فرهيختگان سوريه، اخيرا ميهمان روزنامه جوان بودند تا درباره واقعيت هاي ناگفته تحولات كشورشان و درك صحيح از اين تحولات از رهگذر فعال سازي ديپلماسي عمومي در كشورهاي منطقه، سخن بگويند.
دكتر بسام ابوعبدالله رئيس مركز پژوهش هاي بين المللي دمشق، دكتر اكرم مكنا، استاد دانشگاه، تحليلگر سياسي و ستون نويس مطبوعات سوري و دكتر وائل محمد الامام معاون دانشكده اطلاعاتي دانشگاه سوريه، ميهمان «جوان» بودند و در ميزگردي، به بررسي تحولات منطقه با محوريت درگيري هاي جاري آن كشور، اهداف راهبردي تقابل و تعامل هاي جاري، لزوم درك صحيح از اين تحولات با ابزار ديپلماسي عمومي و ضرورت تعامل مستقيم بين دو ملت و نه تنها نمايندگان دو دولت، پرداختند.
نقش حياتي سوريه در قلب تحولات جاري خاورميانه و تاثير سناريوهاي متناظر با نتايج جنگ عليه تروريست ها بر آينده منطقه، ماهيت واقعي گروه هاي تروريستي و وابستگي آنان، علت حمايت ايران و حزب الله لبنان و روسيه از دولت سوريه، سوء برداشت هاي جاري در ايران درباره ماهيت نظام بشار اسد، نقش رسانه هاي وابسته عربي و غربي در تغيير افكار عمومي و تحريف واقعيت هاي نظري و ريشه هاي جنگ عليه سوريه، از محورهاي بحث در اين ميزگرد مطبوعاتي بود.
ميهمانان ما بيشتر از گردانندگان ميزگرد، سوال و ابهام براي مطرح كردن داشتند؛ امري كه خود نشان دهنده نياز و عطش شديد به تعامل بيشتر نخبگان و همچنين اقشار مردم در كشورهاي منطقه براي روشنگري بيشتر نهادهاي رسانه اي است و بديهي است كه از خلال اين تماس هاي رودررو و تنگاتنگ، بسياري از سوء تفاهمات ناشي از فعاليت هاي جهت دار رسانه هاي بيگانه يا تحريف واقعيت هاي جاري، مرتفع و ضرورت ديدارهايي از اين دست در قالب ديپلماسي عمومي آشكارتر مي شود.
***
مشروح اين ميزگرد را با معرفي شخصيت ها از زبان خودشان در ادامه مي خوانيد:
ـ ما هياتي از دانشگاهیان و روشنفکران سوری هستیم، اینجانب دکتر بسام ابوعبدالله، ريیس مرکز مطالعات استراتژیک دمشق هستم، این مرکز یک مرکز خصوصی است و به هیچ حزب یا گروهی وابسته نیست. استاد دانشگاه دمشق و نویسنده روزنامه سوری الوطن هستم وهمچنین در تلویزیون یا همان رسانه دیداری نیز فعالیت دارم، این پنجمین بار است که به ایران سفر میکنم، اما این اولین بار است که به روزنامه جوان میآیم.
ـ دکتر وائل الامام، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه دمشق، ریاضیات خواندهام و دکترای آمار دارم، در تلویزیون سوریه بارها حضور یافتهام تا قبل از شروع بحران سوریه برای بحث در خصوص تخصص و رشته خودم در تلویزیون حضور مییافتم، اما بعد از شروع بحران در مورد بحران و مسايل سیاسی و تمامی حوادث سوریه نیز صحبت میکنم. اولین بار است که به ایران سفر میکنم. در ایران در میان دوستان و برادران ايراني خود كه هستم، احساس مي كنم در حقیقت در خانه خود به سر میبرم.
ـ دکتر اکرم مکنا، دکترای علوم سیاسی و عضو اتحادیه نویسندگان عرب ومشاور مرکز پژوهشهای جوانان هستم. تاکنون چندین کتاب تالیف کردم و بیش از 1000 مقاله در روزنامههای داخلی و عربی به چاپ رسانده و دیدارهای رسانهای زیادی داشتهام، اولین بار است که به ایران سفر میکنم و ان شاء الله فتح بابی باشد برای سفرهای بعدی و از شما نیز دعوت میکنم که در آینده نزدیک به سوریه بیايید.
*خبرنگار جوان آنلاين: روزنامه جوان یک روزنامه اصولگرا و دولتی است، و در تیراژ بالا به چاپ میرسد، در چیزی نزدیک به هفتاد هزار نسخه روزانه چاپ و در سرتاسر ایران منتشر میشود. روزنامه یک پایگاه اینترنتی نیز دارد که با استقبال خوب بازدید کنندگان روبروست و از این طریق اخبار را دنبال میکند، به ویژه آنکه محافل دولتی و جوانان و مخاطبان سياسي از بازدید کنندگان این سایت هستند. و از حیث اخبار و تحلیل منبع خوبی برای سایر روزنامههای وابسته به حکومت به شمار میرود. حضور شما را در روزنامه خوشآمد عرض میکنيم.
ـ بسام ابوعبدالله: آیا تمامی جریانهای سیاسی شامل اصولگرایان و اصلاح طلبان در این روزنامه فعالیت دارند يا به عبارت ديگر، خط قرمزي براي انتشار ملاحظات و خواسته هاي طيف هاي مختلف سياسي داريد؟
*خبرنگار جوان آنلاين: در هیچ کجای دنیا روزنامهای پیدا نمیشود که تمامی جریانهای سیاسی موجود به صورت يكجا در آن فعالیت داشته باشند، نه تنها در ایران، بلکه در همان کشورهای اروپایی مدعي مهد دموکراسی بودن، چنین چیزی پیدا نمیشود. تمامی جریانهای سیاسی ایرانی فعالیت میکنند و بسياري از آنها، روزنامه مختص به خود را دارند. ما انتقادات منطقی و عقلانی را به عنوان يك روزنامه اصولگرا در چارچوب قانون اساسي و مقررات مرتبط با فعاليت هاي مطبوعاتي منعکس میکنیم، انتقاداتی سازنده. از اين گذشته، نه تنها رسانه ها با هر عنوان و نامي، بلكه اساسا جامعه اسلامي ما، اجازه نمي دهد، خط قرمزهايش ناديده گرفته شوند، بنابراين مكانيزم خودكنترلي را مردم فهيم و اسلامي ايران پيش از همه نهادها، درك مي كنند و بر ضرورت رعايت آن تاكيد دارند.
بسام ابوعبدالله: همه از وجود جریان اصولگرا و اصلاح طلب در ايران صحبت میکنند، بیشترین اختلاف نظری که این دو دارند در زمینه سیاست خارجی است یا داخلی؟
*خبرنگار جوان آنلاين: من سیاستمدار نیستم، فقط یک روزنامه نگارم و آنچه در این زمینه میگویم نظر شخصی من است و بیانگر دیدگاه روزنامه و یا حاكميت و دولت نیست. به نظر من بیشترین تفاوت این دو جریان به اختلاف آنها در خصوص سیاست خارجی برمیگردد، اما اصلاح طلبان با یکدیگر متحد و هم نظر نیستند، حتی در زمینه سیاست خارجی. اصلاح طلبان در خصوص مسايل خارجی و داخلی اختلاف نظر شدیدی با هم دارند. در واقع نیروهای داخلی ایران در زمینه نوع وشکل تعامل با دنیا اختلاف نظر دارند. ما معتقدیم جریان مقاومتی در منطقه شکل گرفته که میتواند نقش زیادی در حفظ منطقه در مقابل دخالتهای بیگانگان داشته باشد، اما متاسفانه بخشي از اطلاح طلبان به دشمنان به چشم دشمن نگاه نمیکنند و آنها را دوست خود میپندارند، شبيه جریان مخالف سوری كه کشورهای خارجی وابسته است. مساله در تفاوت نوع نگاه به امنيت و منافع ملي است، اما آيا براي تامين اين منافع و امنيت ملي، بايد در مرزها محصور ماند و آيا دشمنان با اين نوع رويكرد، دست از اقدامات خصمانه خود بر مي دارند؟ اين سوال اساسي است كه بايد در ميزگرد حاضر به آن پاسخ بدهيم.
ـ بسام ابوعبدالله: بله درست است، با تمرکز بر مساله سیاست خارجی ایران این سوال مطرح میشود که چرا ایران این همه امکانات در اختیار گروههای مقاومت قرار میدهد و ازآنها حمایت میکند، اما باید در نظر داشت که امنیت و منافع ملی با انزاوای کشور محقق نمیشود.
ـ وائل محمد الامام : سوال اين است كه اگر ایران کشور ضعیفی در منطقه بود، آیا امریکا برای مذاکره با او پیش قدم میشد یا اینکه ایران را اشغال میکرد؟ مسلما در چنين وضعي، آمريكا نيازي به مذاكره احساس نمي كرد و درصدد اشغال کشور برمیآمد، نتيجتا اگر مقاومت نبود، بدون شک ایران نمیتوانست در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.
ـ اكرم مكنا: اگر کشوری در سیاست برگ برنده نداشته باشد و در درون نیز از سازوكارهاي قدرتمندی برخوردار نباشد، کسی چیزی به او تقدیم نمیکند، از طرف دیگر انزوا به سوي داخل نیز سود بخش نیست. حضرت علی کرم الله وجه میفرماید: فوالله ما عزي قوم قط في عقر دارهم الا ذلوا: بخدا سوگند هر ملتي در درون خانه اش مورد هجوم دشمن قرار گيرد، حتما ذليل خواهد. اگر ایران منزوی بود، قطعا کشور ضعیفی بود. ایران چارچوب روابط خود و حمایت محور مقاومت را گسترش داد.
ـ وائل محمد الامام: ایران کشور مهمی در منطقه خلیج (فارس) است و از این رو باید در تمامی زمینهها قدرتمند باشد تا بتواند از خود دفاع کند. حضور ایران در دریای مدیترانه در راستای تامین امنیت ملی کشور است نه آنکه ایران بخواهد نقش میانجیگری داشته باشد. بسیاری بر این گمان هستند که حزب الله امتداد مذهب شیعی ایران است، اما اینها در اشتباه هستند چرا که حزب الله یک جنبش و محور مقاومت است که به منظور پاسخ به جنایتهای اشغالگران اسرائیلی شکل گرفت، بدون آنکه به کشور و یا گروه خاصی وابسته باشد. پس از شکل گیری محورهای مقاومت همچون حزب الله و حماس، ایران حمایت خود را از آنها اعلام کرد. اکنون بعد از گذشت بیست و پنج سال از ائتلاف ایران و سوریه میبینیم که حزب الله یک قدرت استراتژیک منطقهای است نه یک قدرت لبنانی. بحران سوریه درپی بازی بزرگ استراتژیك شکل گرفت، چرا که یکی از محورهای مقاومت در منطقه به شمار میرود، عجیب نیست که بحران سوریه خرابیهای زیادی به بار آورد و جان انسانهای بیگناهی را گرفت، اما در معادلات استراتژیك، منابع مالي و اقدامات امنيتي به تنهايي، كافي نيست. هیچ چیز در دنیا مثل تسلط بر اخبار و داشتن برگ برنده نیست، گمان میکنم سوریه بايد براي روشنگري بيشتر، كار رسانه اي وسيعي را انجام مي داد و سرمايه گذاري رسانه اي مناسبي در اين زمينه مي كرد.
ـ اكرم مكنا: كاندوليزا رایس وزير خارجه اسبق آمريكا در لبنان گفت: هدف از جنگ 33 روزه، ایجاد خاورمیانه جدید است که از لبنان شروع میشود، اين درد زايمان خاورميانه بزرگ است وسرانجام کل منطقه را دربرمیگیرد.
اما اقدامات مقاومت در منطقه و حمایت ایران و سوریه از جنبشهای مقاومت قواعد خاورمیانه را به طور کلي تغییر داد، بعد از این بود که اسرائیل به فکر فرو رفت که بعد از پیروزی مقاومت در جنگ تموز آیا باقی خواهد ماند یا از بین میرود؟ اسناد موجود حکایت از آن دارد که یهودیان دور هم جمع شدند و به بررسی این مساله پرداختند که آیا بعد از شکست در جنگ سی و سه روزه میتوانیم به بقای خود ادامه دهیم یا نه. مساله، دستاورد منطقه اي جنگ تموز است، از این رو به سوریه آمدند و به اختلافات مذهبی دامن زدند. اما حالا اين پرسش مطرح است كه برنامه محور مقاومت در لبنان چیست؟
ـ بسام ابوعبدالله: به نظر من در دنیای امروز همانطور که یادآور شدید، هیچ کشوری نمیتواند بدون توجه به جریاناتی که در دنیا و در منطقه رخ میدهد و به دور از ارتباط با دیگر کشورهابه حیات سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی خود ادامه دهد. سالها پیش، از یک دوست در وزارت خارجه سوريه شنیدم که روسیه در حال برنامه ریزی برای دستیابی به یک برنامه دفاعی استراتژیک است و بعدها برادران ما دریافتند که در این برنامه دفاعی، جایگاهی برای خاورمیانه در نظر گرفته نشده است، دلیلش را نمیدانم که از سر غفلت بوده یا به عمد. همان زمان، ایران به روسیه تذکر داد که اگر امروز از خاورمیانه و به ویژه از سوریه دفاع نکنید فردا مجبور می شوید، از روسیه و مسکو دفاع کنید.
ـ وائل محمد الامام: درپیش گرفتن چنین استراتژی طبیعی است، روسیه به دنبال دست یافتن به آبهای آزاد، تقویت اقتصاد خود و سیطره بر گاز و بازسازی ساختار نیروهای مسلح است. روسیه در سال 2008 به کلی تغییر کرد و دخالتهای خود را در اقیانوس اطلس کاهش داد، اما به یکباره استراتژی خود را تغییر داد، از وضعيت دفاعی خارج شد و حالت هجومی به خود گرفت. سپس مساله سوریه پیش آمد تا روسیه را در برابر احتمالات استراتژیك قرار دهد، زيرا زمينگير نشدن روس ها در سوریه، بر قدرت آنها میافزود. ایران نيز در دوره ریاست جمهوري محمد خاتمی، بحث گفتگوی تمدنها و در پیش گرفتن سیاست فضای باز سیاسی را مطرح کرد، اما نتیجهای عکس به دنبال داشت و پیشرفتی حاصل نشد. مشکل امروز دنیای ما این است که اگر قدرتمند نباشی، حرفی برای گفتن نداری. قدرتمند بودن کشوری تنها در نیروی نظامی خلاصه نمیشود، بلکه منظور، قدرت فرهنگی، دیپلماسی موثر و توانمندي علمی است. اصول مشترکی بین ایران و سوریه وجود دارد که منجر به ائتلاف این دو کشور و یا به عبارت بهتر دو محور مقاومت در منطقه شد. در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سوریه در کنار ایران ایستاد، با تمام کشورهای عربی به تقابل برخاست و نقش مهمی در جلوگیری از وقوع جنگ عربی- فارسی ایفا کرد. در حال حاضر ایران از وقوع فتنههای مذهبی میان شیعه و سنی جلوگیری میکند.
ـ بسام ابوعبدالله: رويكردهاي رژيم عربستان، نمونه اين اشتباهات راهبردي است. بشار اسد در وصف عربستان میگوید: عربستان کشوری متشکل از قبایل و طایفههای مختلف است، سازمانی در عربستان وجود ندارد که بداند چه میخواهد انجام دهد، مثلا عربستان تنها به دستور پادشاه خود عضویت در سازمان ملل را نپذیرفت، عربستان سعودی گمان میکند همه کس و همه چیز را میتوان با پول خرید حتی میتوانند با پول سیاستها را تغییر دهند. و همین امر باعث شده تا دچار توهم شوند و با دادن پول به مزدوران خود در صدد تحقق اهداف خود برآیند. عربستان همچون اسرائیل یک کشور منزوی است. این برنامه تلویزیونی نیز حتما در قبال دریافت پول حاضر به دفاع از عربستان شده است.
ـ اكرم مكنا: اندیشه، همان قوه تشخیص اشیاء است، به همین دلیل قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی در نبود اندیشه کافی نیست، به گمان من وقتی فساد و کفر و گمراهی اندیشه دیگری را میبینیم باید به دنبال بازسازی ساختار فکری خود باشیم. ما امروز در درجه اول باید در زمینه اندیشه متحد شویم و سپس گامهای بعدی در سیاست و اقتصاد را برداریم چرا که اقتصاد تابع قواعد و اصول علمی است و همین امر در سیاست نیز صدق میکند؛ عوامل زیادی برای اتحاد ما وجود دارد مانند موضعی که حافظ اسد در قبال ایرانقبل از انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کرده بود، دیدگاه وی و تکمیل آن امروز به ثمر نشسته که میبینیم ایران در کنار سوریه قرار گرفته است، حزب الله نسبت به حافظ اسد و بشار اسد موضع واضح و مشخصی داشته است به طوری که سید حسن نصر الله اخیرا گفته است: بشار اسد از من خواست تا در جنگ سال 2006 در کنار حزب الله قرار گیرد و تاکید کرد که نیروهای مسلح ما در خدمت سید حسن نصر الله هستند.
به همین دلیل میبینیم که حزب الله و گردانهای آن امروزه به حمایت از سوریه برخاستهاند. جنبش مقاومت حزب الله شکل گرفت نه بدین جهت که یک جنبش شیعی مذهب است بلکه به دلیل ظلم و ستم که اسرائیل در حق لبنان روا داشت این جنبش شکل گرفت به ویژه ما قبل سال 1980 که جنوب لبنان در فقر کامل به سر میبرد و حکومت وقت لبنان نیز توجهی به این منطقه نداشت، شاید هم یک نقشه از پیش طراحی شده بود که برادران شیعی ما در جنوب لبنان فقر به سر ببرند، شکل گیری این جنبش هیچ ارتباطی با مذاهب مختلف اسلامی ندارد اما دشمن درصدد است تا بزرگ نمایی کند و این مسئله را مهم جلوه دهد.
*خبرنگار جوان آنلاين: برخی بر این گمان هستند که یک جنگ داخلی در سوریه شکل گرفته است، حال آنکه چنین نیست و در واقع، یک جنگ خارجی بر سوریه تحمیل شده است. واقعيت چيست؟
ـ بسام ابوعبدالله: در تمامی رسانههای امریکایی از لفظ شورشیان برای مخالفان دولت سوریه نام برده میشود و چنین وانمود میکنند که گويا تمامی آنها تابعیت سوری دارند، اما میبینیم که در کشور سوریه، علاوه بر تروريست هاي تزريق شده از خارج، همه مردم، تابعیت سوری ندارند، بلکه ملیتهای مختلفی در سوریه زندگی میکنند.
ـ وائل محمد الامام: در موردي مشابه، بحث استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در کشتار شهروندان غیر نظامی را مطرح کردند، اما پس از تحقیقات اعلام نکردند که چه گروهی از این سلاحها برای کشتار مردم بیگناه استفاده کرده است، رسانههای جمعی برای اغفال افكار عمومی مردم، اخباري را منتشر كردند مبني بر اينكه حکومت سوريه، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
ـ بسام ابوعبدالله: در مرحله اول گفتند سلاح شیميایی در خلال بحران سوریه به کار رفته است، بدون آن که اعلام کنند چه گروهی از این سلاح استفاده کرده است؟ دوم آنکه اطلاعاتی که در زمینه منتشر میشد از زبان مسئولین عالی رتبه سیاسی نبود، بلکه از زبان گروههای عادی منتشر میشد. سوم آنکه گفتند؛ دولت سوریه به کار بردن سلاح شیمیایی را خواهد پذيرفت و نگفتند که دولت بشار از سلاحها استفاده کرده است تا نشان دهند که دولت در ورای ماجرا قرار دارد. به همین دلیل بشار اسد در یکی از سخنرانیهای خود گفت: این شما بودید که سلاحهای شیمیایی و تکفیریها را وارد سوریه کردید و این شما بودید که از این سلاحها علیه ملت سوریه استفاده کردید.
*خبرنگار جوان آنلاين: دولت سوريه چه اقداماتي در مقابل اين جوسازيها كرده است و چه بايد بكند؟
بسام ابوعبدالله: دولت سوریه و فرماندهان آن چارهای جز
استفاده از فرصتهای پیش رو ندارد، باید تلویزیون و روزنامهها و شبکههای ماهوارهای
را به خدمت بگیرد، کشورهای غربی شبکههای ماهوارهای سوریه را قطع کردند تا مانع
انتشار حقایق شوند. دولت نیز به پایگاههای ماهوارهای ایرانی روی آورد تا نظر
عمومی مردم خود را اعلام کند.بدین ترتیب چندین شبکه ماهوارهای که به حق در کنار
سوریه ایستادند، شروع به نشر اخبار حوادث
سوریه کردند؛ مانند شبکه الکوثر، المیادین، الاتجاه، الغدیر و.... استفاده از این
شبکهها بهتر از ساخت ایستگاههای ماهوارهای جدیدی بود که هیچ پایگاه مردمی
نداشتند. اما در خصوص روزنامههای باید اشاره کرد که روزنامههایی همچون نیویورک
تایمز و واشنگتن و لوموند هرگز مطلبی در دفاع از ملت سوریه منتشر نکردند. این
مسئله قابل قبول است که روزنامههای سوری کوتاهی کردند و ما هم آن را تائید میکنیم،
ما کوتاهی کردیم. ما باید روزنامهها و رسانهها را به تريبوني برای بیان حقایق
حوادث سوریه تبدیل کنیم و برای خاتمه دادن به بحران موجود در سوریه کاری بیشتر از
این نیز از ما ساخته نیست. فرآيند وحدت فكري (بين ملت هاي دو دولت)، مورد نیاز و
کاری آسان و مشخص است. ما باید در اولین قدم به اتحاد فکری دست یابیم. به طور مثال
وقتی از دانشجوی ایرانی در مورد سوریه سوالی بپرسیم، یا بالعکس از دانشجوی سوری در
خصوص ایران سوالی بکنیم، درمییابیم که رسانههای خارجی تا چه اندازه بر اندیشه و
نوع نگاه مردم تاثیر گذار هستند.
رسانه ها حقیقت را وارونه جلوه میدهند تا مردم را گمراه کنند. باید آراء و اندیشههای مخالف را برای گفتگو و رسیدن به نتیجه مشترک منتشر کرد که اگر جز این باشد، نیازی نیست تا با موافقان به گفتگو نشست. مفاهیم و اصطلاحاتی که در رسانهها به کار میرود بسیار مهم است. به نظر من نباید تنها پیمانها و معاهدات سیاسی و اقتصادی بین کشورها امضا شود، بلکه کشورهای اسلامی باید در تمامی زمینهها مثل فرهنگ، آموزش و پروش و ... با هم تبادل نظر داشته باشند و آن را عملی کنند. رسانهها یعنی خبری که بین فرستنده و گیرنده رد و بدل میشود اما تفاوت در اسلوب ارسال خبر است، من به عنوان یک گزارشگر و خبرنگار که حقیقت را به شکل ابتدایی ارسال میکنم در مقایسه با خبرنگاری که خبر را با اسلوبی پیشرفته ارسال میکند، موفق نخواهم بود، حال آنکه او به هدف خویش میرسد هرچند خبر ارسالی من عین حقیقت است و خبر او آمیختهای از دروغ. مناطقی در ریف لاذقیه وجود دارد که در فقر مطلق به سر میبرند با اینکه علوی هستند. اکثریت علویان قبل از شروع بحران از فقر رنج میبردند و امروز نیز در راه دفاع از وطن به شهادت میرسند. حقیقت این است که توطئههای خارجی و مزدوران داخلی باعث ایجاد چنین اوضاعی در سوریه شدند زمانی که ما در خواب بودند. همانطور که امام صادق میفرماید: خانه انسان تنبل قبل از خانه کافر ویران میشود.
ـ اكرم مكنا: یک مثال تاریخی ذکر میکنم.
هنگامی که اسرای خاندان رسول خدا (كاروان اسراي عاشوراي حسيني)، وارد دمشق شدند،
اهل دمشق از خانههای خود بیرون آمده و گفتند: لعنت خدا بر شما باد ای دشمنان رسول
خدا. آنها به اسرا سنگ پرتاب میکردند زیرا گمان میکردند اینان دشمن خدا و رسولش
هستند، چرا چنین کردند چون معاویه با استفاده از ابزار رسانهای موجود در آن زمان
موفق شده بود، مردم را عليه اهل بیت رسول خدا (ص) بشوراند. باید به اطلاعات دقیق و
صحیح دسترسی پیدا کرد و هر خبری را نپذیرفت. اگر ما در بعد فکری با هم متحد شویم
خواه ناخواه در بعد رسانهای، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و نظامی با هم متحد
خواهیم شد، حتی در صورت وجود اختلافات جزئی. این امر نباید تنها در سطح دولتها
عملی شود، بلکه باید در سطح جوامع و ملتهای محور مقاومت نیز به مرحله اجرا درآید.
و اگر بخواهیم رویکرد آینده را ترسیم کنیم باید در این زمینه فعالیت داشته باشیم.
ـ وائل محمد الامام: در مورد مسئله دین نیز با یک بررسی ساده درمییابیم که تلاشی در این زمینه انجام ندادهایم، یکی از دلایل قدرتمند نبودن رجب طیب اردوغان و حضور ترکها در بحران سوریه، تعاملي است كه مردم تركيه با سوریه دارند. مسئله دوم این است که احزاب، نویسندگان، ادیبان، جوانان و روزنامه نگاران و تمام فعالان عرصه اجتماعی این دو کشور تا چه اندازه با هم در ارتباط هستند و اینکه چه شناختی از یکدیگر دارند. اگر تو با برادر سوري ات در ارتباط باشی، هزاران نفر به ایران سفر میکنند و از این کشور شناخت به دست میآورند و اطلاعات و مشاهداتي را که از نحوه زندگی مردم ایران حاصل مي كنند، با خود به کشورشان میبرند علاوه بر آنکه از طریق شبکههای اجتماعی نیز میتوانند با هم در ارتباط باشند. متاسفانه مشکلی که در ارتباط میان سوریه و ایران وجود دارد این است که ایران آنگونه که باید خود را معرفی نمیکند، در آخرین دیداری که با دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت داشتم، گفتم که چرا ایران تنها خود را در نماز جمعه معرفی میکند؟ چرا از موسسات و سازمانها، سینما و زنان که در ایران نسبت به تمام کشورهای اسلامی از وضعیت بهتری برخوردار هستند، سخنی به میان نمیآید؟ من به خوبی میدانم که زنان ایرانی در وضعیت خوبی به سر میبرند. شبکه المیادین قبل از انتخابات یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران فیلمهای مستندی از شیوه زندگی مردم ایران به نمایش گذاشت. فیلمهای بسیار مهمی بودند که زندگی ایرانیان را به تصویر کشیدند؛ مثلا در مورد اشتغال زنان در آتش نشانی، آزادي هاي آنان در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه و ... را ترسیم کرد و تا قبل از پخش این فیلم کسی اطلاعی از اینگونه موارد نداشت. بسیاری از امور نیاز به ارتباط عامه مردم دارد اما همانطور که آقای دکتر ابوعبدالله اشاره كردند، اصل و پایه این گونه روابط اتحاد فکری است. همانگونه که برخی میگویند محور مقاومت به چه درد میخورد ما میخواهیم زندگی کنیم، منظور او از زندگی بهره مندی از متاع دنیوی است، متاسفانه ما در این سالها در سوریه به راحتی خو کردیم و گمان میبردیم که در اروپا زندگی میکنیم. باید گامهای عملی در ایجاد اتحاد فکری برداریم.
ـ اكرم مكنا: افراد زیادی را دیدم که میگویند محور مقاومت دیگر چه صیغهای است؟ اما بعد از نیم ساعت که با آنان از اهمیت مقاومت سخن میگویی نظرشان کاملا عوض میشود.
ـ بسام ابوعبدالله: چون این افراد ثبات رای ندارند و اندیشهها و نوع دیدشان به این مسئله برگرفته از شبکههایی همچون العربیه و الجزیره، الشرق الاوسط و ... است که محور مقاومت را مورد هجوم قرار میدهند.
ـ اكرم مكنا: پیامبر (ص) در حدیثی میفرمایند:يوشك أن تداعي عليكم الأمم كما تداعي الأكلة إلى قصعتها فقال قائل: من قلة نحن يومئذ؟ قال: بل أنتم يومئذ كثير ولكنكم غثاء كغثاء: زود است که (تمام) ملل دیگر بر شما حمله کنند چنانچه که حیوانات بر شکار حمله می کنند. از رسول اللهصلی الله علیه وسلمپرسیدند، آیا تعداد مسلمانان در آن زمان اندک خواهد بود؟ رسول الله فرمود، نه، تعداد شما بسیار زیاد خواهد ، اما مانند کف روی آب خواهید بود، یعنی زود تغییر عقیده میدهید. زیرا در بین مردم انسانهاي ساده لوحی هستند که از روی نادانی سلاح برگرفتند. مثالی میزنم در دانشگاه بودم، شخصی نزد من آمد که در یکی از سازمان ها مشغول فعالیت بود، از وی نامش را پرسیدم؟ گفت: یحیی. گفتم میدانی نام پدر حضرت یحیی از انبیای الهی در قرآن است، چیست؟ جوان بیست و هفت ساله نمیدانست نام پدر حضرت یحیی چیست؟ بعد از اینکه از نزد من رفت با خود گفتم اگر به جای یحیی گفته بودم که نام پدر حضرت یحیی، اردوغان یا صدام بود، مي پذيرفت. به یکی از شیوخ اهل سنت گفتم: آیا ابو حذیف از محضر امام صادق (ع) کسب علم نکرد؟ گفت: چرا. گفتم: آیا امام شافعی از شاگردان امام صادق نبود؟ گفت: بله بود. گفتم: پس اگر به خاطر بعد سیاسی ماجرا نبود، باید همه اهل سنت و جماعت از فقه امام صادق پیروی میکردند. این مسئله را چگونه تفسیر میکنی؟ آیا خدواند برای آن حضرت مسخر نفرمود که شاگردانی از اهل سنت و جماعت داشته باشد تا این مذاهب نزد او آموزش ببیند؟ اگر فکر و اندیشه درست شود و اطلاع رساني صحيح به دور از تحريف هاي جاري فعلي و تاريخي انجام شود، حتی اگر فردي سنی مذهب باشد، درمییابد که ابو حذیف و شافعی از شاگردان امام صادق (ع) بودهاند. درمی یابد که حادثه بزرگی در کربلا رخ داد. باید اطلاعات دقیقی در این مسايل به دست آورد. در بحران سوریه چه اندازه دست به سیاه نمایی چهره ایران زدند؟ آنها از طریق دیپلماسی عمومی که مبنی بر فکر و اندیشه و عقیده است و از طریق آن طرحها و پروژههایشان را در خاورمیانه و در سطح دنیا ترویج میدهند، میخواهند اندیشهها و اهداف خود را در درون جامعه ترویج دهند اما ما از اين ابزارها براي رساندن حقيقت استفاده نمي كنيم.