جوان آنلاین: کیفیت و چگونگی انتخاب فیلمهای جشنواره فجر همواره موضوعی چالشبرانگیز بوده است. بهطور عادی امکان حضور همه فیلمهای ثبتنامی در جشنواره وجود ندارد و آنهایی که موفق به حضور در جشنواره نمیشوند، بعضاً ممکن است گلایهمند باشند، به همین دلیل شفافسازی و ارائه توضیحات درباره کم و کیف انتخاب فیلمها از سوی اعضای هیئت انتخاب میتواند به ذهنیت علاقهمندان به سینما و عوامل فیلمها کمک کند.
محمدرضا عباسیان درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره میگوید: شاهد تنوع موضوعی و جغرافیایی خوبی در آثار چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر هستیم و خوشبختانه ساخت فیلمهای آپارتمانی در این دوره کاهش داشته که نویددهنده این است مخاطبان این دوره از جشنواره از برآیند فیلمها راضی بودند.
وی در ادامه افزود: سینما، صنعت نیست که بگوییم یک روند رو به رشد دائمی دارد. اصل آن بر اساس هنر، ذوق و قریحه فیلمسازان و فضایی که در آن کار میکنند، پیش میرود. شاید به تعبیری میتوان گفت در دهههای گذشته میزان فیلمها و تأثیرگذاریشان بیشتر بوده، اما این آفت و آسیب فقط منحصر به جشنواره فیلم فجر در ایران نیست، بلکه تمام دنیا را دربر میگیرد. به عقیده من در کارهایی که امسال دیده شده، به فیلمنامه توجه کمتری شده است، اما در کنار آن مثل بسیاری از سالهای گذشته، فیلم اولیها درخشانتر بودند و آثار آنان بهتر از فیلم چندمیهاست.
تنوع آثار فیلم اولیها
عباسیان با اشاره به اینکه آثار فیلم اولیها در این دوره از جشنواره تنوع خوبی داشته است، گفت: فیلمها به صورت غیرقابل مقایسهای نسبت به سالهای گذشته در این دوره از جشنواره حضور داشتند. از طرفی تنوع جغرافیایی نسبت به سالهای گذشته رشد خوبی داشته است. جشنواره فجر به خودی خود جذابیت ویژهای دارد و مردم دوست دارند فیلمها را در طول جشنواره ببینند که این امر نیز امسال با توجه به اسامی که فیلمهای آنان به جشنواره راه پیدا میکنند، وجود دارد.
رنگینکمانی از فرهنگ در فیلمهای فجر ۴۲
داریوش ارجمند یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر درباره این دوره از جشنواره گفت: این دوره از جشنواره را چشمگیر میبینم، چراکه رنگینکمانی از فرهنگ در آن وجود دارد و این خاصیت فرهنگ ماست. این سینما نیز برآمده از همین مردم و همین فرهنگ است و من آن را دوست دارم.
او ادامه داد: به عقیده من، جشنواره فیلم فجر بسیار مهم و عزیز است، زیرا این جشنواره حاصل ۴۲ سال کار در سینمای این مملکت است. ما یک تاریخ پیوسته داریم که هیچ انقطاعی در آن نیست و اگر انقطاعی صورت گرفته، آمادگی برای یک جهش بزرگ بوده است، مثل وقفهای که در انقلاب مشروطه اتفاق افتاد. سینما باید امتداد فرهنگ چندین هزار ساله فرهنگ باشد و انقطاع و انفصال در آن نباشد. دیدگاه من به جشنواره فجر یک دیدگاه ممتد در دنباله فرهنگ سرزمینم است.
ارجمند درباره ارزیابیاش از فیلمهای این دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ارزیابی من سلیقه من است، همانطور که سینمای ایران سلیقه افرادی است که آن را راه میبرند، به همین دلیل ما در هر جشنواره یا نگاه هر فیلمسازی، یک سلیقه میبینیم، اما بزرگان زیادی در سینمای ایران داشتیم که قلههای جهانی را فتح کردند و بزرگان سینمای جهان به احترام آنان کلاه از سر برمیدارند.
اتفاقات خوب در بخشهای فنی و موسیقی
محمدحسین لطیفی، عضو دیگر هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر درباره آثار این دوره از جشنواره گفت: امسال شاهد حضور پررنگ فیلم اولیها در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر بودیم و این اتفاق بیانگر ورود نسل نویی به سینمای ایران است که ممکن است در بین آنان بااستعدادتر، بااستعداد و شاید کماستعداد وجود داشته باشد. او با بیان اینکه ما به دنبال بااستعدادهای برتر بودیم، افزود: تلاش شد برای ورود فیلم اولیها سهمیه نسبتاً بیشتری در نظر گرفته شود تا بتوانند در سودای سیمرغ هم حضور داشته باشند.
عضو هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر بیان کرد: فکر میکنم وظیفه جشنواره گرم نگه داشتن سینمای ایران است و میبینیم که همه به دنبال این هستند که خودشان را به این خط پایان برسانند و زحمات خود را عرضه کنند. امیدوارم چراغ جشنواره همیشه پرنورتر باشد. او با بیان اینکه شاهد فیلمبرداریهای بسیار خوبی در این دوره از جشنواره بوده است، گفت: در بخشهای فنی و موسیقی، اتفاقات خوشایندی افتاده است و در حوزههای ملی و فراملی نیز شاهد فیلمهای خوبی بودیم.
حسین زندباف از اعضای هیئت انتخاب نیز بیان کرد: با توجه به سابقه من در کارهای اجرایی، شاهد زحمات و انرژی زیاد فیلمسازان برای فیلمهایشان در این دوره از جشنواره بینالمللی فجر بودم و به نظر میرسد شرکتکنندگان در این دوره تصمیم گرفتهاند سینمای ایران را به کمال برسانند. اشکالی که در سینمای ما وجود دارد، این است که کارگردانان جوان ما به احتمال زیاد فیلم را با مردم در سالنها نمیبینند، بلکه در خانه میبینند و این دیدنها تفاوت بسیاری دارد. تماشای برخی از فیلمهای اول در این دوره از جشنواره، مرا شگفتزده کرد و متوجه شدم کارگردانها چه اندازه در این دوره زحمت کشیدهاند و امیدوارم سینمای ایران به جایگاه اصلی و حقیقی خود برگردد، چراکه با تماشای فیلمهای این دوره از جشنواره احساس کردم سینمای ایران چند پله صعود کرده است.
تنوع اقلیمها و ژانرهای متفاوت
محمدحسین نیرومند یکی دیگر از اعضای هیئت انتخاب چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر نیز مهمترین اتفاق این دوره از جشنواره را حضور کارگردانان فیلم اولی، تنوع اقلیمهای متفاوت و ژانرهای متفاوت فیلم در سینما دانست و گفت: برای سومین سال است که عضو هیئت انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر هستم و میتوانم بگویم امسال نسبت به سالهای گذشته از نظر تنوع جغرافیایی و ژانری و حضور کارگردانان جوان با جشنواره متفاوتی روبهرو هستیم.
وی ادامه داد: ما در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد ژانرهای متفاوتی از جمله ورزشی، اجتماعی، فاتتزی و تخیلی، کمدی و اکشن هستیم که شاید یکی از مهمترین ویژگیهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فیلم فجر، جشن سینمای ایران است و دوست دارم اهالی سینما برای تماشای فیلم کارگردانان جوان در آن حضور پیدا کنند. حضور پیشکسوتان و اساتید نیز بیشک موجب انگیزه کارگردانان جوان و ارتقای سطح کاری آنان میشود.
سبد رنگارنگی از مضامین مختلف
همچنین روحالله سهرابی، عضو هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر درباره مهمترین ویژگی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و تفاوت آن با دورههای گذشته توضیح داد: مهمترین ویژگی این دوره تنوع در ژانر است. در این دوره از جشنواره فیلمهایی با مضامین مختلف داریم که شامل عرصههای مختلف کودک و نوجوان و دفاع مقدس، تاریخ معاصر و انقلاب میشود و کمتر دورهای را به خاطر میآورم که یک جشنواره سبد رنگارنگی از مضامین مختلف را پوشش داده باشد.