جوان آنلاین: رضا صالحزاده نوشت: در یک تبلیغ تلویزیونی به نام «حوادث خوشایند» افرادی مشاهده میشوند که از طرق مختلف به گوشی موبایلشان آسیب میرسانند. به نظر میرسد این افراد از حوادث پیش آمده ناراحت نیستند و طوری وانمود میکنند که این حوادث به صورت اتفاقی رخ میدهند. بنابراین آنها نیازمند خرید یک گوشی جدید میشوند. به نظر شما این تبلیغ تنها یک تبلیغ تلویزیونی بامزه و سرگرمکننده است یا مبنای روانشناختی دارد؟
جالب است بدانید که طبق پژوهشهای انجام شده، وقتی مدل جدید و ارتقا یافته از یک گوشی (یا ابزار دیگر) معرفی میشود، افراد در نگهداری از گوشی فعلی خودشان بیاحتیاط میشوند. این پدیده تحت عنوان «اثر آپگرید» یا «اثر ارتقا» شناخته میشود.
افرادی که در نهایت تصمیم به خرید گوشی جدید میگیرند، باید از نظر منطقی این تصمیم را برای خودشان توجیه کرده باشند. در صورتی که گوشی فعلی سالم آنها دارای امکانات و ویژگیهای خوبی باشد، خرید یک گوشی ارتقا یافته باعث صرف هزینهای اضافی خواهد شد، بنابراین خرید گوشی جدید توجیه منطقی نخواهد داشت. در این مواقع لذت و میل خرید گوشی جدید باعث میشود تا افراد به صورت ناخودآگاه در نگهداری از گوشی فعلیشان مراقبت کمتری به خرج دهند تا با حوادث احتمالی که برای گوشی آنها خواهد افتاد، به خودشان مجوز خرید گوشی جدید بدهند و در واقع این تصمیم جدیدشان را از نظر منطقی توجیه کنند. از این به بعد هر زمان مدل جدیدی از گوشی یا وسایل دیگر در بازار ارائه شد، حواستان بیشتر به گوشی فعلی خودتان باشد تا ذهن ناخودآگاه شما با خرابکاریهایی که میکند، ناخواسته شما را به خرید گوشی جدید تحریک نکند!