کد خبر: 1231450
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
حسین عبداللهی‌فر

دوره ریاست جمهوری شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی اگرچه طولانی نبود، اما به دلیل ویژگی‌های خاص شخصیتی و منش اجتماعی نرم‌های مدیریتی کشور را جابه‌جا کرد و انتظار مردم و نظام از مسئولان و مدیران کشور را افزایش داد. این انتظار به حدی افزایش یافته که نظام اسلامی را به سمت رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی سوق داده و رقابت را برای این جایگاه دشوار ساخته است. 

مهم‌ترین شاخصه‌های رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی که سیدالشهدای خدمت ترسیم کرد و در انتخاب ملت ایران برای ریاست جمهوری چهاردهم مورد توجه قرار خواهد گرفت عبارت‌اند از:

اخلاق‌مداری در همه شرایط: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی اخلاق‌مداری در مدیریت به ویژه در دوره رقابت‌های انتخاباتی بود که متأسفانه تخریب یک روش برای پیروزی بر رقیب در دستور کار برخی نامزد‌ها و حامیان آن‌ها مرسوم شده بود. آیت‌الله شهید رئیسی نشان داد که رسیدن به قدرت به هر قیمت را نمی‌پسندد؛ لذا یک ملاک مهم برای رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی این است که در هر شرایطی پایبند به اخلاق باشد که نشانه آن را می‌توان در دوره رقابت‌های انتخاباتی مشاهده کرد. بر این اساس مردم ایران به نامزد‌ها و حامیان آن‌ها که برای رسیدن به مقصود خویش به بداخلاقی روی آورده و تخریب رقبا را پیشه کنند، رأی نخواهند داد. 

مردم باوری در طول خداباوری: یکی از خصائل فردی و اجتماعی شهید رئیسی که وی را از سایر مدیران ممتاز ساخته و او را به سیدالشهدای خدمت رساند، یکی دانستن عشق به مردم با عشق به خدا، رضایت مردم با رضای الهی، خدمت به مسلمین با خدمت به اسلام بود. وی با این باور به مردم، خدمت عاشقانه را در دستور کار خود قرار داد تا پاداش خود را از خدای مردم گرفت. 

افتخار به سربازی: از ویژگی‌های مهم ایشان ولایت‌پذیری نهان و آشکار بود. برخی از رؤسای جمهور در جمع دیگران یا در مقابل رسانه‌ها ولایت پذیر بودند، اما در تصمیمات و جلسات خصوصی تفسیر و تأویل داشتند. ولی ایشان حتی در جلسات خصوصی هم بر سرباز ولایت بودن و خوشحال کردن دل رهبری معظم انقلاب تأکید می‌کرد و می‌گفت کشور نباید بیش از یک فرمانده و تصمیم گیر داشته باشد و بقیه هم باید سرباز باشند. نکته مهم این است که ایشان بر این امر در خلوت‌ها و جلسه‌های خصوصی بیشتر تأکید می‌کردند، چون نگران بود عده‌ای فکر کنند این اظهارات برای تظاهر است. اما در جلسات خاص به گونه‌ای بر ولایت‌پذیری و سربازی کردن برای ولایت تأکید می‌کردند که هیچ‌کس در آن جمع احساس نمی‌کرد این رئیس‌جمهور است که این‌گونه سخن می‌گوید. 

دیپلماسی انقلابی و میدانی: آیت‌الله رئیسی نشان داد که دیپلماسی انقلابی بیش از دیپلماسی التماسی در تأمین منافع ملی سود بخش و اثرگذار است. وی با کمک وزیر خارجه بسیجی­اش اولاً با تغییر رویه گذشته، سیاست خارجی را در ادامه سیاست داخلی کشور تعریف کرد و ثانیاً با تمرکز بر رویکرد شرق‌گرایی، از ظرفیت رقابت میان شرق و غرب بهره گرفت و ایران اسلامی را در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی وارد ساخت. 

فسادستیز و ساده‌زیست: سوابق مدیریتی و شغلی آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه او را در مبارزه به فساد مجرب و مصمم کرده بود، اما آنچه سبب شد تا این مرد بزرگ بتواند زنجیره فساد نمایی مسئولان را پاره و آن را به زنجیره خدمت رسانی تبدیل کند، ساده زیستی، پاکدستی و شفافیت مالی خویش، خانواده و اطرافیانش بود تا زمینه هرگونه متهم‌سازی را از میان بردارد. 

وحدت آفرین و امنیت افزا: شهید مظلوم آیت‌الله رئیسی با پرهیز از جنجال آفرینی، فرافکنی و حاشیه‌سازی کمک بسیار بزرگی به انسجام میان قوا و امنیت روانی جامعه کمک کرد. او برخلاف برخی دولت‌ها که با بگم بگم‌های بیهوده و رسانه‌ای کردن برخی اختلافات امید مردم به بهبود شرایط را کاهش می‌دادند و به اختلافات میان مسئولان دامن می‌زدند، فصل جدید در روابط میان قوا، تعامل با احزاب و گروه‌های حتی غیرهمسو برقرار کرد و نرم امنیت روانی جامعه را افزایش داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار