سرویس اقتصادی جوان آنلاین: احتمالا شما هم با شنیدن اسم این خودرو و تشابه آن با ویروس کرونا تعجب کنید، اما کرونا یکی از خودروهای تاریخی شرکت تویوتا است که برای سالها تولید و عرضه میشود؛ تویوتا کرونا در حقیقت برادر بزرگتر کرولا است که علاوه بر سن و سال از نظر ابعاد و پلتفرم هم بزرگتر کرولا است.
این خودرو از سال ۱۹۵۷ تا سال ۲۰۰۱ و در ۱۰ نسل مختلف به بازار کشور عرضه شد؛ نسل اول این خودرو که t ۱۰ نامیده میشد از سال ۱۹۵۷ وارد باز شد و تولید آن تا سال ۱۹۶۰ ادامه پیدا کرد؛ نسل دوم با مدل t ۲۰ از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴، نسل سوم با مدلهای t ۴۰ و t ۵۰ از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۰، نسل چهارم با مدلهای t ۸۰ و t ۹۰ از سال ۱۹۷۰ تا سال ۱۹۷۳، نسل پنجم با مدلهاثی t ۱۰۰، t ۱۱۰ و t ۱۲۰ از سال ۱۹۷۳ تا سال ۱۹۷۹، نسل ششم با مدل t ۱۳۰ از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۳، نسل هغتم با مدل t ۱۴۰ از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۸۷، نسل هشتم از سال با مدل t ۱۷۰ از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۲، نسل نهم یا مدل t ۱۷۰ از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۸ و آخرین نسل آن با مدل t ۲۱۰ از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ عرضه شد.
تویوتا کرونا را میتوان یکی از اولین خودروهای صادراتی از برند تویوتا دانست که قدم به بازارهای جهانی گذاشت، اما هیچگاه نتوانست محبویت تویوتا کرولا را به دست آورد. اصلیترین رقیب این خودرو در بازارهای جهانی را میتوان نیسان بلوبرد دانست. در حوالی سالهای ۱۳۴۰ شرکتی به نام موتورکار به عنوان وارد کننده محصولات تیوتا در ایران فعالیت میکرد تا این که در دهه ۵۰ شرکتی به نام ایرتویا به عنوان نماینده رسمی شرکت تویوتا شروع به فعالیت در ایران کرد؛ در آن دوران یکی از خودروهای محبوب وارد شده توسط این شرکت تویوتا کرونا بود که تعدادی از آنها هنوز هم در خیابانهای کشور دیده میشود.
اگر چه این خودرو هیچ گاه شهرت و محبوبیت کرولا را پیدا نکرد، اما جابگاه مناسبی در کشور ما داشت و حتی نسل پنحم، ششم و هشتم آن برای مدتی جزو خودروهای ناوگان نیروی انتظامی و خودروهای سازمانی قرار گرفت. اغلب نمونههای ارائه شده از این خودرو دیفرانسیل جلو هستند و از طیف گستردهاثی از موتورها (از هزار و ۳۰۰ سیسی تا ۲ هزار و ۴۰۰ سیسی) بهره میگرفتند. به نوعی میتوان تویوتا کمری را میراس دار این خودرو دانست که امروز یکی از محبوبترین خودروهای جهان است.


