سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، بودجه ۹۹ به خودی خود دارای حواشی فراوانی است، اما با این وجود کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در یک اقدام عجیب شیوه محاسبه مالیات پلکانی را تغییر دادهاست. مطابق ماده ۸۵ قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب سال ۹۴)، نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است.
با وجود اصرار دولت بر اجرای مدل دوپلهای (مدلی مشابه ماده ۸۵ قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم) در بند «الف» تبصره ۶ لوایح بودجه ۹۷ و ۹۸، با تلاش نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون تلفیق، مدل پلههای مالیات بر درآمد کارمندان در این بند از قوانین بودجه ۹۷ و ۹۸ تغییر یافت و به صورت مدل پنج پلهای (از ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد) درآمد.
به عبارت دقیقتر، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه تا ۵/ ۱ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد ۵/ ۱ برابر تا ۵/ ۲ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۵/ ۲ برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد شد.
مهمترین بازندگان مدل پنج پلهای مالیات بر درآمد کارمندان، افرادی بودند که حقوقهای نجومی میگرفتند و براساس این مدل، مجبور میشدند مالیات بیشتری پرداخت کنند.
پیشنهاد دولت چه بود؟
به گزارش «فارس»، دولت در بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ برای اولین بار پلههای مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی را مطابق با قوانین بودجه سالهای ۹۷ و ۹۸ یعنی به صورت مدل پنج پلهای (از ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد) ارائه داد. علاوه بر این، دولت کارانه پزشکان (اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی) را مشابه بند «الف» تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸، مشمول مالیات پلکانی با مدل مذکور کرد.
با توجه به مدل پیشنهادی دولت برای مالیات بر درآمد کارمندان در بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ که کاملاً مشابه وضعیت این بند در قوانین بودجه ۹۷ و بخصوص ۹۸ بود، انتظار میرفت این بند به راحتی به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس برسد، اما این موضوع رخ نداد و در اتفاقی عجیب، کمیسیون تلفیق مجلس بازگشت به مدل دوپلهای مالیات بر درآمد کارمندان (همان مدل ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم) را به تصویب رساند.
اتفاقی در کمیسیون تلفیق
در کنار نجومی بگیران، بزرگترین منتقدان مدل پنج پلهای مالیات بر درآمد، پزشکان بودند که در بند «الف» تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸، کارانه آنها مشمول این موضوع شدهبود. در همین راستا، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که عموماً پزشک هستند در پاییز امسال تلاش کردند از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کارانه پزشکان را مجدداً از پرداخت مالیات پلکانی معاف کنند (صرفاً ۱۰ درصد مالیات بپردازند)، اما این تلاشها که کلیپی از آن هم رسانهای شد، ناکام ماند و ادامه ماجرا به بررسی بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ موکول شد.
همانطور که علی ادیانی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کردهاست، در جریان بررسی بند مذکور در کمیسیون تلفیق مجلس، سه عضو منتخب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیسیون تلفیق (بهروز بنیادی، محمد نعیم امینی فرد و محسن علیجانی) با همکاری برخی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق که آنها هم پزشک هستند، تلاش کردند پیشنهاد معافیت کارانه کل یا بخشی از پزشکان از مالیات پلکانی به تصویب برسد، اما این تلاشها ناکام ماند و این پیشنهادها به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس نرسید.
در این شرایط که انتظار میرفت پیشنهاد دولت در این زمینه به راحتی به تصویب برسد، اشتباه عجیب غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق منجر به پیچیده شدن اوضاع و نهایتاً بازگشت به عقب یعنی بازگشت به مدل دو پلهای مالیات بر درآمد کارمندان (مطابق با ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم) شد.
اشتباه عجیب در جریان رأیگیری
همانطور که عباس گودرزی، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس توضیح دادهاست، تاجگردون با استناد به ماده ۲ طرح اصلاح موادی از قانون آییننامه داخلی مجلس، اعلام کرد تصویب بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹، چون برخلاف یکی از قوانین دائمی (ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم) است، برای تصویب نیازمند رأی دوسوم نمایندگان کمیسیون تلفیق میباشد و با توجه به این موضوع که این بند نتوانست رأی دوسوم نمایندگان این کمیسیون را کسب کند، این پیشنهاد دولت در جلسه سهشنبه شب (۱۰ دی) کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نرسید و نهایتاً همانطور که هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در نشست خبری اعلام کرد، اعضای این کمیسیون در جلسه چهارشنبه صبح کمیسیون تلفیق به دریافت مالیات بر درآمد کارکنان مطابق ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم رأی دادند. به عبارت دیگر، مقرر شد نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر میزان معافیت مالیات بردرآمد سالانه (۳ میلیون تومان) و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است. این مصوبه به معنای کاهش چشمگیر مالیات حقوقهای نجومی بود زیرا صرفاً کسانی بیشتر از ۱۰ درصد مالیات بر درآمد میدهند که بیشتر از ۲۱ میلیون تومان در ماه حقوق بگیرند.
اما نکته مهم این بود که طرح اصلاح موادی از قانون آییننامه داخلی مجلس که از شهریورماه امسال تاکنون چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشتهاست و آخرین بار در تاریخ ۴ دی ماه به شورای نگهبان ارسال شدهاست، هنوز به تأیید نهایی این شورا نرسیده و توسط رئیسجمهور یا رئیس مجلس ابلاغ نشده و در نتیجه، «قانون» محسوب نمیشود. به همین دلیل، رأیگیری صورت گرفته درباره بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ برخلاف قانون بوده و باید تکرار شود. این موضوعی است که توسط برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مانند عباس گودرزی و علی ادیانی، رسانهای شدهاست.
مالیات بر درآمد در کشورهای مختلف
در بسیاری از کشورهای جهان مانند امریکا، انگلستان، فرانسه، سوئد، نروژ، دانمارک و کرهجنوبی، مدل دریافت مالیات از درآمد مشابه مدل پیشنهادی دولت یعنی چند پلهای (بالاتر از ۲ پله) است و نجومیبگیران یا همان پردرآمدترین افراد مشمول پرداخت مالیاتی حدود ۴۰ درصد و بالاتر از آن میشوند.
حال باید دید آیا کمیسیون تلفیق مجلس بخصوص تاجگردون اشتباه خود را جبران خواهند کرد یا اینکه تعیین سرنوشت مصوبه عجیب این کمیسیون درباره کاهش چشمگیر مالیات حقوقهای نجومی در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد؟