جوان آنلاین: قائممقام معاون سیما با اشاره به اینکه سند تحولی رسانه ملی بندی دارد به نام تحول در سازوکارها که به نهضت فصل دومسازی و فصول بعدی سریالها و برندهای موفق میپردازد، گفت: در سند تحول تأکید شده که برندهای موفق با فصول بعدی ادامه داشته باشد، اما شرطش این است که از کیفیت فصل بعد کاسته نشود.
اولین قسمت از برنامه «جام جم» در سال جدید روی آنتن شبکه یک رفت و سلیم غفوری، قائممقام معاون سیما در گفتوگویی با احمد موسویصمدی، مجری برنامه درباره برخی حواشی و نکات برنامههای رمضانی و نوروزی سخن گفت. غفوری در بخشی از سخنانش درباره تغییر کارشناس برنامه سحر شبکه ۲ عنوان کرد: تنوع کارشناسان در برنامههای سحر به این دلیل است که طیفهای مختلف دوست دارند با افراد مختلفی ارتباط بگیرند و تنوع برنامههای سحر کمک میکند که هر طیفی برنامهای را که دوست دارد، تماشا کند.
وی درباره غیبت حجتالاسلام اسماعیل رمضانی از آنتن عنوان کرد: شبکه یک و سایر شبکهها هم اینطور بود که نیمی از ماه رمضان یک کارشناس و دیگر روزهای ماه کارشناس دیگر حضور داشت.
غفوری در پاسخ به اینکه جنس موضوعات کارشناس شبکه ۲ متفاوت بود، عنوان کرد: بله متفاوت بود. ممکن است برخی اظهارنظرهای کارشناس را بپسندند و برخی نپسندند و نقد داشته باسند. درباره آقای رمضانی هم همین بود، برخی انتقاد جدی داشتند و برخی نیز حامی بودند.
قائممقام معاون سیما در ادامه درباره پرداخت مبالغ نجومی به میهمانهایی، چون یحیی گلمحمدی گفت: رقمی که درباره آقای گل محمدی اعلام شد، درست نبود. با این حال برنامههای نوروزی و برنامههای بزرگ با حامیان مالی تولید میشود و واقعاً پول سازمان و شهروندان عزیز نیست، بلکه پول حامی مالی است. با این حال ما هم مراقبت میکنیم. امسال برخی چهرههایی که دعوت شدند درخواست رقمهای بالایی داشتند که گفتیم دعوت نشوند و جلوی آن را گرفتیم که رقمهای غیرمنطقی پرداخت نشود.
وی اضافه کرد: سازمان درباره همه اجزای برنامهسازی کمیته برآورد دارد و خیلی سختگیر است.
صمدی در ادامه درباره همکاری با عوامل پایتخت سؤال کرد که برخی فکر میکنند سازمان از سر ناچاری سراغ «پایتخت» رفته و این همکاری به نوعی دوربرگردان تلویزیون است که غفوری پاسخ داد: سند تحولی رسانه ملی بندی دارد به نام تحول در سازوکارها که به نهضت فصل دومسازی و فصول بعدی سریالها و برندهای موفق میپردازد. در سند تحول تأکید شده که برندهای موفق با فصول بعدی ادامه داشته باشند، اما شرطش این است که از کیفیت فصل بعد کاسته نشود.
وی درباره اینکه چرا «پایتخت» در این سالها حذف شده بود، گفت: ما «پایتخت» را حذف نکرده بودیم، به دنبال ایده بودیم. ساخت سریال «پایتخت» ساخت ماشین نیست که از فردای تصمیمگیری عوامل بروند و آن را بسازند. مذاکرات برای ساخت «پایتخت» هم از سال ۱۴۰۲ شروع شد که بحثهایی صورت گرفت و بالاخره به تولید رسید.
غفوری در پاسخ به اینکه وحید جلیلی مخالف یا موافق سریال بوده است، توضیح داد: وحید جلیلی جزو حامیان «پایتخت» بود و قبل از اینکه به سازمان بیاید در جشنواره عمار برای تیم «پایتخت» بزرگداشت برگزار و از آنها تجلیل شد. او حامی «پایتخت» بود.
قائممقام معاون سیما در بخش دیگر به آمار برنامههای نوروزی به صورت کلی اشاره و بیان کرد: «محفل» بیش از ۳۰ درصد، «مردان آهنین» در شبکه ۳ حدود ۲۹ درصد و برنامه چهرهمحور «۱۰۰۱» حدود ۲۸ درصد مخاطب داشته است.
برخی نظرسنجیها هم باید در موج دوم برنامههای نوروزی صورت میگرفت که به زودی منتشر میشود.