کد خبر: 1234056
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش جوان از توجه به کارآمدی و کارنامه به جای شعار
مردم هم نتیجه را سرسفره می‌خواهند نه حرف‌های دل‌خوش کن. شعار غیرقابل تحقق و وعده بی‌سرانجام همانند شروط ضمن عقدی است که در قباله ازدواج درج نشده باشد. شعار که در قفسه هر عطار عالم سیاست یافت می‌شود. مخلص کلام اینکه حتی به فرض پذیرش اینکه نامزدی «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای» به درد مریدان خود می‌خورد نه به درد مردم که مطالبه اقتصادی دارند و سفره آنان نمی‌تواند منتظر وعده‌های بی‌انجام بماند. 
جعفر برزگر

جوان آنلاین: روز سوم تبلیغات انتخاباتی سپری شد. در این روز فعالیت‌های انتخاباتی نمود بیشتری به خود گرفت. روز اول و دوم بیشتر برای سروسامان دادن به ستاد‌های انتخاباتی اختصاص پیدا کرد. روز سوم، اما روز بیان برنامه‌ها و شعار‌های نامزد‌ها بود؛ آفت شعار و برنامه هم اظهرمن الشمس است. شعار‌های غیرواقعی و غیرقابل انجام که فقط با هدف جذب رأی بیان می‌شود و به جای امید در نهایت یأس ایجاد می‌کند. شعار‌هایی که قرار است دل مردم به آن گرم شود و تعرفه‌های انتخابات را به نام شعار دهنده سند بزند؛ شاید هم چنین شود، اما برای مردم خیری نخواهد داشت. 
 اتفاقاً سخن امروز ما هم همین‌جاست که بازار رقابت سیاسی و شعار‌های انتخاباتی داغ است. در این احوال، جنس اصل و بنجل در این بازار، فراوان است. در انتخابات هم گریزی از آن نیست. اما شاعر و حکیم خوش‌سخن ما ایرانیان - سعدی مهجور در زمانه خود، اما مشهور در تاریخ- در قرن هفتم دوگانه کارنامه و شعار را خوب به تصویر کشیده و نوشته «سعدیا گرچه سخندان و مصالح‌گویی / به عمل کار برآید به سخندانی نیست». بله به سخندانی نیست. کسی با خواندن کتاب تاجر نشد و کسی هم با شعار و ارائه پاورپوینت رئیس‌جمهور خوبی نمی‌تواند باشد؛ شاید شومن سیاسی شود، اما رئیس‌جمهور کارآمد هرگز. 
مردم هم نتیجه را سرسفره می‌خواهند نه حرف‌های دل‌خوش کن. شعار غیرقابل تحقق و وعده بی‌سرانجام همانند شروط ضمن عقدی است که در قباله ازدواج درج نشده باشد. شعار که در قفسه هر عطار عالم سیاست یافت می‌شود. مخلص کلام اینکه حتی به فرض پذیرش اینکه نامزدی «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای» به درد مریدان خود می‌خورد نه به درد مردم که مطالبه اقتصادی دارند و سفره آنان نمی‌تواند منتظر وعده‌های بی‌انجام بماند. 
 رهبر معظم انقلاب هم با همین دغدغه بیان کردند که «در انتخابات بایستی دقت کرد. تأکید می‌کنم به حرف و وعده اعتماد نکنید. به عمل کار برآید. به گذشته شخص نگاه کنید کارآمدی را نمی‌شود با حرف تشخیص داد». این تأکید رهبر انقلاب ما و شمای مخاطب را از هر تأکید دیگری بی‌نیاز می‌کند. 

 تعرفه‌ها در راه شعب
آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان همه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی دعوت کرد. احمد وحیدی وزیر کشور هم دیروز اعلام کرد که ارسال تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به مناطق مختلف کشور آغاز شده است. او بیان داشته: «ما شاهد ۶۰ هزار شعبه و ۹۰ هزار نقطه رأی‌گیری در سراسر کشور خواهیم بود». اما رئیس سازمان صداوسیما هم اعلام کرد که هیچ تغییری در زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نداریم. صداوسیما پنج مناظره چهارساعته درنظر گرفته که از شبکه یک سیما پخش می‌شود. بنابر جدول اعلام‌شده اولین مناظره دوشنبه ۲۸ خرداد، دومین مناظره پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، سومین مناظره جمعه اول تیرماه، چهارمین مناظره چهارم تیرماه و آخرین مناظره ۵ تیرماه برگزار می‌شود. آخرین مناظره همزمان با جشن غدیر شده برای همین برخی مطالبه تغییر زمان را داشتند که صداوسیما قبول نکرد. 

 آغاز سفر‌های انتخاباتی 
با تأخیر و دیرتر از همه سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی دیروز رئیس ستاد انتخاباتی خود را مشخص کرد. وی طی حکمی محمدرضا میرشمسی را به ریاست ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. سعید جلیلی هم در ادامه فعالیت‌های تبلیغاتی خود بیان داشته که «گفتمانی که شهید رئیسی آغاز کرد با قدرت ادامه می‌دهیم». جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست مسئولان ستاد انتخاباتی شهرستان‌ها در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) گفت: «محبوب ملت، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عزیز افتخارشان این بود که حرکتی که شروع کرد با ارادت به امام‌رضا بود؛ این جمعی که امروز دور هم جمع شدیم در کنار شور و احساسات پاک شما عزیزان که ابراز می‌کنید، یک بحث مهم نباید در آن فراموش شود و آن این است که دلیل برای این جمع شدنمان داریم و باید بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم و چه هدفی داریم». همچنین دیروز بیانیه حمایتی ۱۳۰۰ استاد دانشگاه از جلیلی منتشر شد. جلیلی در دیگر برنامه انتخاباتی به خراسان جنوبی سفر کرد. دیدار مردمی در هیئت ابوالفضلی (مصلی) بیرجند از برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است و چند بازدید از دیگر برنامه‌های این سفر اعلام شده است. همچنین این سخن جلیلی که «عقب ماندگی چند صدساله را در چند سال جبران می‌کنیم» در فضای رسانه‌ای واکنش برانگیز شد. 
مسعود پزشکیان هم به انتقادات اصلاح‌طلبان از اولین برنامه تبلیغاتی خود واکنش نشان داد چراکه برخی اصلاح‌طلبان از اولین حضور تبلیغاتی او در تلویزیون راضی نبودند. او در حساب کاربری خود در صفحه مجازی در واکنش‌های صورت گرفته پس از اولین حضورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، نوشت: «ما برای اداره کشور نیاز داریم صدای مردم را بشنویم، ایرادات را بپذیریم و اصلاح کنیم. گوش شنوای شما در فضای مجازی هستم و خود را پاسخگو می‌دانم. با من حرف بزنید». 
 حجت الاسلام مصطفی‌پورمحمدی هم با انتشار پیامی به بازخوانی پرونده بابک زنجانی پرداخت. «مصطفی پورمحمدی» در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس اظهار داشت: «مشکل بزرگ آن است که یقه یک نفر را بگیریم و دیگران مصون بمانند. اگر این پول دادن خارج از عرف عیب است، پس باید تصمیم‌گیرندگان هم محاکمه شوند». 
او همچنین در برنامه انتخاباتی خود در صداوسیما گفت: «من با صدام که بدترین دشمن ملت ایران بود مذاکره کرده‌ام. این موضوع نشان می‌دهد که می‌شود با دشمنان بزرگ هم مذاکره کرد، اما از موضع قدرت. میدان و دیپلماسی تکمیل‌کنندۀ هم هستند. کار‌های حاشیه‌ای و نمایشی و عکس‌گرفتن باید نقد شود. باید با پشتوانۀ قدرت ملی و راهنمایی خوب مشکلات کشور را حل کنیم». 
علیرضازاکانی هم حکمت و خردگرایی از شاخص‌های دولت خدمت نامید و به تشریح هشت ویژگی و شاخص ضروری در دولت چهاردهم پرداخت. زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس در صفحه شخصی خود، در ششمین پست از مطالب هشت‌گانه ویژگی و شاخص ضروری در دولت چهاردهم، نوشت: «حکمت و خردگرایی شاخص دیگر دولت خدمت است. کار کارشناسی، مطالعه درست، ملاحظه تبعات یک اقدام و حتی گاهی ملاحظه تبعات یک اظهارنظر مهم است». 
محمد باقرقالیباف هم کوتاه‌ترین راه برای تغییر و تحول را انتخابات پیش‌رو دانست. قالیباف دیروز در جمع مسئولان ستاد‌های شهرستانی گفت: «هرکدام از شما مسئولان بدون تردید یک انسان‌ستاد هستید و به عنوان یک ستاد متحرک می‌توانید اثرگذاری کنید و همه مردم عزیز را برای در مرحله نخست برای مشارکت و دوم برای تصمیم‌سازی خوب بسیج کنید. مردم عزیز ایران در این شرایط باید از بین شش نامزد یک نفر را انتخاب کنند و تبیین این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و این مهم از دست مسئولان ستاد استانی برمی‌آید و اگر برای شما مسئولان این حجت پیدا شده، آن را به دیگران هم منتقل کنید. اگر اشکالاتی در اداره ایران اسلامی در بخش‌های مختلف داریم، کوتاه‌ترین راه برای تغییر و تحول که نقاط ضعف را بر طرف کرده و نقاط قوت را تقویت کنیم، انتخابات است و این فرصت برای ملت عزیز ایران فراهم شده است». 
نبرد و رقابت شعار‌های انتخاباتی در روز‌های آینده شدیدتر خواهد شد، مردم به صورت مشخص در نظرسنجی‌ها و مطالبات خود به صراحت می‌گویند حوزه اقتصادی اولویت آنان است. بنابراین مردم به دنبال کسی هستند که مطمن شود او توان حل مشکلات مردم را دارد. این اطمینان هم از کارنامه افراد بر می‌خیزد نه شعار‌های که مردم آن‌ها را حرف‌های بی‌پشتوانه فهم کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
کارنامهٔ کسی که ازش حمایت می‌کنید کارنامهٔ قابل‌قبولی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
عجبا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار