کد خبر: 1239621
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
همدردی با حماسه‌ساز کوچک کربلا  در بیش از ۸هزارو۵۰۰ نقطه ایران و ۴۵ کشور جهان
سال‌هاست که صبح اولین جمعه ماه محرم، حال و هوای دیگری دارد. حال و هوایی از جنس بغض‌هایی که در گلو فشرده می‌شود و اشک‌هایی که به دلیل مظلومیت علی اصغر شش ماهه ریخته می‌شود. روز گذشته به همین مناسبت، در بیش از ۸هزارو۵۰۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان، هزاران مادر و کودک در هیئت و تکایای مذهبی، حسینیه‌ها و مصلا‌ها گرد هم آمدند تا قصه کودک شش ماهه دشت کربلا را در گوش شیرخوارگان خود نجوا کنند
مهسا گربندی

جوان آنلاین: صدای گریه شیرخوارگان در کل فضا پخش شد، گویی آن‌ها هم می‌دانستند هزاران سال پیش، در چنین روزی در آخرین ساعات نبرد روز عاشورا، زمانی که دردانه امام حسین (ع) از شدت تشنگی نا و رمقی برای شیرخوردن نداشت، تیر سه شعبه‌ای بر گلوی نازکش اصابت کرد و او را به شهادت رساند. بدون شک قصه شهادت حضرت علی اصغر (ع) تا امروز قلب‌های زیادی را به درد آورده، قصه‌ای که به جرئت غمبارترین اتفاق واقعه عاشورا است. از این‌رو، مادران زیادی در همایش شیرخوارگان حسینی شرکت کردند و به یاد حماسه‌ساز کوچک کربلا، نوای لالالالایی در گوش‌کودک شیرخوار خود خواندند و اشک ریختند. 

سال‌هاست که صبح اولین جمعه ماه محرم، حال و هوای دیگری دارد. حال و هوایی از جنس بغض‌هایی که در گلو فشرده می‌شود و اشک‌هایی که به دلیل مظلومیت علی اصغر شش ماهه ریخته می‌شود. روز گذشته به همین مناسبت، در بیش از ۸هزارو۵۰۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان، هزاران مادر و کودک در هیئت و تکایای مذهبی، حسینیه‌ها و مصلا‌ها گرد هم آمدند تا قصه کودک شش ماهه دشت کربلا را در گوش شیرخوارگان خود نجوا کنند و به سوگ طفلی بنشینند که چیزی جز عطش و شهادت در دشت سوزان کربلا حس نکرد. آن‌ها در حالی که کودک شیرخوار خود را روی دستانشان گرفتند، در غم و اندوه حضرت علی اصغر (ع) اشک ماتم ریختند و فرزندان خود را نذر یاری امام زمان (عج) کردند. 

 آشنایی با راه امام‌حسین (ع)
مادران سوگوار در این اجتماع بزرگ با بستن سربند‌های سبز و قرمزرنگ منقش به نام حضرت علی‌اصغر (ع) بر پیشانی شیرخوارگان خود به عزاداری پرداختند. یکی از مادران حاضر در این مراسم در حالی که طفلش را روی دستانش گرفته بود و اشک می‎ریخت، گفت: «امروز که خودم مادر یک طفل شیرخوار هستم، بیشتر از قبل فهمیدم که این سوگ برای حضرت رباب، خیلی سخت بوده، آنقدر که بعید است کسی از ما بتواند آن را تحمل کند.»
یکی دیگر از مادران نیز درباره علت حضور خود در این همایش بزرگ گفت: «عاشق امام حسینم و برای تسلیت فرزند شش ماهه‌اش آمده‌ام، عهد می‌بندم بچه‌هایم را طبق راه امام‌حسین بار بیاورم و در راه امام زمان باشند.»
همچنین یکی از مادران حاضر در همایش شیرخوارگان حسینی که چشمانش پر از اشک بود و در گوش کودکش لالایی می‌خواند، گفت: «لازم است فرزندانمان از کودکی با این راه آشنا شوند و در این راه حرکت کنند. مکتب حسینی مکتب زندگی ماست.»

 به یاد کودکان غزه
روز واقعه عاشورا در کربلا، دشمنان اسلام به جای اینکه لحظه‌ای تأمل کنند و به طفل شیرخواره آب بدهند، تیر سه شعبه‌ای را به سمتش پرتاب کردند. امروز نیز می‌بینیم در غزه، جنایتکاران صهیونیسم کودکان شیرخواره را به قتل می‌رسانند. 
یکی از نکات مهم در مراسم اجتماع امسال شیرخوارگان حسینی، یادآوری ظلم و ستمی بود که به کودکان مظلوم فلسطینی در غزه می‌شود و امسال شاهد همدردی مادران حاضر در این اجتماع با مادران غزه بودیم. پیشتر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بیانیه‌ای گفته بود: زنان مسلمان و مؤمن ایران اسلامی همراه با دیگر زنان و مادران در کشور‌های اسلامی و برخی از کشور‌های جهان که با الگوگیری از شیر زنان کربلا، دامان خود را مهد پرورش عاطفه و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت و عاشورای حسینی قرار داده‌اند، در اولین روز جمعه ماه محرم‌الحرام هماهنگ با ستاد‌های مردمی در تمامی مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و مراکز زیارتی گردهم خواهند آمد و امسال با همدردی با مادران غزه «همایش شیرخوارگان حسینی و سوگ ناله‌های کودکان غزه» را با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار و ضمن گرامیداشت یاد شیرخواره اباعبدالله‌الحسین (ع)، تسلای دل مادران به سوگ نشسته کودکان مظلوم غزه خواهند بود. 

 اجتماعی که جهانی شد
اجتماع بزرگ شیرخوارگان حسینی، ابتکار ایران بود که به مرور زمان جهانی شد. در همین رابطه داوود منافی‌پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) با بیان اینکه مظلومیت شیرخوار حسینی هر روز جای خود را بیشتر در جهان باز می‌کند، گفت: «امسال بیست‌ودومین سال برگزاری این مراسم است و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این مراسم این‌چنین جهانی شود.»
بسیاری از کشور‌های جهان و منطقه به مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) اضافه شدند که در مهم‌ترین آن‌ها کشور پاکستان با بیش از ۴۵۰ مراسم بیشترین برگزاری را دارد. این مراسم در کشور‌های عراق، افعانستان، بحرین، ترکیه، امریکا، روسیه، عربستان، اندونزی، سوئد، ایتالیا، قطر، انگلیس، آلمان و کره جنوبی هم برگزار شد. 

 این سربازان کوچک امام زمان (عج)
منافی‌پور در رابطه با علت برگزاری این همایش اظهار داشت: «نسل کنونی از ما سؤال دارد چرا عزاداری می‌کنیم؟ با به دست گرفتن حضرت علی اصغر (ع) به راحتی می‌توان به سؤال جواب داد و گفت هزار و اندی سال پیش فرزند حضرت رسول در بیابان کربلا هم خودش و هم فرزند شیرخوارش به شهادت رسید. اولین هیئت بین‌المللی شیعه به نام بانوان ثبت‌شده است و با شیرخواران خود به عزا نشسته‌اند و پیام لبیک و سلام و آمادگی دارند و در این مراسم فرزندان خود را نذر یاری امام زمان (عج) می‌کنند. این مسئله محدود به جغرافیای شیعه نیست و مادران مسیحی نیز فرزندان خود را نذر یاری منجی بشریت می‌کنند. ما باید این فرهنگ را به قله برسانیم و اصلاً محدود به جغرافیای شیعه نیستیم.»
یکی از برنامه‌های مراسم شیرخوارگان حسینی، نذرنامه‌خوانی است که مادران همراه شیرخوارگان خود این نذرنامه را قرائت کردند. متن این نذرنامه بدین شرح است: «یا صاحب الزمان (عج) فرزندم را نذری یاری قیام تو می‌کنم. او را برای ظهور نزدیکت برگزین و حفظ کن. یا مسیح حسین یا علی اصغر (ع) ادرکنی»
به گفته دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)، نقطه عطف شیرخوارگان حسینی این است که مادران، فرزند خود را نذر امام زمان می‌کنند و بعد از این نذر عهده‌دار یک تربیت جدی می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار