کد خبر: 1239155
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
حمله به بیمارستان کودکان در کی یف بار دیگر موضوع نشست دیگری در شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اوکراین شد که روسیه حمله به این بیمارستان را تکذیب، اما اوکراین و حامیانش، مسکو را عامل این فاجعه که قبل از نشست ناتو رخ داد، می‌دانند.

جوان آنلاین: بیمارستان اصلی کودکان در کی‌یف روز دوشنبه با موشک منفجر و شهر‌های دیگر در سراسر اوکراین موشک باران شد که منجر به کشته شدن حداقل ۴۱ غیرنظامی در مرگبارترین موج حملات هوایی طی ماه‌ها شد.

به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که قبل از عزیمت به واشنگتن برای شرکت در نشست سران ناتو در لهستان توقف کرده بود، تعداد کشته شدگان را ۳۷ نفر از جمله سه کودک اعلام کرد. به گفته وی، در این حادثه، بیش از ۱۷۰ نفر مجروح شدند.

نماینده روسیه در نشست شورای امنیت مورد وضعیت اوکراین، شرکت اوکراین در این نشست را " نقض پروتکل" دانست و اعلام کرد که اوکراین "فراتر از قوانین" نیست.

روسیه در نهایت با درخواست آمریکا برای شرکت اوکراین در این نشست موافقت کرد.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در این نشست گفت که حمله به بیمارستان جدیدترین جنایتی است که "روسیه برای آن پاسخگو خواهد شد" و گفت که اقدامات روسیه علیه کودکان به توجیه حمایت قوی جامعه بین المللی از اوکراین کمک می‌کند.

سفیر سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست اعلام کرد از خبر حمله به بیمارستانی که از کودکان شدیداً بیمار مراقبت می‌کند واقعاً «شوکه» شده است و بر اساس حقوق بین الملل حقوق بشر، امکانات پزشکی و کارمندان بخش سلامت باید از حمایت ویژه برخوردار شوند.

سفیر سوئیس تاکید کرد که هیچ کودکی نباید در زیر آوار بیمارستان جان خود را از دست بدهد، هیچ کودکی نباید مجبور شود روز‌های زیادی را در ایستگاه‌های مترو و سایر پناهگاه‌ها بگذراند تا از حملات در امان باشد.

سفیر و نماینده اکوادور در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که امکانات پزشکی باید "در همه موارد و توسط همه طرف ها" مورد احترام قرار گیرد.

او به "خواسته سیستماتیک" دبیرکل سازمان ملل برای اجتناب از استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطق شهری اشاره کرد.

سفیر اکوادور بر حرکت از منطق زور به منطق دیپلماسی تاکید کرد و از روسیه و جامعه بین‌المللی خواست که اطمینان حاصل کنند این جنگ "یک روز دیگر طول نخواهد کشید. "

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز به جنبه «منفی» دیگری در این جنگ تجاوزکارانه اشاره و ادعا کرد «مقامات مستقل» این تصور را که پدافند هوایی اوکراین به نوعی مسئول حمله به بیمارستان است، رد کرده اند.

نماینده اسلوونی در سازمان ملل افزود: "ما به اندازه کافی مرگ و ویرانی دیده ایم. " او از رئیس جمهور روسیه خواست که این جنگ را متوقف کند.

سفیر و نماینده کره جنوبی در سازمان ملل نیز گفت که پس از دو سال مواجهه با ویرانی در اوکراین، این جلسه شورای امنیت پس از حمله "غیر قابل دفاع" به بیمارستان بیماران سرطانی "احساس متفاوتی دارد. " او گفت که از این پس قرار است چه اتفاقی در اوکراین رخ دهد؟

سفیر کره جنوبی در سازمان ملل یادآوری کرد که اکثریت گسترده کشور‌های عضو سازمان ملل از به رسمیت شناختن کنترل روسیه بر خاک اوکراین خودداری می‌کنند.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز طرف‌ها را تشویق به خودداری از «افروختن یک آتش دیگر» کرد خواستار «مذاکرات صلح در اولین زمان ممکن» شد. نماینده چین همچنین یک معماری امنیتی پیشرفته برای اروپا را ترویج کرد.

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست با «منطقی» که سلاح و درگیری مسلحانه را بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، ترجیح می‌دهد، مخالفت کرد.

نماینده آمریکا ادعا کرد که کلمات توصیف کننده حمله روسیه به بیمارستان کودکان در اوکراین " من را به وحشت می‌اندازد. " و یادآور شد که حمله روز دوشنبه "تن‌ها حمله نبود. "

سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز مدعی انواع سوء استفاده‌ها و حملاتی علیه کودکان اوکراینی از زمان آغاز جنگ به طور عمدی توسط روسیه شد و گفت: اینگونه اقدامات جنایات جنگی محسوب می‌شوند.

معاون نمایندگی ژاپن در سازمان ملل نیز با استناد به "واقعیت تلخ" به عنوان موضوع نشست شورای امنیت، خواستار "مراقبت فوری و مناسب" از کودکانی شد که در حمله اخیر روسیه تهدید شده اند.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، از اظهارات "یک جانبه" امروز اعضای شورای امنیت انتقاد کرد و گفت موشکی که روز دوشنبه به بیمارستان کودکان سرطانی در اوکراین برخورد کرد منشا اوکراینی داشت و پرسید چرا تاسیسات نظامی اینقدر نزدیک بیمارستان‌ها قرار دارند؟

 نمایندهروسیه همچنین گفت که خشم در مورد حمله به بیمارستان، اساسا تلاشی برای منحرف کردن اذهان از سایر مشکلات اوکراین است. آیا موشک اوکراین از مسیر خارج شد یا موشک روسی به سمت هدف رفت؟

 سفیر روسیه در سازمان همچنین این سوال را مطرح کرد که اعضای شورای امنیت از کجا می‌دانند که حمله به بیمارستان منشا روسی دارد؟ رئیس دوره‌ای شورای امنیت خطاب به اعضای این شورا گفت: روسیه "تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد. "

سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز گفت که روسیه تمایل دارد ریاست شورای امنیت خود را با " نسل کشی" نشان دهد. نماینده اوکراین شواهدی از موشک کروز روسی نشان داد و ادعا کرد این موشک به بیمارستان کودکان سرطانی آسیب رساند. 

سفیر اوکراین در سازمان ملل همچنین گفت که هیات روسیه در سازمان ملل متحد، یک رژیم جنایتکار را نمایندگی می‌کند و روسیه اکنون در "فهرست شرم" کشور‌هایی که کودکان را به طور جنایتکارانه به خطر می‌اندازند، قرار خواهد گرفت.

 سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل همچنین گفت: "روسیه مانند سرطان است و حتی بدتر از آن".

نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت نیز به حملاتی که توسط دبیرکل سازمان ملل "فورا محکوم شده اند" اشاره کرد و گفت: "ظلم" و عدم صداقت روسیه دوباره جلوه‌گر شده است. چگونه یک رئیس شورای امنیت حملات به غیرنظامیان را تایید می‌کند؟

خانم جویس مسویا، سرپرست معاونت امور بشردوستانه دبیرکل و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با عنوان صلح و امنیت بین المللی درباره اوکراین گفت: من از حملات موشکی مرگبار دیروز به کی یف، کریوی ریه، پوکروفسک و دنیپرو و دیگر مراکز شهری در اوکراین شوکه شدم. این حملات به زیرساخت‌های کلیدی انرژی و همچنین دو بیمارستان تخصصی اصلی کودکان و زنان اوکراین انجام شد.

او افزود: من محکومیت شدید این حملات تاسف بار از سوی دبیر کل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر نهاد‌ها را تکرار می‌کنم.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: باید یادآور شوم که بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، بیمارستان‌ها از حمایت ویژه برخوردار هستند. حملات عمدی به بیمارستان حفاظت شده جنایت جنگی است و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

خانم مسویا اضافه کرد: این حوادث بخشی از یک الگوی بسیار نگران کننده از حملات سیستماتیک است که به مراکز سلامتی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر اوکراین است.

او گفت: حملات از بهار ۲۰۲۴ تشدید شده است. سازمان بهداشت جهانی از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون یک هزار و ۸۷۸ حمله به مراکز سلامتی، پرسنل، حمل و نقل، تجهیزات و بیماران را تایید کرده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: حملات همچنین خانه ها، امکانات آموزشی، ساختمان‌های اداری و حمل و نقل عمومی در اوکراین را تحت تاثیر قرار داده است. اینگونه حملات، برق، گاز و آب را برای میلیون‌ها خانوار در اوکراین مختل کرده اند. ظرفیت تولید انرژی در سراسر این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

او تاکید کرد: عواقب این شرایط برای وضعیت انسانی در اوکراین البته شدید است. بیش از ۱۴.۶ میلیون نفر یا حدود ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین، به نوعی از کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۵۶ درصد از این افراد، زنان و دختران هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار