کد خبر: 1238886
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

وزیر صمت گفت: تا پایان امسال ۳‌هزار ایستگاه جدید شارژ خودرو‌های برقی ساخته خواهد شد. 
به گزارش «جوان» به نقل از خبرگزاری صدا‌وسیما، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت خودرو گفت: در سال۲۰۲۳ کل درآمد خودرو ۳‌هزارو۳۵۰میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته و این در حالی است که بر اساس آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو ۸۴۰‌هزارمیلیارد تومان بوده است که نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود. 
وی افزود: صنعت خودرو، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در کشور ایفا می‌کند، به طوری که ۶۰صنعت مرتبط با صنعت خودرو است؛ صنعتی که ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید. 
علی‌آبادی اضافه کرد: پارسال ۳۷خودروساز یک‌میلیون‌و۳۳۵‌هزار خودرو تولید کردند، اما از التهاب بازار کاسته نشد، ولی با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶دنیا را به خود اختصاص دادیم و برای سال۱۴۰۳ تولید یک‌میلیون‌و۷۰۰‌هزار خودرو را هدف‌گذاری کرده‌ایم. 
وزیر صمت تشریح کرد: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح‌شده در صنعت خودرو است و هم اکنون ارز چندنرخی عملاً لایه‌به‌لایه باعث ایجاد فساد می‌شود. فرض کنید پارسال به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را دو برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد. به گفته علی‌آبادی ۹۰۰‌هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲درصدی در ارزش افزوده کشور دارد، رتبه ایران در تولید خودرو طی سال‌های۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از ۱۸ به ۱۶ رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه ۱۵ راه خواهیم یافت. وزیر صمت گفت: باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم. معتقد نیستم خودروسازان ما خوب هستند، همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودرو‌های روز و آینده حرکت کنیم. 
وی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود، خودروسازی در مونتاژ خودرویی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده می‌کند و می‌گوید ۲۰درصد، داخلی‌سازی شده که اشتباه است و باید عمق ساخت داخل، بررسی شود. علی‌آبادی با اشاره به راهبرد‌های اصلی در صنعت خودرو گفت: برقی‌سازی راهی است که باید به سمت آن برویم، هم اکنون روزانه ۱۲۰میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید ۷میلیون لیتر آن را وارد کنیم، از این رو برقی‌سازی راه‌حلی برای عبور از مصرف بنزین است. به گفته وزیر صمت، مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی‌سازی کرد، اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار