کد خبر: 979734
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
معاون وزیر بهداشت:
معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار افراد مبتلا به ایدزی که جدیداً شناسایی شده‌اند، گفت: ۶۰ هزار فرد مبتلا به HIV زنده در کشورمان وجود دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: علیرضا رئیسی گفت: طبق گزارش‌ها در پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی تخمین می‌زنیم که ۶۰ هزار فرد مبتلا به HIV زنده در کشورمان وجود دارد. همچنین ۴۰هزار و ۵۷۳ مورد بیمار HIV در کل کشور به ثبت رسیده که ۱۸ هزارو ۹۳۸ نفر این افراد فوت شده و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر در قید حیات هستند.

وی ادامه داد: در شش ماه اول سال جاری هزار نفر مبتلا به ایذر شناسایی کرده‌ایم که ۶۹ درصد آن‌ها مرد و ۳۱ درصد زن بوده‌اند. روند ابتلا به بیماری در بین زنان و مردان تقریباً با ارقام مشابهی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ طی می‌شد، اما به طور کلی ۸۲ درصد مبتلایان مرد و ۱۸درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درخصوص آمار ابتلا به بیماری از روش‌های مختلف تصریح کرد: تزریق با سرنگ مشترک ۱/ ۶۰ درصد، رابطه جنسی پر خطر ۲/ ۲۲ درصد و انتقال بیماری از مادر به کودک ۷/ ۱ درصد سهم دارد.

رئیسی با اشاره به اینکه نسبت ابتلا به بیماری از طریق سرنگ مشترک با رابطه جنسی پر خطر تغییر کرده است، گفت: در شش ماه اول امسال مشاهده می‌کنیم که جای این دو با یکدیگر عوض شده است. خوشبختانه روند درمان در کشور ما از سال ۲۰۰۷ میلادی تا سال ۲۰۱۹ روند قابل قبولی بود، اما همچنان افرادی هستند که به‌رغم شناسایی از سیستم ما خارج می‌شوند. این افراد عموماً کسانی هستند که محل زندگی ثابتی نداشته و جزو همان افراد آسیب‌پذیر حساب می‌شوند.

وی درخصوص اقدامات صورت‌گرفته از سوی وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان این بیماری در کشور گفت: خوشبختانه به‌رغم تحریم‌های موجود توانستیم ۱۹آزمایشگاه اصلی برای تشخیص HIV در کشور ایجاد کنیم که این آزمایشگاه‌ها اقدامات بسیار مناسبی را انجام می‌دهند. پزشکان و درمانگران بیماری ایدز در کشور که متشکل از ۲۵۱ پزشک خبره هستند، شبکه بیماران عفونی کشور را تشکیل داده و تبادل اطلاعات بسیار خوبی با یکدیگر دارند. تمام این موارد در حالی است که به‌روزترین درمان‌ها را برای ایدز در کشور داریم.

رئیسی با اشاره به اینکه ویروس HIV مختل‌کننده و تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن است، تأکید کرد: به همین علت بیماری‌های مختلف می‌توانند بیمار مبتلا به HIV را بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار دهند؛ به عنوان مثال بیماری سل یکی از این بیماری‌هاست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: اکنون ۹/ ۳۷ میلیون نفر مبتلا به ایدز در جهان زندگی می‌کند که ۷۹ درصد مبتلایان زنده نسبت به بیماری خود آگاهی داشته و ۷۸ درصد از آن‌ها به درمان دسترسی دارند و ۸۶ درصد افراد تحت درمان توانسته‌اند، پاسخ مناسبی از درمان خود دریافت کنند.

رئیسی گفت: امیدوارم در سال جاری بسیار جدی‌تر از گذشته بتوانیم به موضوع ایذر بپردازیم. در حال حاضر نوع نگاهی که به پدیده آموزش درخصوص این بیماری داریم، بسیار غلط است. سال‌هاست به حرف‌هایی گوش می‌دهیم که غیرکارشناسی بوده و سیاست‌های ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در بیماریابی افراد مبتلا به ایدز دچار ضعف می‌شویم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم انگ‌زدایی مناسبی از بیماری داشته باشیم، گفت: هر زمان ما در وزارت بهداشت تصمیم بر اطلاع‌رسانی نسبت به بیماری و مشکلات آن گرفتیم سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف و حتی بی‌ربط در این امور دخالت کردند. من به عنوان معاون وزیر بهداشت وظیفه دارم با این پدیده و روند غلط مبارزه کنم چراکه حفاظت از مردم یکی از عمده‌ترین وظایف ماست.

رئیسی افزود: گاهی هنگامی که قصد انجام مباحث آموزشی را داریم، بلافاصله از برخی نهاد‌ها نامه‌ای به دست من می‌رسد که ما را محکوم به ترویج فحشا می‌کند؛ در حالی که آموزش در زمینه بیماری‌های واگیر در جلوگیری از بروز موارد جدید بسیار موثر خواهد بود و باید در زمینه نقض این موارد متناقض تلاش کنیم که پدیده بیماریابی با قوت ادامه داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار