جوان آنلاین / محسن حاجی میرزایی دردومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که با حضور جمعی از مسئولان کشوردرمحل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزارشد، اظهار کرد: نهاد گسترده آموزش و پرورش باید ازآموزههای دینی بهره گیرد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد.
وی افزود: هویت ازموضوعات اساسی در آموزش و پرورش است که باید درک درستی از جایگاه آن داشته باشیم تا بتوانیم سند تحول و نطام بنیادین را پیاده کنیم.
حاجی میرزایی گفت: درساختن یک جامعه بالنده و باشکوه با اتکا به مردمانی باورمند باید بتوانیم ارزشهای اسلامی را حفظ و پیاده کنیم.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: انقلاب درصدد احیای تمدن اسلامی و تعالی میهن است و عزت وسربلندی مردم را هدف قرارداده است وبرای ساختن کشورباید فرهنگ ایرانی اسلامی را محورکارقراردهیم تا به هدف برسیم.
وی افزود: درجامعه ما فرهنگ استکبارستیزی تبلیغ میشود و حمایت ازمظلومان سرلوحه کاراست واقدامات زیادی برای دستیابی به این هدف مانند ساخت پل وکارخانه انجام شده ما سنگ بنا و نقطه اغازین و بنیادین این اهداف به میزان یادگیری جامعه بستگی دارد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: برای اینکه اطمینان پیدا کنیم اهداف دست یافتنی است باید روی یادگیری تمرکزشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: توانمندی درتکنولوژی رابطه انسان و طبیعت را بهتر کرد، اما کیفیت نهادها بستگی به کیفیت یادگیری دارد و ما باید به تعلیم و تربیت و یادگیری درسنین کودکی اهمیت بیشتری دهیم.
وی بیان کرد: ارزیابی موفقیت کشورها براساس ساماندهی مناسبات اجتماعی و یادگیری است و نطام آموزشی درتنطیم روابط انسان و طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی و کارامد کردن نهادها نقش افرین است.
حاجی میرزایی ادامه داد: باید پرسید این نظام آموزشی چگونه میتواند کارامدی نهادها را محقق کند و پاسخ داد هویت یکی از محصولاتی است که درپرتو جامعه ویادگیری شکل میگیرد.
وی یادآورشد: تمایزدرکیفیت دیدن، شنیدن ودرک کردن وجود دارد و تمایزانسانها در این تفاوت هاست که هویت را شکل میدهد.
حاجی میرزایی افزود: هویت یک شناسه و وجه تمایزو نتیجه یادگیری و محصول تعامل با جامعه است با شناسنامه فرق دارد، این که چه تلقی ازخود داریم اهمیت دارد و درس زمزمه محبت معلمان درشکل گیری هویت مهم است.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: سرزنش، انگ و برچسب زدن تاثیرزیادی در روح و روان دانش آموزان دارد و باید مراقب باشیم تا این مسایل دردوره پیش دبستانی ریشه نگیرد.

وی با بیان اینکه هویت واقعی بیانگر آموزهها و یادگیری هاست، افزود: رسالت ما مداخله برای ساماندهی بهتر ادراکات است تا دانش آموزان بهتر ببینند، درست بشنوند و درست درک کنند که این نقطه آغاز تحول است.
حاجی میرزایی بیان کرد: کیفیت یادگیری و مداخلات سنجیده درهویت مهم است و هم درتعالیم دینی و مطالعات ببن المللی دوره پیش دبستانی اهمیت مضاعف دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: ۸۵ درصد ظرفیت ذهنی درسن زیر پنج سالگی تحقق پیدا میکند و خانواده اصلی تربن رکن شکل گیری هویت کودکان هستند و باید ببینیم چقدرخانوادهها آماده این ماموریت هستند و کمک کنیم والدین برای درک درست این دوره آموزش داده شده ومجهز شوند.
وزیرآموزش و پرورش گفت: باید خانوادهها ازروز نخست تولد مراقب تربیت فرزندان باشند و ما دردوره پیش دبستانی ازوضعیت مطلوب فاصله داریم که باید جبران شود.
وی اظهار کرد: تعلیم و تربیت دردوره پیش دبستانی باید مبتتی برنمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچکترین اهمالی را دراین بخش نمیپذیریم.
حاجی میرزایی افزود: خط قرمزما رعایت استاندارد آموزشی درپیش دبستاتی است و باید بانشاطترین نیروها بهترین برنامهها دراین دوره باشد این همایش ادای دین به تمدن اسلامی، انقلاب، ایران و آرمانها و اهداف شهداست.
وی خطاب به معلمان اظهارداشت: گوهرنابی دردستان معلمان است وعرصه خدمتی دارید که جاودانگی دارد لذا باید خود را تجهیز کرده و وارد این عرصه شوید.