کد خبر: 1237026
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
رئیس ستاد انتخابات «مسعود پزشکیان» گفت: نگویید رئیس‌جمهور اختیارات ندارد، اتفاقا رئیس جمهور خیلی هم اختیارات دارد؛ او نفر دوم در مدیریت و نفر اول در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و اقتصادی و برنامه‌های توسعه است.

جوان آنلاین: در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات و راه یافتن مسعود پزشکیان به مرحله دوم، نشست خبری علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه -۹ تیر ماه- در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز شد.

به گزارش ایرنا، با اعلام نتایج قطعی انتخابات و راه یافتن «مسعود پزشکیان» به دور دوم، نشست خبری رئیس ستاد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ایرنا آغاز شد.

عبدالعلی‌زاده در این نشست، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

مردم در انتخاب رئیس‌جمهوری، آینده کشور را انتخاب می‌کنند

علی عبدالعلی‌زاده در ابتدای نشست خبری گفت: انتخابات مرحله اول به لطف همه ارکان مرتبط با برگزاری و هر ۴ نامزدی که به آخر خط رسیدند به نحو مطلوب برگزار شد، همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول و سعید جلیلی با کسب رتبه دوم به مرحله دوم انتخابات راه یافتند. 

وی افزود: در این هفته تا مرحله دوم انتخابات، مدت تبلیغات پیش‌رو فرصتی است که دو نامزد نهایی دیدگاه‌های خود را در مورد آینده کشور با مردم مطرح کنند؛ طبعیت رقابت این است که هر دو نامزد علاوه بر معرفی دیدگاه‌های خود، دیدگاه طرف مقابل را نیز نقد کنند، باید به فال نیک بگیریم، زیرا می‌تواند به شناخت مردم کمک بیشتری کند که رئیس جمهور اصلح مشخص شود. 

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه بین مرحله اول و دوم انتخابات فرق است؛ گفت: در مرحله دوم دیگر تعداد متکثری از نامزد‌ها وجود ندارند، فقط دو نفر هستند؛ یا سفید است یا سیاه، یا این یا آن، یا پزشکیان یا جلیلی. البته این «یا»‌ها باید از شخص بیرون بیاید و به اندیشه‌ها و افکار برود، ما در انتخابات به زیبایی شخص رأی نمی‌دهیم، به زیبایی اندیشه‌ها و برنامه‌ها رأی می‌دهیم. 

رئیس ستاد پزشکیان تصریح کرد: نخستین وظیفه رئیس جمهور ارائه برنامه توسعه برای کشور است. از ۷۰ سال پیش ما شاهد ۱۲ برنامه بوده‌ایم، دو برنامه ۷ ساله و چند برنامه ۵ ساله؛ اما این برنامه‌ها در واقع مجموعه طرح‌های عمرانی ۵ ساله دولت بودند که در آن‌ها هیچ هدف‌گذاری برای بخش خصوصی وجود ندارد؛ برای طرح‌های عمرانی بودجه تعریف می‌کنند اسمش را برنامه توسعه می‌گذارند، اما برنامه توسعه فرق می‌کند و نقش رئیس‌جمهور این است که گفتمان و چشم‌انداز برنامه توسعه را تبیین کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در دولت اصلاحات، چون این ضرورت احساس نیاز می‌شد؛ برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تعریف شد. برنامه توسعه هدف‌های فراتر از بودجه‌های سالیانه دولت است که کل کشور باید به سمت آن هدف گیری کند. اما بعد از دولت اصلاحات دولتی آمد که رئیس آن به توسعه فکر نمی‌کرد و آن برنامه را بست و کنار گذاشت، و توسعه‌ای اتفاق نیفتاد و در هیچ موردی به توسعه‌ای که آنجا ذکر شده بود نرسیدیم. 

پزشکیان نامزد طرفدار برداشتن تحریم‌ها است

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه در انتخاب رئیس جمهور ملت آینده خود را انتخاب می‌کنند، نه شخصیت رئیس جمهور را که کت می‌پوشد یا کاپشن، اضافه کرد: گفتمانی که اکنون بین دو رقیب مطرح است گفتمان شفافی است که در طول دوران تبلیغات و مناظره معرفی شده است؛ یکی ادامه وضع موجود و طرفدار وضع موجود است، مخالف FATF و موافق خشونت. پزشکیان نامزد برداشتن تحریم‌ها و پایان دادن به دلال بازی در رابطه با تحریم، طرفدار رابطه عادلانه با کشور‌ها بر مبنای برد-برد است، او به جای باتوم و درفش و کوبیدن بر سر جوانان در کف خیابان معتقد به تفاهم است.

وی گفت: نگویید رئیس جمهور اختیار ندارد، اتفاقا رئیس جمهور خیلی اختیار دارد؛ نفر دوم در مدیریت و نفر اول در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و اقتصادی و برنامه‌های توسعه است.

نگوییم رئیس‌جمهور اختیار ندارد

عبدالعلی‌زاده تأکید کرد: نگوییم رئیس جمهور اختیار ندارد، رئیس جمهور شخصیت دوم کشور است، دولت لوایح توسعه را تهیه می‌کند و به مجلس می‌برد و با تیم کارشناسی خود کمک کند نمایندگان مجلس به لوایحی که آینده کشور را خواهد ساخت رأی بدهند؛ بنابراین باید در رسانه‌ها به تشریح مواضع عملکردی دو رقیب انتخابات بپردازیم که مردم بدانند به چه چیزی رأی می‌دهند و ۲۰ سال دیگر بر اساس رأی امروز چه اتفاقی می‌افتد. 

رئیس ستاد پزشکیان به کارآمدی رئیس جمهوری اشاره کرد: رئیس جمهوری که کار بلد نیست، اما نویسنده خوبی است، این فرد وقتی در عرصه اجرایی وارد می‌شود فرد موفقی نیست. از بین این دو رقیب یک طرف از نظر اجرایی کارنامه اجرایی اش تقریبا صفر است البته او در کارشکنی کارنامه دارد؛ قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شد یک پای آن آقای جلیلی است.

وی پزشکیان را عنصر اجرایی توصیف کرد و گفت: او از زمان دانشجویی در اجرا بوده و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مسئولیت سازماندهی، دانشجو‌ها و مسائل دانشجویی و مخصوصاً فعالیت‌های سیاسی دانشجویان علوم پزشکی تبریز را بر عهده داشت.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: از زمانی که دانشجو بودم در رشته پزشکی و فنی در یک دانشگاه بودیم، در مجلس دوم من نماینده بودم به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و اقدام آن‌ها با وزارت بهداشت رای دادیم، کار خیلی خوبی هم بود تا آن زمان با مسعود پزشکیان در فعالیت‌های پزشکی زیاد کار می‌کردیم و ارتباط داشتیم. من هم همزمان با او فعالیت سیاسی می‌کردیم و با دانشجویان هم کار می‌کردیم.

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دوره ریاست ۵ ساله پزشکیان موفق بود و به همت او درخشید؛ او نشان داد که چگونه می‌تواند با مردم کار کند و بدون بودجه دولتی به کمک روستاییان رفت و تمام خانه‌های بهداشت و مدارس روستایی منطقه را ساخت، در ۵ سال از رتبه بسیار پایین به رتبه اول کشوری رسیدیم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تصریح کرد: به همین دلیل فرهادی، مسعود پزشکیان را در اول دولت اصلاحات از دانشگاه به عنوان معاون خودش منصوب کرد و بعد از ۴ سال هم وزیر بهداشت و درمان شد و انصافاً در ۴ سال دوم دولت اصلاحات که او عهده‌دار بخش بهداشت و درمان بود طرح‌های بسیار خوبی را در جهت آسان و ارزان ساختن درمان در کشور شروع کرد.

عبدالعلی‌زاده گفت: این طرح‌ها به زمان بیشتری نیاز داشت و البته در طول ۴ سال، شروع طرح‌ها خوب بود، اما ادامه آن با تغییر دولت و دولت بعدی آمد همان طور که بقیه جا‌ها هم کار‌های خوب را هوا کردن اینجا را هم تعطیل کردند؛ همان طور که در وزارت مسکن ما کلی کار کارشناسی انجام داده بودیم تجارب جهانی را جمع بندی کرده بودیم به طرح‌های مسکن استیجاری، اجاره فروش متری، اجاره به شرط تملیک رسیده بودیم همه را بستند و کنار گذاشتم و بی‌برنامگی ایجاد شد.

وی افزود: آنجا همه کار بر عهده بخش خصوصی و انبوه‌سازان بود، دولت انبوه‌سازان را حذف کرد و خودش مسکن ساخت و گفت من چند میلیون مسکن می‌سازم و انبوه‌سازان را پیمانکار خود کرد و، چون پول نداشت همه طرح‌هایش نیمه تمام ماند و سال‌های سال طول کشید و به جایی هم نرسید مانند همین را در بهداشت هم اجرا کردند که متاسفانه این گونه شد.

کدام را انتخاب کنیم؟ دیدگاه نامزد‌ها مهم است

عبدالعلی‌زاده گفت: مردم باید بدانند که در انتخاب یک یا دو به ترتیب الفبا یک پزشکیان است، به ترتیب امتیاز از مرحله اول هم یک پزشکیان است و دوم آقای جلیلی است. حالا بین یک یا دو چقدر توان اجرایی را انتخاب می‌کنند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تصریح کرد: آیا کسی که امتحان اجرا را داده، مانند پزشکیان پله پله آمده تا وزارت و حالا می‌خواهد رئیس جمهور بشود بهتر است یا کسی که تا الان رزومه و اجرایی او هیچ است، فقط در شورا‌ها نشستن و بنای ناسازگاری داشتن و مخالفت کردن خوب است؛ بگویند شما که این همه در شورا بودند چه چیز‌هایی را تصویب کرده‌اید. 

عبدالعلی زاده بیان کرد: دیدگاه‌های نامزد‌های ریاست جمهوری خیلی مهم است. یک طرفدار جهانی و با جهان زیستن و یک طرف در تحریم و در انزوا ماندن و روز به روز وضع بدتر شدن است. ما نمی‌توانیم حس فردی که مریض نشده یا مریض سختی نشده و به کوچه پس کوچه‌های ناصر خسرو نرفته تا دنبال دارو بگردد را درک کنیم، اما وقتی کسی گرفتار می‌شود تازه می‌فهمد چه جنایتی دارد اتفاق می‌افتد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان اظهار کرد: یک داروی تاریخ مصرف گذشته را به چند برابر قیمت به آدم می‌فروشند که در اوج بی‌پناهی می‌گوید از هیچ بهتر است بگیرم برای مریض خود ببرم. چقدر هزینه درمان سنگین شده است کافی است در یک خانواده یک بیمار سرطانی وجود داشته باشد آن خانواده علاوه بر نابود شدن روان و آرامش، هست و نیست خود را از هم دست می‌دهد و آخر سر هم مریض بیچاره به دلیل عدم کفایت دارو و کمبود دارو می‌میرد لذا مردم باید بدانند چه کسی را انتخاب می‌کنند.

لازم نیست گوشت و میوه را دم در خانه ما بیاورید 

عبدالعلی‌زاده گفت: این وظیفه رسانه‌ها است که به مردم بگویند چرا انتخاب می‌کنید. یکی آمده به عنوان یک پزشک و متخصص اجرایی در بخش درمان، یک جراح ممتاز کشور و می‌خواهد برای مردم رفاه ایجاد کند. آن یکی در مقابلش، می‌گفتند ما در منزلتان گوشت و میوه می‌دهیم؛ این تبلیغات شرم‌آور است فریب تا کجا؟ لازم نیست گوشت میوه را دم در خانه ما بیاورید قیمت منصفانه بگذارید خودمان می‌آییم و می‌خریم.

انقلابی ما هستیم، زمان انقلاب شما کجا بودید؟

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: آیا دولت می‌خواهد جای مغازه‌های سر کوچه را هم بگیرد، چون نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند؟ مدیری که نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند چگونه می‌خواهد مملکت را کنترل کند. این چه وعده‌ای است که به مردم می‌دهید؟ این چه توهینی نیست به مردم می‌کنید؟ کمونیست‌ها همین کار را انجام نداده‌اند واقعا نه شرقی نه غربی می‌کنند؟ چنین تبلیغات‌هایی خیلی زشت و بد است با پررویی کار را به جایی رسانده‌اند که انقلاب را هم مصادره می‌کنند، لفظ انقلاب، جبهه انقلاب، انقلابی ما هستیم، کجا بودید شما زمان انقلاب، انقلابی آقای پزشکیان است که برادر ایشان در همان روز‌های اول انقلاب شهید شد و خودش به جبهه رفت هم در جبهه جنگید و هم در جبهه سازمان دهی بهداشت و درمان رزمنده‌ها را بر عهده‌دار داشت.

انقلاب برای همه است، اما برخی می‌خواهند مصادره کنند

عبدالعلی زاده افزود: کجا به این‌ها اجازه داده که نام خودش را جبهه انقلاب باید بگذارند، اسم خودتان را بگذارید جبهه اصولگرا یا اصلاح‌طلب، اما انقلاب برای همه ما است، منتها این‌ها می‌خواهند با پررویی همه جا را مصادره کنند. مردم باید آگاهانه بگویند که به کدام نگاه و کدام تصور و کدام جهان بینی رای می‌دهند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان بیان کرد: در انتخابات فقط انتخاب یک شخص مطرح نیست، بلکه انتخاب جهان‌بینی‌ها، آن نگاه و آن تصور و آن تفکر در ارتباط با آینده کشور است. اگر ما حزب داشتیم احزاب فعال بودند و نامزد‌ها از طریق حزب معرفی و انتخاب می‌شدند و حزب پشتوانه آن‌ها بود، آن زمان می‌گفتیم این حزب که نامزدش این شخص است برنامه‌اش چیسن؟ آن زمان به برنامه رای می‌دادیم و آنگونه خیلی بهتر بود؛ الان اینگونه نیست هر نامزدی به تنهایی به میدان می‌آید و بعد جبهه‌ها و حزب‌ها از او حمایت می‌کنند برنامه ندارد و، اما جهان بینی و تفکر او هست، اما نه آنچه که او می‌گوید. 

براساس نتایج نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آن‌جا که هیچ یک از نامزد‌ها در انتخابات روز جمعه -۸ تیرماه- موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.
بر این اساس مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رأی به عنوان نفرات اول و دوم به دور دوم انتخابات راه یافتند.

مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه -۱۵ تیر ۱۴۰۳- برگزار می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار