کد خبر: 1216422
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود تا اسرای خود را آزاد کند، سخنگوی حماس با بیان اینکه وضعیت اسرای صهیونیست اصلاً مساعد نیست، هشدار داد که تل‌آویو فرصت زیادی برای نجات اسرایش ندارد و اگر دیر بجنبند گرسنگی جان آن‌ها را خواهد گرفت و کابینه نتانیاهو مسئول آن است
جوان آنلاین: در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود تا اسرای خود را آزاد کند، سخنگوی حماس با بیان اینکه وضعیت اسرای صهیونیست اصلاً مساعد نیست، هشدار داد که تل‌آویو فرصت زیادی برای نجات اسرایش ندارد و اگر دیر بجنبند گرسنگی جان آن‌ها را خواهد گرفت و کابینه نتانیاهو مسئول آن است. 
 
به گزارش «جوان»، تداوم جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه علاوه بر اینکه به شهادت و زخمی شدن ۱۰۰ هزار فلسطینی منجر شده، برای اسرای صهیونیستی در بند حماس هم وضعیت فاجعه‌باری را رقم زده که در صورت تعلل کابینه اسرائیل در امضای آتش‌بس، شاید این اسرا برای همیشه از بازگشت به آغوش خانواده محروم شوند. 
ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) جمعه شب در سخنانی خطاب به سران صهیونیستی هشدار داد که زمان برای آزادی اسرای این رژیم در نزد مقاومت رو به پایان است. به گزارش الجزیره، ابوعبیده با اشاره به شمار زیاد تلفات در میان اسیران صهیونیست گفت: «بار‌ها درباره خطرات اسرای دشمن که در نزد مقاومت هستند، هشدار دادیم، اما رهبری اسرائیل آن را نادیده گرفتند. صهیونیست‌ها به‌طور عمد یا غیرعمد تعداد زیادی از اسرا را مجروح کرده یا کشتند.» ابوعبیده همچنین افزود: اسیران دشمن به‌خاطر حملات رژیم صهیونیستی در شرایط سختی قرار دارند. آن‌ها وضعیت خوبی ندارند ما سعی می‌کنیم که از آن‌ها محافظت کنیم. سخنگوی القسام، رژیم صهیونیستی را مسئول کامل قحطی و گرسنگی در غزه عنوان کرد. ابوعبیده خاطرنشان کرد: «اهداف سیاسی که رهبران دشمن از طریق کشتار‌ها و جنایات خود می‌کوشند به آن دست یابند، آن‌ها را به سقوط و رسوایی مهیب سوق خواهد داد.»
درحال حاضر حدود ۱۲۰ اسیر صهیونیست در دست حماس هستند که تعدادی از آن‌ها تابعیت خارجی دارند و تعدادی نیز به دلیل حملات ارتش اسرائیل، کشته یا زخمی شده‌اند. هنوز آمار دقیقی از تعداد اسرای کشته و زخمی شده در دست نیست ولی آنگونه که القسام توصیف کرده، اسرا وضعیت چندان مساعدی ندارند و اگر زودتر به آن‌ها کمک‌رسانی نشود، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها خواهد بود. در هفته‌های اخیر مصر و قطر با مشارکت امریکا طرح آتش‌بس در غزه را تدوین کرده‌اند، اما کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دلیل اینکه شروط حماس قابل قبول نیست آ ن را رد کرده است. تعلل تل‌آویو در امضای توافق آتش‌بس با حماس، می‌تواند اسرای صهیونیست را در وضعیت بدتری قرار دهد، زیرا اوضاع انسانی غزه به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و غذایی فاجعه‌بار است و اگر کمک‌ها سریع‌تر نرسد اسرا هم از این بحران جان سالم به در نخواهند برد. 
 
 طرح حمله به رفح
همزمان با هشدار القسام به مقامات صهیونیستی درباره وضعیت وخیم اسرای این رژیم، سران تل‌آویو دنبال شعله‌ور کردن آتش جنگ در غزه هستند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد که ارتش این رژیم طرح خود را برای انجام عملیات نظامی در رفح هفته آینده تحویل مقام‌های سیاسی رژیم خواهد داد. گزارش این رسانه حاکی است این طرح ظاهراً انتقال غیرنظامیان فلسطینی به مناطقی در مرکز و جنوب غزه را شامل می‌شود. پیش از این رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند به رغم تمامی تهدیدها، بیانیه‌ها و اظهارات علنی، عملیات ارتش اسرائیل در رفح قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد. بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل هم دیروز در سخنانی مدعی شد که اگر حماس تا قبل از ماه رمضان اسرای صهیونیستی را آزاد نکند، حمله به رفح را شروع خواهند کرد. 
این درحالی است که رفح میزبان ۵/۱ میلیون فلسطینی آواره است و تنها گذرگاه ارسال کمک‌های خارجی هم به شمار می‌رود و حمله زمینی به این منطقه نسل‌کشی در غزه را تشدید خواهد کرد. مقامات صهیونیست مدعی هستند که اسرا در رفح نگهداری می‌شوند و با عملیات زمینی می‌توانند آن‌ها را آزاد کنند، اما آنگونه که ابوعبیده گفته، این اقدام می‌تواند به کشته و زخمی شدن اسرای باقی مانده بینجامد که اصلاً در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. جامعه جهانی از اسرائیل خواسته از حمله به رفح اجتناب کند و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهد و در این رابطه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز برای چندمین بار در سخنانی گفت: «از اسرائیل می‌خواهیم به اقدام نظامی در رفح دست نزند، زیرا منجر به تشدید وخامت اوضاع فاجعه بار انسانی خواهد شد.» با وجود این هشدارها، وزرای افراطی گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و نتانیاهو به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته که جنگ را تا نابودی حماس ادامه می‌دهد و به طرح‌های دیکته شده بین‌المللی هم اهمیتی نمی‌دهد. اسرائیل قصد دارد با حمله به رفح و ایجاد رعب و وحشت، ساکنان غزه را به کوچ اجباری سوق داده و امنیت سرزمین‌های اشغالی را تضمین کند، اما جامعه بین‌المللی با این طرح به شدت مخالفت کرده است و حتی مصر که بیش از دیگران از این اقدام احساس خطر می‌کند، به تل‌آویو هشدار داده در صورت اجرایی کردن این طرح، توافقات سیاسی و امنیتی با این رژیم را تعلیق خواهد کرد. نتانیاهو سعی دارد با گزینه نظامی در رفح، حماس را تحت فشار قرار داده و امتیازاتی را در روند مبادله اسرا بگیرد، اما رهبران این جنبش گفته‌اند تا زمانی که جنگ متوقف نشود، توافقی در کار نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار