تهران شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ چهار خط جدید مترو است که اجرای این خطوط نقش بسزایی در استفاده کمتر شهروندان از تاکسی و اتوبوس خواهد داشت.

وی افزود: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش متروی پایتخت، خط هشت حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به مسیرهای ریلی این ناوگان اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: عملیات اجرایی خط ۱۱ تا پیش از شهریورماه آغاز خواهد شد، اما عملیات اجرایی در سایر خطوط از جمله خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو شروع شده است.

وی با بیان اینکه خط هشت یکی از جذاب‌ترین خطوط چهارگانه جدید از نظر مسیر و تعداد ایستگاه است، گفت: به طور میانگین در هر خط بیش از ۳۰ ایستگاه دارد که این خط به مناطقی از جمله بزرگراه آیت‌الله سعیدی، سه راه آذری و سایر مناطق جنوبی تهران می‌رسد.

افتتاح خطوط جدید مترو تا حداقل ۱۰ سال آینده

درستی زمان‌بندی افتتاح این خطوط را حداقل ۱۰ ساله اعلام کرد و یادآور شد: اگر به موقع منابع مورد نیاز اجرای این طرح‌ها تزریق شود می‌توانیم حداقل زمان افتتاح را ۲ سال کاهش دهیم، اما در برنامه داریم حداقل تا سال ۱۴۱۰ عملیات احداث این چهار خط جدید را تکمیل کنیم.

به گفته وی، عملیات احداث در خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در حال انجام است که البته پیشرفت در خط ۱۰ تا حدودی بیشتر است، زیرا عملیات حفاری این خط حدود سه تا چهار ماه زودتر شروع شده است.

مدیرعامل متروی تهران و حومه پیشتر با بیان اینکه شبکه متروی تهران نیاز به بازنگری دارد، اضافه کرد: مهمترین چالش پیش‌روی تامین منابع مالی است و همه تلاش ما استفاده از ظرفیت شهرداری است.

وی افزود: اگر بخواهیم به تکمیل این چهار خط فکر کنیم زمان زیادی خواهد بود، اما با مرحله بندی انجام گرفته تلاش‌مان این است که مرحله به مرحله کار را جلو ببریم و از ورود آن به خطوط استفاده کنیم و از ایستگاه‌های تلاقی با خطوط سابق شروع کنیم که البته این مهم بستگی به مدل مالی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه متروی تهران با وجود هفت خط، ناقص است، گفت: یکی از مهمترین اتفاقات سنوات گذشته تکمیل خطوط متروی تهران با خطوط ۱۱ گانه است که بیش از سه سال از مطالعات آن می‌گذرد.

درستی ادامه داد: حدود ۱۷۲ کیلومتر و بیش از ۱۳۰ ایستگاه مختص خطوط جدید خواهد بود و اگر بتوانیم در هفت سال آینده این خطوط را به نقطه خوبی برسانیم مترو می‌تواند سهم معقول‌تری را از جابجایی مردم پایتخت به خود اختصاص دهد البته اگر سایر مُدهای حمل و نقل همپای مترو حرکت نکنند این ارتقا چندان قابل اتکا نیست.

ناوگان مترو تهران و حومه اکنون در هفت خط و بیش از ۱۳۰ ایستگاه فعال دارد که مدیریت شهری برای پوشش حداکثری مترو در مناطق پُرجمعیت پایتخت چهار خط جدید را مطالعه و عملیات احداث این چهار خط در حال انجام است.

یکی از مهمترین اتفاقات سال‌های اخیر تکمیل خطوط مترو تهران از هفت خط به ۱۱ است که به نظر می‌رسد با تزریق به موقع منابع مالی لازم تا یک دهه آینده می‌توان خطوط شبکه ریلی پایتخت را گسترش داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار