کد خبر: 622460
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶
در ميزگرد «جوان آنلاين» با فرهيختگان سوري مطرح شد:
فرهيختگان سوريه، اخيرا ميهمان روزنامه جوان بودند تا درباره واقعيت هاي ناگفته تحولات كشورشان و درك صحيح از اين تحولات از رهگذر فعال سازي ديپلماسي عمومي در كشورهاي منطقه، سخن بگويند.
امين ارشادي- فاطمه احساني


جوان آنلاين:
فرهيختگان سوريه، اخيرا ميهمان روزنامه جوان بودند تا درباره واقعيت هاي ناگفته تحولات كشورشان و درك صحيح از اين تحولات از رهگذر فعال سازي ديپلماسي عمومي در كشورهاي منطقه، سخن بگويند.

فرهيختگان سوريه، اخيرا ميهمان روزنامه جوان بودند تا درباره واقعيت هاي ناگفته تحولات كشورشان و درك صحيح از اين تحولات از رهگذر فعال سازي ديپلماسي عمومي در كشورهاي منطقه، سخن بگويند.

دكتر بسام ابوعبدالله رئيس مركز پژوهش هاي بين المللي دمشق، دكتر اكرم مكنا، استاد دانشگاه، تحليلگر سياسي و ستون نويس مطبوعات سوري و دكتر وائل محمد الامام معاون دانشكده اطلاعاتي دانشگاه سوريه، ميهمان «جوان» بودند و در ميزگردي، به بررسي تحولات منطقه با محوريت درگيري هاي جاري آن كشور، اهداف راهبردي تقابل و تعامل هاي جاري، لزوم درك صحيح از اين تحولات با ابزار ديپلماسي عمومي و ضرورت تعامل مستقيم بين دو ملت و نه تنها نمايندگان دو دولت، پرداختند.

نقش حياتي سوريه در قلب تحولات جاري خاورميانه و تاثير سناريوهاي متناظر با نتايج جنگ عليه تروريست ها بر آينده منطقه، ماهيت واقعي گروه هاي تروريستي و وابستگي آنان، علت حمايت ايران و حزب الله لبنان و روسيه از دولت سوريه، سوء برداشت هاي جاري در ايران درباره ماهيت نظام بشار اسد، نقش رسانه هاي وابسته عربي و غربي در تغيير افكار عمومي و تحريف واقعيت هاي نظري و ريشه هاي جنگ عليه سوريه، از محورهاي بحث در اين ميزگرد مطبوعاتي بود.

ميهمانان ما بيشتر از گردانندگان ميزگرد، سوال و ابهام براي مطرح كردن داشتند؛ امري كه خود نشان دهنده نياز و عطش شديد به تعامل بيشتر نخبگان و همچنين اقشار مردم در كشورهاي منطقه براي روشنگري بيشتر نهادهاي رسانه اي است و بديهي است كه از خلال اين تماس هاي رودررو و تنگاتنگ، بسياري از سوء تفاهمات ناشي از فعاليت هاي جهت دار رسانه هاي بيگانه يا تحريف واقعيت هاي جاري، مرتفع و ضرورت ديدارهايي از اين دست در قالب ديپلماسي عمومي آشكارتر مي شود.

***

مشروح اين ميزگرد را با معرفي شخصيت ها از زبان خودشان در ادامه مي خوانيد:


ـ ما هياتي از دانشگاهیان و روشنفکران سوری هستیم، اینجانب دکتر بسام ابوعبدالله، ريیس مرکز مطالعات استراتژیک دمشق هستم، این مرکز یک مرکز خصوصی است و به هیچ حزب یا گروهی وابسته نیست. استاد دانشگاه دمشق و نویسنده روزنامه سوری الوطن هستم وهمچنین در تلویزیون یا همان رسانه دیداری نیز فعالیت دارم، این پنجمین بار است که به ایران سفر می­کنم، اما این اولین بار است که به روزنامه جوان می­آیم.

ـ دکتر وائل الامام، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه دمشق، ریاضیات خوانده­ام و دکترای آمار دارم، در تلویزیون سوریه بارها حضور یافته­ام تا قبل از شروع بحران سوریه برای بحث در خصوص تخصص و رشته خودم در تلویزیون حضور می­یافتم، اما بعد از شروع بحران در مورد بحران و مسايل سیاسی و تمامی حوادث سوریه نیز صحبت می­کنم. اولین بار است که به ایران سفر می­کنم. در ایران در میان دوستان و برادران ايراني خود كه هستم، احساس مي كنم در حقیقت در خانه خود به سر می­برم.

ـ دکتر اکرم مکنا، دکترای علوم سیاسی و عضو اتحادیه نویسندگان عرب ومشاور مرکز پژوهش­های جوانان هستم. تاکنون چندین کتاب تالیف کردم و بیش از 1000 مقاله در روزنامه­های داخلی و عربی به چاپ رسانده و دیدارهای رسانه­ای زیادی داشته­ام، اولین بار است که به ایران سفر می­کنم و ان شاء الله فتح بابی باشد برای سفرهای بعدی و از شما نیز دعوت می­کنم که در آینده نزدیک به سوریه بیايید.



*خبرنگار جوان آنلاين: روزنامه جوان یک روزنامه اصولگرا و دولتی است، و در تیراژ بالا به چاپ می­رسد، در چیزی نزدیک به هفتاد هزار نسخه روزانه چاپ و در سرتاسر ایران منتشر می­شود. روزنامه یک پایگاه اینترنتی نیز دارد که با استقبال خوب بازدید کنندگان روبروست و از این طریق اخبار را دنبال می­کند، به ویژه آنکه محافل دولتی و جوانان و مخاطبان سياسي از بازدید کنندگان این سایت هستند. و از حیث اخبار و تحلیل منبع خوبی برای سایر روزنامه­های وابسته به حکومت به شمار می­رود. حضور شما را در روزنامه خوشآمد عرض می­کنيم.

ـ بسام ابوعبدالله: آیا تمامی جریان­های سیاسی شامل اصولگرایان و اصلاح طلبان در این روزنامه فعالیت دارند يا به عبارت ديگر، خط قرمزي براي انتشار ملاحظات و خواسته هاي طيف هاي مختلف سياسي داريد؟

*خبرنگار جوان آنلاين: در هیچ کجای دنیا روزنامه­ای پیدا نمی­شود که تمامی جریان­های سیاسی موجود به صورت يكجا در آن فعالیت داشته باشند، نه تنها در ایران، بلکه در همان کشورهای اروپایی مدعي مهد دموکراسی بودن، چنین چیزی پیدا نمی­شود. تمامی جریان­های سیاسی ایرانی فعالیت می­کنند و بسياري از آنها، روزنامه مختص به خود را دارند. ما انتقادات منطقی و عقلانی را به عنوان يك روزنامه اصولگرا در چارچوب قانون اساسي و مقررات مرتبط با فعاليت هاي مطبوعاتي منعکس می­کنیم، انتقاداتی سازنده. از اين گذشته، نه تنها رسانه ها با هر عنوان و نامي، بلكه اساسا جامعه اسلامي ما، اجازه نمي دهد، خط قرمزهايش ناديده گرفته شوند، بنابراين مكانيزم خودكنترلي را مردم فهيم و اسلامي ايران پيش از همه نهادها، درك مي كنند و بر ضرورت رعايت آن تاكيد دارند.

بسام ابوعبدالله: همه از وجود جریان اصولگرا و اصلاح طلب در ايران صحبت می­کنند، بیشترین اختلاف نظری که این دو دارند در زمینه سیاست خارجی است یا داخلی؟

*خبرنگار جوان آنلاين: من سیاستمدار نیستم، فقط یک روزنامه نگارم و آنچه در این زمینه می­گویم نظر شخصی من است و بیانگر دیدگاه روزنامه و یا حاكميت و دولت نیست. به نظر من بیشترین تفاوت این دو جریان به اختلاف آنها در خصوص سیاست خارجی برمی­گردد، اما اصلاح طلبان با یکدیگر متحد و هم نظر نیستند، حتی در زمینه سیاست خارجی. اصلاح طلبان در خصوص مسايل خارجی و داخلی اختلاف نظر شدیدی با هم دارند. در واقع نیروهای داخلی ایران در زمینه نوع وشکل تعامل با دنیا اختلاف نظر دارند. ما معتقدیم جریان مقاومتی در منطقه شکل گرفته که می­تواند نقش زیادی در حفظ منطقه در مقابل دخالت­های بیگانگان داشته باشد، اما متاسفانه بخشي از اطلاح طلبان به دشمنان به چشم دشمن نگاه نمی­کنند و آنها را دوست خود می­پندارند، شبيه جریان مخالف سوری كه کشورهای خارجی وابسته است. مساله در تفاوت نوع نگاه به امنيت و منافع ملي است، اما آيا براي تامين اين منافع و امنيت ملي، بايد در مرزها محصور ماند و آيا دشمنان با اين نوع رويكرد، دست از اقدامات خصمانه خود بر مي دارند؟ اين سوال اساسي است كه بايد در ميزگرد حاضر به آن پاسخ بدهيم.

ـ بسام ابوعبدالله: بله درست است، با تمرکز بر مساله سیاست خارجی ایران این سوال مطرح می­شود که چرا ایران این همه امکانات در اختیار گروه­های مقاومت قرار می­دهد و ازآنها حمایت می­کند، اما باید در نظر داشت که امنیت و منافع ملی با انزاوای کشور محقق نمی­شود.

ـ وائل محمد الامام : سوال اين است كه اگر ایران کشور ضعیفی در منطقه بود، آیا امریکا برای مذاکره با او پیش قدم می­شد یا اینکه ایران را اشغال می­کرد؟ مسلما در چنين وضعي، آمريكا نيازي به مذاكره احساس نمي كرد و درصدد اشغال کشور برمی­آمد، نتيجتا اگر مقاومت نبود، بدون شک ایران نمی­توانست در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

ـ اكرم مكنا: اگر کشوری در سیاست برگ برنده نداشته باشد و در درون نیز از سازوكارهاي قدرتمندی برخوردار نباشد، کسی چیزی به او تقدیم نمی­کند، از طرف دیگر انزوا به سوي داخل نیز سود بخش نیست. حضرت علی کرم الله وجه می­فرماید: فوالله ما عزي قوم قط في عقر دارهم الا ذلوا: بخدا سوگند هر ملتي در درون خانه اش مورد هجوم دشمن قرار گيرد، حتما ذليل خواهد. اگر ایران منزوی بود، قطعا کشور ضعیفی بود. ایران چارچوب روابط خود و حمایت محور مقاومت را گسترش داد.

ـ وائل محمد الامام: ایران کشور مهمی در منطقه خلیج (فارس) است و از این رو باید در تمامی زمینه­ها قدرتمند باشد تا بتواند از خود دفاع کند. حضور ایران در دریای مدیترانه در راستای تامین امنیت ملی کشور است نه آنکه ایران بخواهد نقش میانجیگری داشته باشد. بسیاری بر این گمان هستند که حزب الله امتداد مذهب شیعی ایران است، اما اینها در اشتباه هستند چرا که حزب الله یک جنبش و محور مقاومت است که به منظور پاسخ به جنایت­های اشغالگران اسرائیلی شکل گرفت، بدون آنکه به کشور و یا گروه خاصی وابسته باشد. پس از شکل گیری محورهای مقاومت همچون حزب الله و حماس، ایران حمایت خود را از آنها اعلام کرد. اکنون بعد از گذشت بیست و پنج سال از ائتلاف ایران و سوریه می­بینیم که حزب الله یک قدرت استراتژیک منطقه­ای است نه یک قدرت لبنانی. بحران سوریه درپی بازی­ بزرگ استراتژیك شکل گرفت، چرا که یکی از محورهای مقاومت در منطقه به شمار می­رود، عجیب نیست که بحران سوریه خرابی­های زیادی به بار آورد و جان انسان­های بی­گناهی را گرفت، اما در معادلات استراتژیك، منابع مالي و اقدامات امنيتي به تنهايي، كافي نيست. هیچ چیز در دنیا مثل تسلط بر اخبار و داشتن برگ برنده نیست، گمان می­کنم سوریه بايد براي روشنگري بيشتر، كار رسانه اي وسيعي را انجام مي داد و سرمايه گذاري رسانه اي مناسبي در اين زمينه مي كرد.

ـ اكرم مكنا: كاندوليزا رایس وزير خارجه اسبق آمريكا در لبنان گفت: هدف از جنگ 33 روزه، ایجاد خاورمیانه جدید است که از لبنان شروع می­شود، اين درد زايمان خاورميانه بزرگ است وسرانجام کل منطقه را دربرمی­گیرد.

اما اقدامات مقاومت در منطقه و حمایت ایران و سوریه از جنبش­های مقاومت قواعد خاورمیانه را به طور کلي تغییر داد، بعد از این بود که اسرائیل به فکر فرو رفت که بعد از پیروزی مقاومت در جنگ تموز آیا باقی خواهد ماند یا از بین می­رود؟ اسناد موجود حکایت از آن دارد که یهودیان دور هم جمع شدند و به بررسی این مساله پرداختند که آیا بعد از شکست در جنگ سی و سه روزه می­توانیم به بقای خود ادامه دهیم یا نه. مساله، دستاورد منطقه اي جنگ تموز است، از این رو به سوریه آمدند و به اختلافات مذهبی دامن زدند. اما حالا اين پرسش مطرح است كه برنامه محور مقاومت در لبنان چیست؟

ـ بسام ابوعبدالله: به نظر من در دنیای امروز همانطور که یادآور شدید، هیچ کشوری نمی­تواند بدون توجه به جریاناتی که در دنیا و در منطقه رخ می­دهد و به دور از ارتباط با دیگر کشورهابه حیات سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی خود ادامه دهد. سال­ها پیش، از یک دوست در وزارت خارجه سوريه شنیدم که روسیه در حال برنامه ریزی برای دستیابی به یک برنامه دفاعی استراتژیک است و بعدها برادران ما دریافتند که در این برنامه دفاعی، جایگاهی برای خاورمیانه در نظر گرفته نشده است، دلیلش را نمی­دانم که از سر غفلت بوده یا به عمد. همان زمان، ایران به روسیه تذکر داد که اگر امروز از خاورمیانه و به ویژه از سوریه دفاع نکنید فردا مجبور می شوید، از روسیه و مسکو دفاع کنید.

ـ وائل محمد الامام: درپیش گرفتن چنین استراتژی طبیعی است، روسیه به دنبال دست یافتن به آب­های آزاد، تقویت اقتصاد خود و سیطره بر گاز و بازسازی ساختار نیروهای مسلح است. روسیه در سال 2008 به کلی تغییر کرد و دخالت­های خود را در اقیانوس اطلس کاهش داد، اما به یکباره استراتژی خود را تغییر داد، از وضعيت دفاعی خارج شد و حالت هجومی به خود گرفت. سپس مساله سوریه پیش آمد تا روسیه را در برابر احتمالات استراتژیك قرار دهد، زيرا زمينگير نشدن روس ها در سوریه، بر قدرت آنها می­افزود. ایران نيز در دوره ریاست جمهوري محمد خاتمی، بحث گفتگوی تمدن­ها و در پیش گرفتن سیاست فضای باز سیاسی را مطرح کرد، اما نتیجه­ای عکس به دنبال داشت و پیشرفتی حاصل نشد. مشکل امروز دنیای ما این است که اگر قدرتمند نباشی، حرفی برای گفتن نداری. قدرتمند بودن کشوری تنها در نیروی نظامی خلاصه نمی­شود، بلکه منظور، قدرت فرهنگی، دیپلماسی موثر و توانمندي علمی است. اصول مشترکی بین ایران و سوریه وجود دارد که منجر به ائتلاف این دو کشور و یا به عبارت بهتر دو محور مقاومت در منطقه شد. در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سوریه در کنار ایران ایستاد، با تمام کشورهای عربی به تقابل برخاست و نقش مهمی در جلوگیری از وقوع جنگ عربی- فارسی ایفا کرد. در حال حاضر ایران از وقوع فتنه­های مذهبی میان شیعه و سنی جلوگیری می­کند.

ـ بسام ابوعبدالله: رويكردهاي رژيم عربستان، نمونه اين اشتباهات راهبردي است. بشار اسد در وصف عربستان می­گوید: عربستان کشوری متشکل از قبایل و طایفه­های مختلف است، سازمانی در عربستان وجود ندارد که بداند چه می­خواهد انجام دهد، مثلا عربستان تنها به دستور پادشاه خود عضویت در سازمان ملل را نپذیرفت، عربستان سعودی گمان می­کند همه کس و همه چیز را می­توان با پول خرید حتی می­توانند با پول سیاست­ها را تغییر دهند. و همین امر باعث شده تا دچار توهم شوند و با دادن پول به مزدوران خود در صدد تحقق اهداف خود برآیند. عربستان همچون اسرائیل یک کشور منزوی است. این برنامه تلویزیونی نیز حتما در قبال دریافت پول حاضر به دفاع از عربستان شده است.

ـ اكرم مكنا: اندیشه، همان قوه تشخیص اشیاء است، به همین دلیل قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی در نبود اندیشه کافی نیست، به گمان من وقتی فساد و کفر و گمراهی اندیشه دیگری را می­بینیم باید به دنبال بازسازی ساختار فکری خود باشیم. ما امروز در درجه اول باید در زمینه اندیشه متحد شویم و سپس گام­های بعدی در سیاست و اقتصاد را برداریم چرا که اقتصاد تابع قواعد و اصول علمی است و همین امر در سیاست نیز صدق می­کند؛ عوامل زیادی برای اتحاد ما وجود دارد مانند موضعی که حافظ اسد در قبال ایرانقبل از انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کرده بود، دیدگاه وی و تکمیل آن امروز به ثمر نشسته که می­بینیم ایران در کنار سوریه قرار گرفته است، حزب الله نسبت به حافظ اسد و بشار اسد موضع واضح و مشخصی داشته است به طوری که سید حسن نصر الله اخیرا گفته است: بشار اسد از من خواست تا در جنگ سال 2006 در کنار حزب الله قرار گیرد و تاکید کرد که نیروهای مسلح ما در خدمت سید حسن نصر الله هستند.

به همین دلیل می­بینیم که حزب الله و گردان­های آن امروزه به حمایت از سوریه برخاسته­اند. جنبش مقاومت حزب الله شکل گرفت نه بدین جهت که یک جنبش شیعی مذهب است بلکه به دلیل ظلم و ستم که اسرائیل در حق لبنان روا داشت این جنبش شکل گرفت به ویژه ما قبل سال 1980 که جنوب لبنان در فقر کامل به سر می­برد و حکومت وقت لبنان نیز توجهی به این منطقه نداشت، شاید هم یک نقشه از پیش طراحی شده بود که برادران شیعی ما در جنوب لبنان فقر به سر ببرند، شکل گیری این جنبش هیچ ارتباطی با مذاهب مختلف اسلامی ندارد اما دشمن درصدد است تا بزرگ نمایی کند و این مسئله را مهم جلوه دهد.



*خبرنگار جوان آنلاين: برخی بر این گمان هستند که یک جنگ داخلی در سوریه شکل گرفته است، حال آنکه چنین نیست و در واقع، یک جنگ خارجی بر سوریه تحمیل شده است. واقعيت چيست؟

ـ بسام ابوعبدالله: در تمامی رسانه­های امریکایی از لفظ شورشیان برای مخالفان دولت سوریه نام برده می­شود و چنین وانمود می­کنند که گويا تمامی آنها تابعیت سوری دارند، اما می­بینیم که در کشور سوریه، علاوه بر تروريست هاي تزريق شده از خارج، همه مردم، تابعیت سوری ندارند، بلکه ملیت­های مختلفی در سوریه زندگی می­کنند.

ـ وائل محمد الامام: در موردي مشابه، بحث استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در کشتار شهروندان غیر نظامی را مطرح کردند، اما پس از تحقیقات اعلام نکردند که چه گروهی از این سلا­ح­ها برای کشتار مردم بی­گناه استفاده کرده است، رسانه­های جمعی برای اغفال افكار عمومی مردم، اخباري را منتشر كردند مبني بر اينكه حکومت سوريه، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ـ بسام ابوعبدالله: در مرحله اول گفتند سلاح شیميایی در خلال بحران سوریه به کار رفته است، بدون آن که اعلام کنند چه گروهی از این سلاح استفاده کرده است؟ دوم آنکه اطلاعاتی که در زمینه منتشر می­شد از زبان مسئولین عالی رتبه سیاسی نبود، بلکه از زبان گروه­های عادی منتشر می­شد. سوم آنکه گفتند؛ دولت سوریه به کار بردن سلاح شیمیایی را خواهد پذيرفت و نگفتند که دولت بشار از سلاح­ها استفاده کرده است تا نشان دهند که دولت در ورای ماجرا قرار دارد. به همین دلیل بشار اسد در یکی از سخنرانی­های خود گفت: این شما بودید که سلاح­های شیمیایی و تکفیری­ها را وارد سوریه کردید و این شما بودید که از این سلاح­ها علیه ملت سوریه استفاده کردید.

*خبرنگار جوان آنلاين: دولت سوريه چه اقداماتي در مقابل اين جوسازي‌ها كرده است و چه بايد بكند؟

بسام ابوعبدالله: دولت سوریه و فرماندهان آن چاره­ای جز استفاده از فرصت­های پیش رو ندارد، باید تلویزیون و روزنامه­ها و شبکه­های ماهواره­ای را به خدمت بگیرد، کشورهای غربی شبکه­های ماهواره­ای سوریه را قطع کردند تا مانع انتشار حقایق شوند. دولت نیز به پایگاه­های ماهواره­ای ایرانی روی آورد تا نظر عمومی مردم خود را اعلام کند.بدین ترتیب چندین شبکه ماهواره­ای که به حق در کنار سوریه ایستادند، شروع به نشر اخبار حوادث سوریه کردند؛ مانند شبکه الکوثر، المیادین، الاتجاه، الغدیر و.... استفاده از این شبکه­ها بهتر از ساخت ایستگاه­های ماهواره­ای جدیدی بود که هیچ پایگاه مردمی نداشتند. اما در خصوص روزنامه­های باید اشاره کرد که روزنامه­هایی همچون نیویورک تایمز و واشنگتن و لوموند هرگز مطلبی در دفاع از ملت سوریه منتشر نکردند. این مسئله قابل قبول است که روزنامه­های سوری کوتاهی کردند و ما هم آن را تائید می­کنیم، ما کوتاهی کردیم. ما باید روزنامه­ها و رسانه­ها را به تريبوني برای بیان حقایق حوادث سوریه تبدیل کنیم و برای خاتمه دادن به بحران موجود در سوریه کاری بیشتر از این نیز از ما ساخته نیست. فرآيند وحدت فكري (بين ملت هاي دو دولت)، مورد نیاز و کاری آسان و مشخص است. ما باید در اولین قدم به اتحاد فکری دست یابیم. به طور مثال وقتی از دانشجوی ایرانی در مورد سوریه سوالی بپرسیم، یا بالعکس از دانشجوی سوری در خصوص ایران سوالی بکنیم، درمی­یابیم که رسانه­های خارجی تا چه اندازه بر اندیشه و نوع نگاه مردم تاثیر گذار هستند.

رسانه­ ها حقیقت را وارونه جلوه می­دهند تا مردم را گمراه کنند. باید آراء و اندیشه­های مخالف را برای گفتگو و رسیدن به نتیجه مشترک منتشر کرد که اگر جز این باشد، نیازی نیست تا با موافقان به گفتگو نشست. مفاهیم و اصطلاحاتی که در رسانه­ها به کار می­رود بسیار مهم است. به نظر من نباید تنها پیمان­ها و معاهدات سیاسی و اقتصادی بین کشورها امضا شود، بلکه کشورهای اسلامی باید در تمامی زمینه­ها مثل فرهنگ، آموزش و پروش و ... با هم تبادل نظر داشته باشند و آن را عملی کنند. رسانه­ها یعنی خبری که بین فرستنده و گیرنده رد و بدل می­شود اما تفاوت در اسلوب ارسال خبر است، من به عنوان یک گزارشگر و خبرنگار که حقیقت را به شکل ابتدایی ارسال می­کنم در مقایسه با خبرنگاری که خبر را با اسلوبی پیشرفته ارسال می­کند، موفق نخواهم بود، حال آنکه او به هدف خویش می­رسد هرچند خبر ارسالی من عین حقیقت است و خبر او آمیخته­ای از دروغ. مناطقی در ریف لاذقیه وجود دارد که در فقر مطلق به سر می­برند با اینکه علوی هستند. اکثریت علویان قبل از شروع بحران از فقر رنج می­بردند و امروز نیز در راه دفاع از وطن به شهادت می­رسند. حقیقت این است که توطئه­های خارجی و مزدوران داخلی باعث ایجاد چنین اوضاعی در سوریه شدند زمانی که ما در خواب بودند. همانطور که امام صادق می­فرماید: خانه انسان تنبل قبل از خانه کافر ویران می­شود.

ـ اكرم مكنا: یک مثال تاریخی ذکر می­کنم. هنگامی که اسرای خاندان رسول خدا (كاروان اسراي عاشوراي حسيني)، وارد دمشق شدند، اهل دمشق از خانه­های خود بیرون آمده و گفتند: لعنت خدا بر شما باد ای دشمنان رسول خدا. آنها به اسرا سنگ پرتاب می­کردند زیرا گمان می­کردند اینان دشمن خدا و رسولش هستند، چرا چنین کردند چون معاویه با استفاده از ابزار رسانه­ای موجود در آن زمان موفق شده بود، مردم را عليه اهل بیت رسول خدا (ص) بشوراند. باید به اطلاعات دقیق و صحیح دسترسی پیدا کرد و هر خبری را نپذیرفت. اگر ما در بعد فکری با هم متحد شویم خواه ناخواه در بعد رسانه­ای، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی و نظامی با هم متحد خواهیم شد، حتی در صورت وجود اختلافات جزئی. این امر نباید تنها در سطح دولت­ها عملی شود، بلکه باید در سطح جوامع و ملت­های محور مقاومت نیز به مرحله اجرا درآید. و اگر بخواهیم رویکرد آینده را ترسیم کنیم باید در این زمینه فعالیت داشته باشیم.



ـ وائل محمد الامام: در مورد مسئله دین نیز با یک بررسی ساده درمی­یابیم که تلاشی در این زمینه انجام نداده­ایم، یکی از دلایل قدرتمند نبودن رجب طیب اردوغان و حضور ترک­ها در بحران سوریه، تعاملي است كه مردم تركيه با سوریه دارند. مسئله دوم این است که احزاب، نویسندگان، ادیبان، جوانان و روزنامه نگاران و تمام فعالان عرصه اجتماعی این دو کشور تا چه اندازه با هم در ارتباط هستند و اینکه چه شناختی از یکدیگر دارند. اگر تو با برادر سوري ات در ارتباط باشی، هزاران نفر به ایران سفر می­کنند و از این کشور شناخت به دست می­آورند و اطلاعات و مشاهداتي را که از نحوه زندگی مردم ایران حاصل مي كنند، با خود به کشورشان می­برند علاوه بر آنکه از طریق شبکه­های اجتماعی نیز می­توانند با هم در ارتباط باشند. متاسفانه مشکلی که در ارتباط میان سوریه و ایران وجود دارد این است که ایران آنگونه که باید خود را معرفی نمی­کند، در آخرین دیداری که با دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت داشتم، گفتم که چرا ایران تنها خود را در نماز جمعه معرفی می­کند؟ چرا از موسسات و سازمان­ها، سینما و زنان که در ایران نسبت به تمام کشورهای اسلامی از وضعیت بهتری برخوردار هستند، سخنی به میان نمی­آید؟ من به خوبی می­دانم که زنان ایرانی در وضعیت خوبی به سر می­برند. شبکه المیادین قبل از انتخابات یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران فیلم­های مستندی از شیوه زندگی مردم ایران به نمایش گذاشت. فیلم­های بسیار مهمی بودند که زندگی ایرانیان را به تصویر کشیدند؛ مثلا در مورد اشتغال زنان در آتش نشانی، آزادي هاي آنان در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه و ... را ترسیم کرد و تا قبل از پخش این فیلم کسی اطلاعی از اینگونه موارد نداشت. بسیاری از امور نیاز به ارتباط عامه مردم دارد اما همانطور که آقای دکتر ابوعبدالله اشاره كردند، اصل و پایه این گونه روابط اتحاد فکری است. همانگونه که برخی می­گویند محور مقاومت به چه درد می­خورد ما می­خواهیم زندگی کنیم، منظور او از زندگی بهره مندی از متاع دنیوی است، متاسفانه ما در این سال­ها در سوریه به راحتی خو کردیم و گمان می­بردیم که در اروپا زندگی می­کنیم. باید گام­های عملی در ایجاد اتحاد فکری برداریم.

ـ اكرم مكنا: افراد زیادی را دیدم که می­گویند محور مقاومت دیگر چه صیغه­ای است؟ اما بعد از نیم ساعت که با آنان از اهمیت مقاومت سخن می­گویی نظرشان کاملا عوض می­شود.

ـ بسام ابوعبدالله: چون این افراد ثبات رای ندارند و اندیشه­ها و نوع دیدشان به این مسئله برگرفته از شبکه­هایی همچون العربیه و الجزیره، الشرق الاوسط و ... است که محور مقاومت را مورد هجوم قرار می­دهند.

ـ اكرم مكنا: پیامبر (ص) در حدیثی می­فرمایند:يوشك أن تداعي عليكم الأمم كما تداعي الأكلة إلى قصعتها فقال قائل: من قلة نحن يومئذ؟ قال: بل أنتم يومئذ كثير ولكنكم غثاء كغثاء: زود است که (تمام) ملل دیگر بر شما حمله کنند چنانچه که حیوانات بر شکار حمله می کنند. از رسول اللهصلی الله علیه وسلمپرسیدند، آیا تعداد مسلمانان در آن زمان اندک خواهد بود؟ رسول الله فرمود، نه، تعداد شما بسیار زیاد خواهد ، اما مانند کف روی آب خواهید بود، یعنی زود تغییر عقیده می­دهید. زیرا در بین مردم انسان­هاي ساده لوحی هستند که از روی نادانی سلاح برگرفتند. مثالی می­زنم در دانشگاه بودم، شخصی نزد من آمد که در یکی از سازمان ها مشغول فعالیت بود، از وی نامش را پرسیدم؟ گفت: یحیی. گفتم می­دانی نام پدر حضرت یحیی از انبیای الهی در قرآن است، چیست؟ جوان بیست و هفت ساله نمی­دانست نام پدر حضرت یحیی چیست؟ بعد از اینکه از نزد من رفت با خود گفتم اگر به جای یحیی گفته بودم که نام پدر حضرت یحیی، اردوغان یا صدام بود، مي پذيرفت. به یکی از شیوخ اهل سنت گفتم: آیا ابو حذیف از محضر امام صادق (ع) کسب علم نکرد؟ گفت: چرا. گفتم: آیا امام شافعی از شاگردان امام صادق نبود؟ گفت: بله بود. گفتم: پس اگر به خاطر بعد سیاسی ماجرا نبود، باید همه اهل سنت و جماعت از فقه امام صادق پیروی می­کردند. این مسئله را چگونه تفسیر می­کنی؟ آیا خدواند برای آن حضرت مسخر نفرمود که شاگردانی از اهل سنت و جماعت داشته باشد تا این مذاهب نزد او آموزش ببیند؟ اگر فکر و اندیشه درست شود و اطلاع رساني صحيح به دور از تحريف هاي جاري فعلي و تاريخي انجام شود، حتی اگر فردي سنی مذهب باشد، درمی­یابد که ابو حذیف و شافعی از شاگردان امام صادق (ع) بوده­اند. درمی یابد که حادثه­­ بزرگی در کربلا رخ داد. باید اطلاعات دقیقی در این مسايل به دست آورد. در بحران سوریه چه اندازه دست به سیاه نمایی چهره ایران زدند؟ آنها از طریق دیپلماسی عمومی که مبنی بر فکر و اندیشه و عقیده است و از طریق آن طرح­ها و پروژه­هایشان را در خاورمیانه و در سطح دنیا ترویج می­دهند، می­خواهند اندیشه­ها و اهداف خود را در درون جامعه ترویج دهند اما ما از اين ابزارها براي رساندن حقيقت استفاده نمي كنيم.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
0
1
ضمن تشکرازتیم هسته ای فعلی لازم به ذکراست هرگونه پیروزی درمذاکرات هسته ای مرهون تلاش ومقاومت دکترجلیلی وتیم همراه ایشان درمذاکرات سالهای اخیراست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار