کد خبر: 1205566
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: عضو انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است خودرو‌های تولید داخل مصرف بسیار بالایی دارند و بر مشکل ناترازی بنزین دامن زده‌اند. اصلاح کیفیت خودرو‌ها را باید با جدیت دنبال کنیم. بین دوگانه واردات بنزین که بسیار خطرناک و ضدامنیت انرژی کشور است با واردات خودرو‌های کم‌مصرف و با کیفیت باید سراغ واردات خودرو برویم، همچنین با این رویکرد، خودروسازان داخلی ناگزیر می‌شوند به سمت بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی خودشان حرکت کنند.

ایران امروز از یک صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل شده است و سالانه باید ارز قابل توجهی را به این امر اختصاص دهد، به طوری که در لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیش‌بینی ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین کرده‌ایم. علاوه بر مشکلات اقتصادی که واردات بنزین برای کشور دارد، به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز وابسته‌شدن به واردات این کالای استراتژیک به نفع کشور نیست. از نظر کارشناسان، اگر به واردات بنزین وابسته شویم، این ماده به عنوان ابزاری در دست تحریم‌کنندگان قرار خواهد گرفت و مشکلات جدی برای‌مان ایجاد خواهد کرد.
به منظور رفع مشکل ناترازی بنزین، سیاست‌های مختلفی را می‌توانیم در پیش بگیریم. اصلاح کیفیت خودرو‌های ساخت داخل، اسقاط خودرو‌های فرسوده، افزایش ظرفیت سی‌ان‌جی و پالایشگاهی کشور، افزایش کنترل‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیک در شهر‌های کلان از جمله پیشنهاد‌هایی است که کارشناسان مطرح می‌کنند. واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی و خودرو‌های کم‌مصرف و با کیفیت خارجی نیز از جمله راهکار‌هایی است که برای مدیریت مصرف بنزین در کشور به آن‌ها اشاره می‌شود. باید منتظر شویم و ببینیم دولت در این زمینه چه سیاستی اتخاذ می‌کند و چطور به حل‌وفصل مشکل ناترازی بنزین می‌پردازد.
ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «جوان» با تأکید بر این موضوع که برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ به ۳ میلیارد دلار نیاز داریم و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیارد دلار صادرات داشتیم و تمامی این‌ها به کسری ۲۰۰ همتی در بودجه سال آتی می‌انجامد، تصریح کرد: همان طور که از شواهد برمی‌آید، موضوع ناترازی بنزین در کشور جدی است و اگر چاره‌جویی‌های اساسی برای حل مشکل نداشته باشیم، هر سال باید هزینه‌های بیشتری بپردازیم.
وی ادامه داد: واقعیت این است که ما با اعمال سیاست‌هایی می‌توانیم با هزینه کمتری نسبت به آنچه برای واردات به آن نیاز داریم، دست به اصلاحات اساسی بزنیم و موضوع ناترازی بنزین را حل‌وفصل کنیم.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: سیاست‌های فعلی در حوزه انرژی قابل استمرار نیست و باید راهکار‌های اساسی برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش بگیریم. واردات مانند باتلاقی است که اگر وارد آن شویم، هر سال بیشتر غرق می‌شویم و امکان درآمدن از این باتلاق سخت‌تر می‌شود. زنگنه در خصوص آمار منتشره از سوی سازمان استاندارد مبنی بر اینکه بیش از ۶۰ درصد خودرو‌های داخل کشور استاندارد بسیار پایینی دارند و از نظر مصرف سوخت بسیار بد عمل می‌کنند، افزود: خودرو‌های تولید داخل مصرف بسیار بالایی دارند و بر مشکل ناترازی بنزین دامن زده‌اند. اصلاح کیفیت خودرو‌ها را باید با جدیت دنبال کنیم.
وی ادامه داد: بین دوگانه واردات بنزین که بسیار خطرناک و ضدامنیت انرژی کشور است با واردات خودرو‌های کم‌مصرف و با کیفیت باید سراغ واردات خودرو برویم، همچنین با این رویکرد، خودروسازان داخلی ناگزیر می‌شوند به سمت بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی خودشان حرکت کنند. عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: وقتی مردم ببینند دولت در حال انجام اقدامات جدی و درست در زمینه انرژی است، با سیاستگذاری‌های دولت همراهی می‌کنند، اما زمانی که مردم مشاهده می‌کنند دولت برای بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی و کاهش مصرف بنزین آن‌ها اقدامی نمی‌کند و از آن طرف امکان واردات خودرو‌های با کیفیت خارجی را فراهم نمی‌کند، آن‌ها نیز انگیزه‌ای برای همراهی با برنامه‌های دولت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی نخواهند داشت.
زنگنه گفت: کیفیت خودرو‌های داخلی از جنبه‌های مختلف مانند سطح رفاه و امنیت آن‌ها مطرح است، اما الان مهم‌ترین اولویت دولت باید بهبود کیفیت خودرو‌ها به لحاظ مصرف بنزین باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار