کد خبر: 1202665
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
تاکنون خریداران خودرو حس می‌کردند گزینه‌ای جز خرید محصولات داخلی یا چینی ندارند، بنابراین در بازه‌های قیمتی بالاتر مجبور بودند که تنها از خودرو‌های چینی استفاده کنند، اما موضوع واردات خودرو و همچنین کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار محصولات مونتاژی تا حدی ورق را برگرداند.

جوان آنلاین: از شروع فعالیت سامانه یکپارچه خودرو از اسفند سال گذشته، هم خودرو‌های داخلی در این سامانه عرضه شدند و هم خودرو‌های خارجی. هر چند تقاضا برای محصولات خودروسازان داخلی زیاد بود تا جایی که موعد عرضه برخی از خودرو‌ها به ۱۴۰۴ موکول شده است، اما تقاضا برای مونتاژی‌ها در این طرح قابل توجه نبوده است.


بر این اساس در دور جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه که این بار بدون بلوکه شدن پول و برخی شروط قبلی است، قرار شده تا خودرو‌های مازاد به فروش رود که در این میان خودرو‌های چینی سهم قابل توجهی دارند.


طبق بررسی ها، از ۱۱ مدل خودرو عرضه شده در دور پنجم عرضه خودرو‌های خارجی ۱۰ مدل چینی و یک مدل ژاپنی است. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که صحبت‌های اخیر مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو درباره عرضه خودرو‌های مازاد بیشتر متوجه خودرو‌های چینی است که در دور قبلی تقاضایی برای آن وجود نداشته است.


تقدسی اخیرا در این رابطه گفته: «با وجود چند بار عرضه، تعدادی از خودرو‌های وارداتی بدون تقاضا مانده و مشتری نداشته‌اند؛ بنابراین مقرر شد شرایطی فراهم شود که طی دو هفته آینده این ظرفیت مازاد به متقاضیان جدید عرضه شود.»


همچنین موضوع دیگر که می‌تواند موید کاهش تقاضا برای خودرو‌های چینی باشد، به موضوع کاهش قیمت این محصولات در بازار بازمی گردد. طی چند ماه اخیر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای این محصولات بسیار کاهش داشته، به طوری که می‌توان گفت این خودرو‌ها دیگر ماهیت سرمایه‌ای ندارند و تنها مصرف‌کنندگان به سراغ خرید آن‌ها می‌روند. پیش از این واسطه‌گران از خرید این خودرو‌ها از کارخانه و سپس فروختن آن‌ها در بازار سود‌های خوبی کسب می‌کردند که با کاهش اختلاف قیمت این سود نیز دیگر برای دلالان چندان جذاب نیست.

دست باز خریداران برای تنوع در انتخاب
به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایل سراشیبی تقاضا خودرو‌های چینی، واردات خودرو‌های نو و کارکرده باشد. تا پیش از واردات خودرو تصور می‌شد که انتخابی دیگر برای خریداران خودرو‌های خارجی جز خودرو چینی وجود ندارد، اما به هر حال واردات خودرو موجب می‌شود که امیدواری خریداران برای تنوع در انتخاب خود و انتخاب خودرو‌های با کیفیت بیشتر شود.


همچنین در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده نیز همین موضوع را شاهد هستیم. درواقع متقاضی خرید خودرو این محاسبه را دارد که با حدود یک‌و‌نیم میلیارد تومانی که بخواهد برای خرید خودرو‌های چینی هزینه کند، می‌تواند بعد از واردات، خودرو‌های کارکرده با کیفیت بالا و با چند سال کارکرد را خریداری کند.


کابوس خدمات پس از فروش برای خریداران خودرو‌های چینی
یکی دیگر از دلایل کاهش اقبال به چینی‌ها در بازار ایران به کاهش شکاف نرخ کارخانه و بازار برمی گردد. این قیمت‌ها دیگر انگیزه سرمایه گذاری را در بازار خودرو‌های چینی از بین برده است.


اما موضوع مهم دیگر، به کمبود قطعه و کاهش کیفیت خدمات پس از فروش خودرو‌های چینی باز می‌گردد که دردسر‌های خود را دارد. گزارش‌ها حاکی از این است که لوازم یدکی این خودرو‌ها به دلیل کمبود در بازار، با رشد قیمت قابل‌توجهی همراه بوده و به کابوسی برای دارندگان این خودرو‌ها تبدیل شده است. عنوان می‌شود برای تولیدکنندگان، اولویت واردات قطعه با خطوط تولید است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار