جوان آنلاین: با انتشار خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده در هفته گذشته، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار آزاد روند نزولی گرفت، اما این موضوع با خبر صدور مجوز افزایش ۳۰درصدی قیمت خودروهای گروه سایپا در روز گذشته، خنثی شد و اثرات مثبت آن از بین رفت و قیمتها بار دیگر صعودی شد. مدیر عامل ایرانخودرو نیز مدعی شد مسئولان ذیربط وزارت صمت، در نامهای رسمی به شورای رقابت اعلام کردهاند، با توجه به آزادسازی واردات، دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نیست و از این پس قیمتگذاری دستوری معنا ندارد. ظاهراً در ایامی که تولید خودروهای داخلی کاهش و شکایت مردم از خودروسازان مونتاژکار افزایش یافته، کمیته خودرو به این نتیجه رسیده که بازار خودرو رقابتی شده است و دیگر انحصاری نیست.
در بحبوحه ثبتنام در سامانه یکپارچه برای تعیینتکلیف خودروهای صفر وارداتی و ابلاغ دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده، روز گذشته کمیته خودرو به یکباره با افزایش قیمت خودروهای داخلی موافقت و شوک بزرگی به بازار خودرو وارد کرد. اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رئیسجمهور فقید فرمان هشت مادهای برای صنعت خودرو صادر کرد که اگر اجرایی میشد، صنعت خودرو رقابتی و از انحصار خارج میشد.
اکنون در روزهای پایانی دولت سیزدهم فقط دو بند از آن فرمان عملیاتی شده و صنعت خودرو همچنان انحصاری باقی مانده است، اما کمیته خودروی وزارت صمت اعتقاد دارد با آزادسازی واردات خودرو، بازار رقابتی شده و انحصار از بین رفته است، از این رو خودروسازان به سهامدارانشان وعده میدهند عمر قیمتگذاری دولتی به پایان رسیده و قیمتها آزاد شده است. این نابسامانی که در روزهای پایانی عمر دولت در صنعت خودرو به وجود آمده حاکی از مدیریت ضعیف وزارت صمت و سهمخواهی خودروسازان است.
آزادسازی واردات خودروهای کارکرده و نزول قیمتها در بازار
نابسامانی بازار خودرو و گرانی افسارگسیخته خودرو موجب شد قانون ساماندهی صنعت خودرو با پیشبینی واردات خودروهای نو و کارکرده در مجلس تصویب شود، اما با وجود گذشت بیش از یک سال از زمان تصویب واردات خودروهای کارکرده، دولت در تدوین آییننامه این قانون تأخیر داشت تا اینکه در هفته گذشته در نهایت آییننامه واردات تصویب شد.
فعالان بازار معتقدند در صورتی که واردات خودروهای دستدوم به درستی اجرایی شود، بازار خودرو به واسطه افزایش عرضه و رقابتیشدن ساماندهی خواهد شد، از سوی دیگر خودروسازان داخلی نیز ناچارند تمام تلاش خود را برای تولید خودروی باکیفیت به کار برند تا بتوانند در بازار رقابتی مشتری را به خود جلب کنند. همچنین با توجه به اینکه ارزبری واردات این خودروها به نسبت محصولات صفر کیلومتر برندهای جهانی خودرو پایین است و از آنجا که واردات این خودروها نیازی به ثبت سفارش برای تولید ندارد، میتواند در مدت کوتاهی به تعدیل قیمتها در بازار کمک کند، البته در این مسیر باید به موضوع تأمین ارز نیز توجه کرد تا بازار ارز نیز نابسامان نشود.
خبرهای رسیده از بازار آزاد خودرو حاکی است با ابلاغ سازوکار واردات خودروهای کارکرده طی هفته گذشته، قیمتها در بازار آزاد نزولی شد و برخی از خرید و فروش دست کشیدند تا قیمتها در بازار شفاف شود، اما این اقدام منطقی دولت با انتشار خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا، شوک جدیدی به بازار وارد کرد، به عبارت دیگر لابی خودروسازان با کمیته خودروی وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو پیش از آغاز دولت چهاردهم نتیجه داد و خودروسازان در مقابل آزادسازی خودروهای کارکرده امتیاز افزایش قیمتها را گرفتند، این در حالی است که در بهار امسال تولید خودروهای داخلی کاهش یافت و به گواه شورای رقابت، شکایت مردم از عملکرد خودروسازان مونتاژکار افزایش یافته است. افکار عمومی انتظار دارد کمیته خودرو مستندات خود را مبنی بر رقابتیشدن بازار خودرو و مجوزی که برای افزایش قیمتها صادرکرده است، علنی کند. آیا با واردات ۳۵هزار دستگاه خودرو که هنوز به دست متقاضیان نرسیده، بازار رقابتی شده است؟
سایپا مجوز افزایش قیمت برای محصولات جدید را گرفت
چند روزی میشود که ایرانخودرو در فراخوانهای واریز وجه محصولاتش دست به افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود زده است. روز شنبه خبر افزایش قیمت دناپلاس دستی و دیروز افزایش قیمت سه محصول ایرانخودرو شامل سورنپلاس XU۷P، راناپلاس و پژو ۲۰۷دستی منتشر شد.
همچنین مدیرعامل سایپا روز گذشته از صدور مجوز افزایش قیمت خودرو در این گروه خودروسازی خبر داد و اعلام کرد: یکی از چالشهای اساسی شرکت سایپا قیمتگذاری دستوری بوده است که شنبه شب در کمیته خودروی وزارت صمت توانستیم مصوبه افزایش قیمت برای محصولات جدید بگیریم.
وی افزود: در نامهای به آقای مخبر درخواست دادیم برای محصولات قدیمی هم ۳۰درصد افزایش قیمت اعمال شود که شاید یکیدو ماه آینده به نتیجه برسد. مدیرعامل گروه ایرانخودرو نیز در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت اعلام کرد: مسئولان ذیربط وزارت صمت، در نامهای رسمی به شورای رقابت اعلام کردهاند، با توجه به آزادسازی واردات، دیگر صنعت خودرو مشمول قواعد بازارهای انحصاری نیست و از این پس قیمتگذاری دستوری معنا ندارد.
بررسی قیمت و بازار خودرو سهشنبه در شورای رقابت
با توجه به اتفاقات دو روز اخیر و خیز خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، شورای رقابت تصمیم دارد روز سهشنبه در جلسهای قیمت و بازار خودرو را بررسی کند. به گزارش مهر، سهشنبه دوم مرداد ماه دو جلسه در شورای رقابت با موضوع «نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «قیمت خودروهای سواری از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ تا ۱۴۰۲/۰۲/۱۶» برگزار خواهد شد. برگزاری این جلسات در حالی است که کمیته خودرو و خودروسازان این شورا را به رسمیت نمیشناسند و تصمیمات صنعت خودرو در دورهمیهای وزارت صمت نهایی میشود.
بیشترین شکایت مردم مربوط به عملکرد خودروسازان مونتاژکار است. پیگیریها حکایت از آن دارد که به دلیل افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو با هدف افزایش داخلیسازی قطعات، برخی مونتاژکاران اعلام کردهاند قصد دارند به جای مونتاژ، محصول کامل را وارد کنند، همین امر نیز در نهایت به افزایش قیمت محصولات شرکتهای مونتاژکار منجر شده است. بر همین اساس شورای رقابت روز سهشنبه با برگزاری جلسات خودرویی، به این موضوعات خواهد پرداخت.