کد خبر: 1278729
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط سازمان بنادر و بخش غیردولتی از ۳۰.۵ همت با ۲۹۸ پروژه به ۱۸۲ همت با ۴۴۴ پروژه رسید که نشان‌دهنده‌ی افزایش حدود ۶ برابری در حجم سرمایه‌گذاری و رشد ۴۹ درصدی در تعداد پروژه‌ها است.

جوان آنلاین: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها مرجع بندری، دریایی و متولی امر دریانوردی و همچنین متولی اصلی توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های دریایی و بندری کشور، در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، با تمرکز بر توسعه دریامحور، اقدامات گسترده‌ای را به انجام رسانده است.

به گزارش تسنیم، در این راستا، این سازمان با درک ضرورت هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری، نوسازی ناوگان و تجهیزات، توسعه نیروی انسانی متخصص و تسهیل فضای کسب و کار، گام‌هایی در راستای رشد و شکوفایی بنادر بازرگانی کشور برداشته است.

* اقدامات اجرایی شاخص و اثرگذار

سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی:سازمان بنادر و دریانوردی با جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه دولتی و خصوصی در بنادر ملکی، به توسعه ظرفیت‌های زیرساختی و ارتقاء توان عملیاتی بنادر مبادرت ورزیده است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل احداث اسکله‌های جدید، توسعه پایانه‌های کانتینری و فله، و بهبود دسترسی به بنادر از طریق جاده و ریل بوده است.

پروژه‌های تجهیزاتی دریایی و بندری: با هدف افزایش بهره‌وری و ایمنی فعالیت‌های دریایی و بندری، سازمان پروژه‌های متعددی را در زمینه خرید و نصب تجهیزات پیشرفته، از جمله جرثقیل‌های اسکله‌ای، تجهیزات ناوبری و لایروبی به اجرا درآورده است.

نوسازی تجهیزات بندری و دریایی: نوسازی ناوگان بندری و دریایی، به عنوان یک ضرورت اساسی در بهبود عملکرد بنادر، همواره مورد توجه سازمان بوده است. در این راستا، کشتی‌های یدک‌کش و لایروب جدید خریداری شده و تجهیزات قدیمی نیز مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته‌اند.

دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی: سازمان بنادر و دریانوردی با برقراری تعاملات سازنده با کشور‌های مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های بندری و دریایی اقدام نموده است. این تلاش‌ها منجر به ورود سرمایه‌های جدید و انتقال دانش و فناوری‌های پیشرفته به کشور شده است.

تحول آفرینی در فضای کسب و کار دریایی و بندری: سازمان با اتخاذ رویکرد‌های نوآورانه، به تسهیل فضای کسب و کار دریایی و بندری پرداخته است. این اقدامات شامل کاهش بروکراسی، الکترونیکی کردن فرآیندها، و ارائه خدمات آنلاین به مشتریان بوده است.

توسعه ایمنی، امنیت و حفظ محیط‌زیست دریایی: حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی و بنادر، و همچنین حفاظت از محیط‌زیست دریایی، از اولویت‌های اساسی سازمان بوده است. در این راستا، اقدامات متعددی در زمینه توسعه سیستم‌های ایمنی و امنیتی، و همچنین پایش آلودگی دریایی و مدیریت پسماند‌ها به انجام رسیده است.

توسعه کمی و کیفی دریانوردی و نیروی انسانی: آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه دریایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی، به ارتقاء دانش و مهارت پرسنل خود مبادرت ورزیده است.

موفقیت‌های کسب شده در جشنواره شهید رجایی: کسب رتبه‌های برتر در جشنواره شهید رجایی، نشان از تلاش‌های سازمان در جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری بوده است. این موفقیت‌ها، بیانگر تعهد سازمان به ارائه خدمات با کیفیت و ارزش‌آفرینی برای جامعه است.

طرح‌های دانش بنیان و فناورانه: سازمان بنادر و دریانوردی با حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه، به دنبال ارتقاء نوآوری و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در فعالیت‌های خود است. این اقدامات شامل استفاده از سیستم‌های هوشمند در مدیریت بنادر و لجستیک، و همچنین توسعه نرم‌افزار‌های کاربردی بوده است.

شفاف سازی، دولت الکترونیک، تسهیل فضای کسب و کار و مقابله با فساد: شفافیت در عملکرد، ارائه خدمات الکترونیکی، تسهیل فرآیند‌های کسب و کار، و مقابله با فساد، از جمله تعهدات سازمان بوده است. این اقدامات منجر به افزایش اعتماد عمومی و بهبود رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی شده است.

* سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی در بنادر ملکی سازمان

سازمان بنادر و دریانوردی، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در بنادر تجاری ملکی و غیر ملکی کشور که جمعاً بالغ بر ۴۵۰ میلیون تن ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری دارند، به ایفای نقش محوری در تجارت دریایی کشور و منطقه پرداخته است. این ظرفیت نشان‌دهنده توانمندی بالای بنادر تجاری کشور در جابه‌جایی کالاهاست.

عملکرد تجارت دریابرد بنادر بازرگانی کشور در بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۰ تا هشت ماهه ۱۴۰۳، رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد که اثرات اقتصادی مطلوبی را برای فعالان اقتصادی این حوزه به همراه داشته و منجر به افزایش قابل‌توجه اشتغال شده است. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در فعالیت‌های دریایی و بندری کشور مشغول به کار هستند که این امر بیانگر اهمیت این بخش در اقتصاد ملی است.

به طور کلی، حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی در بنادر بازرگانی کشور، با رشد یک درصدی نسبت به هشت‌ماهه سال قبل رو‌به‌رو بوده است. در این میان، تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی رشد ۵ درصدی و کالا‌های نفتی با رشد یک درصدی همراه بوده است.

همچنین، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر با رشد قابل توجه ۱۷ درصدی مواجه بوده است که نشان دهنده فرصت‌های جدید در تجارت منطقه‌ای و جهانی است. در حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی، شاهد رشد ۲ درصدی هستیم.

در بخش ترانزیت (نفتی و غیرنفتی)، با رشد قابل توجه ۳۳ درصدی مواجه بوده‌ایم و در بخش کابوتاژ و ترانشیپ (نفتی و غیرنفتی) نیز رشد یک درصدی را تجربه کرده‌ایم.

در نهایت، عملیات تخلیه کالای اساسی نیز با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است. این رشد در فعالیت‌های بندری و دریایی، بیانگر روند صعودی عملکرد تجارت دریابرد بنادر بازرگانی کشور در سال‌های اخیر است و افزایش قابل‌توجه در ترانزیت و تخلیه و بارگیری کانتینر، نشان‌دهنده فرصت‌های جدید در تجارت منطقه‌ای و جهانی است.

سازمان بنادر و دریانوردی در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های دولتی، ۴۲۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۲ همت را در دست اقدام داشت. بهره‌برداری از این پروژه‌ها، افزایش چشمگیری در توان و ظرفیت عملیاتی بنادر کشور را به دنبال خواهد داشت.

در مجموع، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط سازمان و بخش غیردولتی از ۳۰.۵ همت با ۲۹۸ پروژه به ۱۸۲ همت با ۴۴۴ پروژه رسید که نشان‌دهنده‌ی افزایش حدود ۶ برابری در حجم سرمایه‌گذاری و رشد ۴۹ درصدی در تعداد پروژه‌ها بود. این اقدامات بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی به منظور ارتقای نسل بنادر و افزایش ظرفیت‌های کشور در زمینه تجارت دریابرد تأکید داشت.

سازمان بنادر و دریانوردی با اعتقاد راسخ به نقش کلیدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دریا و اشتغال‌زایی، اقدامات موثری در این زمینه انجام داد.

علی‌رغم چالش‌های موجود در زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، اعتمادسازی بین بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران از یک سو و جذاب‌سازی پروژه‌های سرمایه‌گذاری از سوی دیگر، منجر به شکسته شدن رکورد جذب سرمایه‌گذاری در سازمان شد. به طوری که میزان جذب سرمایه‌گذاری انجام شده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب ۲.۵ و ۲.۶ میلیارد تومان بود، اما خوشبختانه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ۶۲ میلیارد تومان بالغ گردید.

اصلاح فرآیند‌های سرمایه‌گذاری در بنادر، بازنگری قرارداد‌های مهم، تعیین تکلیف قرارداد‌های در حال خاتمه و نجات قرارداد‌های در حال فسخ، از جمله اقدامات کلیدی در این زمینه بود.

سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان و تجهیزات دریایی خود، پروژه‌های مهمی را از سال ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۳ به اجرا درآورده است.

در بخش ساخت و تأمین تجهیزات دریایی از منابع داخلی، سازمان اقدام به بهره‌برداری از یک فروند شناور مقابله با آلودگی نفتی، یک فروند شناور طناب گیر و یک فروند بارج جمع‌آوری آلودگی نفتی نموده است.

همچنین، در این بخش، ساخت و تامین ۵ فروند راهنمابر آلومینیومی بنادر جنوب ایران، ۸ فروند شناور امداد و نجات دریایی (RIB)، ۱۲ فروند شناور‌های چندمنظوره امداد و نجات، ۱ فروند بارج لایروبی موتوردار و ۱ فروند بارج سوخت‌رسان در دست اقدام است. دو فروند یدک‌کش ۵۱۰۰ اسب بخار نیز بهره برداری شده است.

علاوه بر این، سازمان سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زیرساخت‌های بندری به ویژه در زمینه جرثقیل‌های STS و RTG موبایل ساحلی با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار انجام داده است. این سرمایه‌گذاری‌ها به منظور افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه کشتی‌ها و بهبود کارایی عملیاتی بنادر صورت گرفته‌اند.

همچنین، در بخش توسعه و تامین تجهیزات بارگیری و تخلیه، سازمان اقدام به بهره‌برداری از ۴ دستگاه لودینگ ارم ثابت و متحرک و ۴۵ دستگاه خودرو آتش‌نشانی و امداد و نجات نموده است. در این بخش همچنین، ساخت و تامین ۳ دستگاه لودینگ ارم ثابت و متحرک، ۹ دستگاه خودرو آتش‌نشانی و امداد و نجات و یک دستگاه ریچ استکر و ۵۹ دستگاه جرثقیل‌های STS و RTG موبایل ساحلی در دست انجام است.

این اقدامات بیانگر برنامه ریزی استراتژیک سازمان برای بهبود زیرساخت ها، افزایش توان عملیاتی و ایمنی بنادر و همچنین نوسازی ناوگان و تجهیزات دریایی با استفاده از منابع داخلی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار