کد خبر: 1215010
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
داوری" ستون اصلی جشنواره فیلم فجر است که اگر با سازوکار درست تعیین و تنیین گردد بنیان جشنواره با ثبات‌تر و استوارتر و با شکوه‌تر میگردد.

در هر دوره، همه چشم‌ها به سمت هیات داوران است که چه فیلمی برگزیده خواهد شد تا تماشاگرآن، سینما داران، پخش کنندگان و کمپانی‌های تولید فیلم به سمت مضامین و فرم آن فیلم هجوم می‌آورند و به نوعی با انتخاب برگزیدگان، خط و مشی تولید برای حداقل یک سال آینده، تعیین می‌شود. در چنین جایگاهی" تخصص" و "تعهد " دو ویژگی اعضا هیات داوران محسوب می‌شود. "تخصص" از آن جهت که اعتماد را برای همگان ایجاد می‌کند و احساس می‌کنند کارشناسان کاربلد و مسلط در این حوزه حضور دارند و نظرشان بر اساس دانش و تجربه است و هر برگزیده‌ای که انتخاب شد براحتی نمیتوان هیات داوران را برای انتخاب مورد نظر انتقاد قرار داد و " تعهد" از آن جهت که اطمینان حاصل می‌شود عدالت و انصاف، بدور از باند بازی و رفاقت در انتخاب‌ها عمل شده است.


عصر امروز عصر شفاف سازی و پرهیز از پنهان کاری است، به همین دلیل پیشنهاد دارم طی آئین نامه‌ای مکتوب و مصوب، ملاک‌های ارزیابی و قضاوت رسما اعلام شود و مهمتر آنکه جدول امتیاز دادن ها، علنی و یا مشروح مذاکرات هیات داوران، مستقیما روی فضای مجازی قرار گیرد. حتی اگر در آخرین لحظه جابجایی‌هایی انجام شود، چون وقتی مخاطبین، شاهد گفتگو‌ها بر اساس استدلال علمی باشند برای عموم باورپذیر و بار انتقاد‌ها و اعتراضات کمتر می‌شود. بی ثباتی و بی اعتمادی و بی اعتباری جشنواره و داوران زمانی است که "مصلحت "جایگزین "عدالت شود.

 

 

منبع: الف

برچسب ها: فجر ، فیلم ، جشنواره فجر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار