جوان آنلاین: روز گذشته ۶ بهمنماه، طبق روال هر سال با نزدیک شدن به دهه فجر و آغاز جشنواره فیلم فجر آیین قرعهکشی برنامه نمایش فیلمها در خانه جشنواره در هتل اوین برگزار شد و محمود گبرلو اجرای این مراسم را برعهده داشت که به نظر میرسید تسلط لازم را برای مدیریت برنامه ندارد.
مجتبی امینی، دبیر چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر دیروز از پرشور بودن فیلمها گفت و در ادامه از پوستر جشنواره فیلم فجر که حمیدرضا بیدقی آن را طراحی کرده است، رونمایی شد. پوستری که نوع گرافیک آن به لحاظ هنری با نقدهای لفظی اهالی رسانه مواجه شد.
حمیدرضا بیدقی، طراح پوستر جشنواره گفت: فرمی را که میبینید یک سرو است با ۴۲ سیمرغ که سرو نماد مقاومت، ایستادگی و آزادگی است. در این ۴۲ دوره اتفاقات مختلفی رخ داده و تا مرز برگزار نشدن هم پیش رفته است. این ۴۲سیمرغ یک سرو را نشان میدهد که یعنی چراغ این جشنواره همیشه روشن خواهد بود.
امسال ۳۳ فیلم به نمایش درمیآید، درحالیکه هنوز جشنواره آغاز نشده، اما به نظر میرسد تعداد قابل توجهی از آثار بتوانند برای مخاطب جذابیت داشته باشند. در میان این تعداد فیلم سعی شده به ژانرهای متعدد توجه شود که میتواند باعث شود در سال بعد فیلمهایی که اکران میشوند به موازات ساختار استاندارد مخاطبپسند هم باشند.
مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره در گفتههایش این را خاطرنشان کرد که در میان آثار ارسالی به دبیرخانه، فیلمهایی انتخاب شدهاند که ویژگیهای خاص سینمایی دارند. البته این گفته امینی را باید حین جشنواره و پس از تماشای فیلمها تحلیل و بررسی کرد، چراکه هر ساله دبیران مختلف این ادعا را مطرح میکنند، اما امسال پیشکسوتان در آیین قرعهکشی سینمای ایران قرعهای را درآوردند که میتواند یک حرکت مثبت در جهت قدرشناسی بزرگان سینما باشد. علی مزینانی، جمشید مجدوفایی، علی علایی، یونس صباحی، مهین نویدی تا اسحاق خانزادی و عزتالله رمضانیفر روی سن رفتند.
درخواست عزتالله رمضانیفر از تهیهکنندهها
عزتالله رمضانیفر به عنوان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران روی صحنه آمد و گفت: من به اوضاع و احوال بازیگران قدیمی اشراف دارم و درخواست میکنم تهیهکنندگان و کارگردانان به آنان کار بدهند. آنها صدقه نمیخواهند، چراکه بازیگران ما باشرف هستند.
او سپس فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیهکنندگی کامران حجازی را به قید قرعه انتخاب کرد که جمعه ۱۳ بهمنماه در سانس اول نمایش داده میشود.
اما آنچه همیشه در چنین مراسمهای رسمی اتفاق میافتد، تأخیر در شروع برنامه است که اینبار هم برنامه با ۳۰ دقیقه تأخیر آغاز شد و چیدمان میز و صندلی میهمانان و قرار گرفتن سن در بدترین جا به چشم میآمد. نکته اول شلختگی و بیتوجهی در اجرای این برنامه بود؛ محل قرارگیری عکاسان و فیلمبرداران باعث میشد میهمانان به سختی روی سن بروند. از طرفی محمود گبرلو در اجرای برنامه شدیداً دستپاچه بود و مثل هر بار نمیتوانست به درستی برنامه را اجرا کند. تپقهای پیدرپی حضار را به خنده وادار میکرد و حتی گاهی نامها را اشتباهی صدا میکرد.
از سوی دیگر زمانی که هنوز برنامه در حال اجرا بود، ناهار را سرو کردند که موجب اختلال در برگزاری برنامه شد.
فیلمها انتخاب شدند؛ ۳۳ فیلم در هشت روز و هر روز در خانه جشنواره چهار فیلم به نمایش درمیآید! با چه عیار و پارامتری اهالی رسانه و منتقدی که باید با تمرکز فیلم را ببیند باید روزی چهار فیلم را تحمل کند! این چیدمان، شلخته به نظر میرسد و هیچگاه درباره این مسائل مهم با اهالی رسانه مشورت نمیشود. اینکه خبرنگار تازه باید ساعت ۱۲ شب از برج میلاد به خانهاش برود و یادداشتهایش را بنویسد هم به شدت خستهکننده است، همچنان مشخص نیست که آیا منتقدان نیز در برج میلاد هستند یا مکان دیگری برای آنها در نظر گرفته شده است. هنوز معلوم نیست و بهطور رسمی اعلام نشده که سینمای صنوف خانه سینما کجاست! تمامی این سؤالات را از چند نفر که در ستاد فعالیت دارند، پرسیدم و کسی جواب درستی به نگارنده نداد. باید امیدوار بود که چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با نظم و انضباط بیشتری برگزار شود. اما در ادامه مروری داریم بر حضور برخی چهرهها که نام فیلمها را از درون گوی شیشهای درآوردند.
علی الهیاری به عنوان فیلمبردار پیشکسوت حوزه سینما روی صحنه رفت و با بیان اینکه از سال ۴۶ تاکنون ۶۰ فیلم را فیلمبرداری کرده است برای سینمای ایران آرزوی موفقیت و فیلم «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیهکنندگی محمدمهدی مشکوری را به قید قرعه انتخاب کرد که پنجشنبه ۱۹ بهمن سانس چهارم نمایش داده میشود.
صبح اعدام به اکران روز ۱۶ رسید
او همچنین فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیهکنندگی علی شیرمحمدی را به قید قرعه انتخاب کرد که دوشنبه ۱۶بهمن در سانس دوم نمایش داده میشود.
سپس سیمون سیمونیان، پیشکسوت حوزه سینما روی صحنه رفت و با بیان اینکه امیدوار است جشنواره پرشوری داشته باشیم، فیلم «شهسوار» به کارگردانی و تهیهکنندگی حسین نمازی را به قید قرعه انتخاب کرد که شنبه ۱۴بهمن در سانس دوم نمایش داده خواهد شد.
علی احمدیکیا نفر بعدی بود که روی صحنه رفت و فیلم «نبودنت» به کارگردانی و تهیهکنندگی کاوه سجادیحسینی را به قید قرعه انتخاب کرد که چهارشنبه ۱۸ بهمن در سانس سوم نمایش داده میشود.
سپس بهروز صادقی به عنوان عکاس پیشکسوت در حوزه سینما روی صحنه آمد و فیلم «صبحانه با زرافهها» به کارگردانی سروش صحت و تهیهکنندگی سیدمصطفی احمدی را به قید قرعه انتخاب کرد که شنبه ۱۴ بهمن در سانس چهارم نمایش داده خواهد شد.
در ادامه سجاد رضایی، خبرنگار حوزه سینما روی صحنه رفت و فیلم «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت و تهیهکنندگی سعید شرفیکیا را به قید قرعه انتخاب کرد که جمعه ۱۳بهمن در سانس چهارم نمایش داده میشود.
روحانگیز شمس از منشیان صحنه پیشکسوت بعدی بود که روی صحنه رفت و فیلم «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیهکنندگی عطا پناهی را به قید قرعه انتخاب کرد که جمعه ۲۰ بهمن در سانس دوم نمایش داده خواهد شد.
یراقبافان هم در قرعهکشی حضور داشت
مرتضی یراقبافان از قاریان قرآن نفر بعدی بود که روی صحنه رفت و فیلم «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیهکنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به قید قرعه انتخاب کرد که پنجشنبه ۱۲ بهمن در سانس چهارم نمایش داده میشود.