کد خبر: 1237864
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، منابع سوریه را غارت می‌کند، تاکید کرد: واشنگتن باید به حضور نظامی خود در این کشور پایان دهد.

جوان آنلاین:  مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین رابطه، اظهار داشت: سوریه قبلا یکی از صادرکنندگان گندم بود، اما اکنون حدود ۵۵ درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند.

تلویزیون مرکزی چین اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد ارتش آمریکا در سوریه در حال انتقال غیر قانونی گندم است و روزانه از بیش از ۱۲ کامیون برای انتقال غلات سوریه به خارج از کشور استفاده می‌کنند.

این رسانه چینی افزود: نیروهای آمریکایی برای سرپوش گذاشتن بر قاچاق غیرقانونی گندم، ایستگاه‌های بازرسی کنار مسیر حتی تلفن همراه رهگذران را تک تک بررسی می کنند تا از لو رفتن عکس ها جلوگیری شود.

وی این مساله را که آمریکا تحت لوای مبارزه با تروریسم، منابع کشورها را غارت می‌کند یک «حقیقت» خواند و افزود: واشنگتن با انجام این اقدامات حق بقا و زندگی مردم این کشورها را می‌گیرد و در واقع بحران انسانی را گسترش می‌دهد.

مائو تاکید کرد: واشنگتن با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید حضور نظامی خود را در این کشور پایان دهد و از غارت منابع ملی سوریه دست بردارد.

وی ادامه داد: آمریکا همچنین باید خسارت‌های وارد شده به مردم سوریه را جبران کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین در رابطه با سوال خبرنگار تلویزون «رووداو» عراق مبنی بر نقش پکن در نزدیکی روابط ترکیه و سوریه و اینکه آیا چین با «نیروهای دموکراتیک سوریه» تماسی دارد، تاکید داشت: پکن از همه اقداماتی که می‌تواند به کاهش تنش میان کشورهای خاورمیانه و گسترش صلح و ثبات این منطقه کمک کند، حمایت می‌کند.

وی افزود: ما همچنین خواستار احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور هستیم.

پکن: گوانتانامو، مدرکی دال بر تحریم ۶۰ ساله آمریکا علیه کوبا است

مائو نینگ همچنین گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا مبنی بر اینکه چین ممکن است چهار پایگاه شنود در کوبا ساخته باشد و یکی از آنها فاصله چندانی با پایگاه نظامی ایالات متحده در خلیج گوانتانامو ندارد را «واهی و بی پایه و اساس» خوانده و اظهار داشت: حتی سفارت آمریکا در کوبا هم این گزارش را باور ندارد.

وی به نقل از کارلوس فرناندز ده کوسیو معاون وزیر خارجه کوبا، اظهار داشت: این خبر کاملا بی پایه و اساس است و هیچ پایگاه‌ نظامی چینی در کوبا وجود ندارد.

مائو تاکید کرد: این خبر طوری ساختگی است که سفارت آمریکا در کوبا هم آن را باور ندارد.

این سخنگو، چین و کوبا را «دوست، رفیق و برادر خوب» یکدیگر خواند و گفت: روابط آنها سرمشقی برای کمک‌های متقابل صادقانه است. روابط بین کشورها در حال توسعه و کاملا شفاف و روشن است. این روابط علیه هیچ طرف سومی نبوده بنابراین هر نوع سیاه نمایی در مورد این روابط نیز قابل قبول نیست.

وی همچنین با اشاره به گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا گفت، در این گزارش به گوانتانامو اشاره شده و همین مدرکی دال بر تحریم ۶۰ ساله آمریکا است.

مائو این تحریم را منجر به بروز فجایع سنگین برای مردم کوبا خواند و گفت: واشنگتن هنوز نام هاوانا را در «فهرست کشورهای حامی تروریسم» حفظ کرده است.

برچسب ها: سوریه ، چین ، امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار