کد خبر: 1217784
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
به یاد داشته باشید بازخورد‌ها و انتقاد‌هایی که مطرح نشوند روزی مثل بمب خواهند ترکید: همان طور که در زندگی شخصی افراد نیز اتفاق می‌افتد سکوت کردن بیش از حد و فروخوردن انتقاد‌ها و مطرح نکردن آنها، پس از مدتی به بحرانی تبدیل خواهد شد که مثل بمب خواهد ترکید و همه چیز را ویران خواهد کرد

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مدیریت منابع انسانی» طی مطلبی توصیه‌هایی را در خصوص نحوه بازخورد دادن مدیران به کارمندان به اشتراک گذاشت. توصیه‌های ذکر شده در این مطلب عبارتند از:
۱- به یاد داشته باشید بازخورد‌ها و انتقاد‌هایی که مطرح نشوند روزی مثل بمب خواهند ترکید: همان طور که در زندگی شخصی افراد نیز اتفاق می‌افتد سکوت کردن بیش از حد و فروخوردن انتقاد‌ها و مطرح نکردن آنها، پس از مدتی به بحرانی تبدیل خواهد شد که مثل بمب خواهد ترکید و همه چیز را ویران خواهد کرد. بنابراین یک مدیر باید برای کارکنان خود روشن کند که چه نظری در مورد عملکرد آن‌ها دارد و نباید آن‌ها را در خلأ و بی‌خبری قرار دهد و بازخورد نشان دادن چه به‌صورت تشویق و چه به‌صورت انتقاد نسبت به عملکرد کارمندان خود را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهد. 
۲- تا حدامکان به‌صورت خصوصی بازخورد نشان دهید: مدیران همیشه باید به یاد داشته باشند که قضاوت درباره بازخورد‌هایی که آن‌ها نسبت به کارکنان نشان می‌دهند در گوش کسانی که این بازخورد‌ها را می‌شنوند شکل می‌گیرد، بنابراین هر چه تعداد این گوش‌ها کمتر باشد، احتمال سوءبرداشت در مورد آن‌ها کاهش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود بازخورد‌ها و به ویژه انتقاد‌ها به‌صورت خصوصی و تنها با حضور مدیر و افرادی که سوژه و هدف بازخورد هستند، ارائه شوند. از سویی دیگر یک مدیر می‌تواند براساس، متغیرهایی، چون زبان بدن افراد، وضعیت روحی و رفتاری آنها، چگونگی بازخورد نشان دادن به او را تنظیم کند. چیزی که در قالب بازخورد نشان دادن عمومی امکانپذیر نیست. 
۳- بهترین کانال‌های بازخورد نشان دادن: بازخورد نشان دادن نسبت به فردی که در محل کار شما حضور دارد، پیچیدگی کمتری نسبت به کسی که در شهر یا کشور دیگری برای شما کار می‌کند دارد. برای بازخورد نشان دادن به فردی که در محلی دور از محل کار شما مشغول کار است می‌توانید از تکنولوژی‌های دیجیتالی از جمله ویدئوکال و تماس تلفنی، بهره ببرید. در این میان استفاده از ایمیل یا ارسالنامه باید در اولویت‌های بعدی قرار گیرند، چراکه استفاده از چنین کانال‌هایی، مدیران را از مزایای بازخورد نشان دادن مطابق با احساسات، عواطف و زبان بدن افراد محروم می‌سازد. 
۴- تشویق در برابر دیگران، انتقاد در خلوت: این یک قانون جهانی است که کارکنان را به صورت عمومی و در برابر دیگران تشویق کنیم و انتقاد از آن‌ها را، به‌صورت خصوصی و به دور از چشم همکاران انجام دهیم. به‌طور کلی انتقاد از افراد در برابر دیگران موجب می‌شود آن‌ها علاوه بر سرخوردگی و احساس حقارت، موضع دفاعی بگیرند و به سختی بپذیرند که مرتکب اشتباه شده‌اند. در نقطه مقابل، ستایش از افراد در برابر دیگران بر تأثیرگذاری و اشتیاق آن‌ها خواهد افزود و فرد مورد ستایش و سایر کارکنان را به کار بیشتر و بهتر ترغیب خواهد کرد. 
۵- بازخورد نشان دادن را شخصی نکنید: یکی از مواردی که تمام مدیران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند این است که تفاوت فاحشی بین توجه به افراد به‌عنوان شخص و شخصی‌سازی بازخورد‌ها وجود دارد. توجه به فردیت و انسانیت کارکنان، امری خوب و توصیه شده است حال آنکه شخصی‌سازی رابطه بین مدیر و کارکنان و دخالت آن‌ها در فرآیند بازخورد نشان دادن، پدیده‌ای نکوهش شده و مردود است. 
در ادامه به دو توصیه درباره خودداری از شخصی‌سازی فرآیند بازخورد (تشویق و انتقاد) اشاره خواهد شد:
۱- هیچ‌گاه به کارکنان خود توهین نکنید و به آن‌ها برچسب نزنید: یک مدیر به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید چنین جملاتی را خطاب به کارکنان به زبان آورد: «تو بی‌عرضه‌ای»، «تو خیلی تنبلی»، «تو به درد هیچی نمی‌خوری» و... بیان چنین توهین‌هایی نسبت به ضعیف‌ترین افراد نیز خطایی نابخشودنی و غیر قابل جبران است و هیچ دردی نیز دوا نخواهد کرد. 
۲- مدیر موفق و تأثیرگذار کسی است که هیچ‌گاه حتی در صورت بروز بدترین مشکلات و اشتباهات از سوی کارکنان به آن‌ها نمی‌گوید: «تو اشتباه کردی» بلکه به شکلی قاطعانه می‌گوید: «من فکر می‌کنم این کار اشتباه بوده است.» در این جمله نکات متعددی نهفته است: اول اینکه با عبارت «من فکر می‌کنم» از مطلق کردن قضیه جلوگیری می‌کند و دوم اینکه می‌گوید «این کار اشتباه بوده است» و توجه همگان را به کاری که اشتباه انجام شده جلب می‌کند نه فردی که مرتکب اشتباه شده است و این یعنی شخصی نکردن قضیه.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار