کد خبر: 1238676
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
بنظر می‌رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود فضاسازی رسانه‌های غربی درخصوص مذاکرات پیشرو در راستای پایان دادن به جنگ غزه که قرار است در دوحه برگزار شود، همچنان به دنبال اطاله نبرد است تا از این رهگذر اهداف سیاسی و شخصی خودش را دنبال نماید.

جوان آنلاین: دور جدید مذاکرات برای توقف جنگ غزه درحالی قرار است از چهارشنبه در دوحه آغاز شود که رسانه‌های غربی مدعی هستند که فضای پیشا مذاکرات مثبت می‌باشد و با انعطافی که حماس نشان داده امکان دسترسی به توافق در چهارچوب طرح ۳۰ می‌جو بایدن وجود دارد.

به گزارش تسنیم، در همین راستا گزارش شده که مذاکرات قطر با مشارکت دیوید بارنیا، رئیس موساد، ویلیام برنز رئیس سیا و عباس کامل رئیس استخبارات مصر در دوحه به میزبانی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر برگزار می‌شود.

این درحالی است که هفته گذشته گزارش شد که مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی برای آگاهی از موضع حماس درخصوص طرح آتش بس راهی دوحه شده اند و براساس روایت رسانه‌های اسرائیلی حماس از پیش شرط «آتش بس کامل» دست کشیده است. البته گزارش‌ها حاکی از آن است که در سفر هفته قبل بارنیا به دوحه مسئول پرونده اسرا در ارتش وی را همراهی نکرده که همین عدم توازن امنیتی نظامی هیات اسرائیلی برای رسانه‌ها سوال برانگیز بوده است.

یدیعوت آخرونت با اشاره به انعطاف حماس در خصوص آتش بس و زمانبندی آزاد کردن تبادل اسرا در این دور از مذاکرات، مدعی شد که امکان دستیابی به توافق برای پایان جنگ طی سه هفته آینده در دسترس می‌باشد.

این دور از مذاکرات درحالی قرار است از چهارشنبه آغاز شود که دور قبلی این مذاکرات در قاهره بعد از حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح متوقف و پس از بمباران اردوگاه نصیرات حماس روند مذاکرات قاهره خارج شد.

با وجود فضاسازی رسانه‌های غربی درباره مذاکرات پیشرو در دوحه، رسانه‌های عربی با توجه به رویکرد بنیامین نتانیاهو درباره موفقیت نشست دوحه تردید دارند. الخلیج اونلاین در گزارشی در این زمینه از قول مقامات کشور‌های میانجی (قطر و مصر) مدعی شد که این کشور‌ها نگران هستند که نخست وزیر اسرائیل با بازی‌های سیاسی در این مذاکرات هم اقدام به اتلاف وقت نماید.

پیش از این نیز کشور‌های میانجی در پرونده جنگ غزه با انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات و فشار به این کشورها، تاکید کرده بودند که بعد از این مذاکرات در روابط با تل آویو تجدینظر خواهند کرد. روزنامه العرب ماه گذشته در گزارشی در این زمینه نوشت که فشار‌های اسرائیل به قاهره و دوحه برای فشار بیشتر بر حماس است تا رهبران مقاومت اسلامی وادار به عقب نشینی در مذاکرات شوند که این امر بر روابط دوجانبه تل آویو با این کشور تاثیر منفی گذاشته است.

با این حال، با وجود انتشار گزارش رسانه‌های غربی درخصوص توافق قریب الوقوع، بنظر می‌رسد که هنوز اختلافات درخصوص تبادل اسرا جدی باشد. همچنین این فرضیه در میان صاحب نظران مطرح می‌باشد که نتانیاهو در راستای اهداف سیاسی و شخصی به دنبال اتلاف وقت در مذاکرات با فلسطینی هاست. وی امیدوار است این وقت کشی با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در انتخابات پیش رو در آمریکا همزمان شود تا بتواند توازن قوا در داخل سرزمین‌های اشغالی را به سود خود تغییر دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار