کد خبر: 1237714
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حملات نظامی که رژیم صهیونیستی ۹ ماه پیش به دنبال عملیات طوفان الاقصی علیه مردم غزه آغاز کرد، مدتی است که عملاً تل‌آویو را در بن‌بستی قرار داده که تاکنون نتوانسته با آزادی اسرای خود از دست حماس و پذیرش شروط این جنبش از آن رها شود. ادامه وضعیت فعلی هم عملاً آن‌ها را در مسیر درگیر شدن در جنگی فرسایشی قرار می‌دهد
آزاده‌سادات عطار

جوان آنلاین: رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ در باریکه غزه، پس از مطرح کردن ورود به مرحله سوم جنگ، حالا از اقدام نظامی چهارهفته‌ای در رفح سخن می‌گوید. تل‌آویو که می‌داند رؤیای از بین بردن حماس، همچنان دست‌نیافتنی است و با کمبود نیرو دست به گریبان است، فعلاً برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، به دم زدن از عملیاتی چهارهفته‌ای متوسل شده است. 

حملات نظامی که رژیم صهیونیستی ۹ ماه پیش به دنبال عملیات طوفان الاقصی علیه مردم غزه آغاز کرد، مدتی است که عملاً تل‌آویو را در بن‌بستی قرار داده که تاکنون نتوانسته با آزادی اسرای خود از دست حماس و پذیرش شروط این جنبش از آن رها شود. ادامه وضعیت فعلی هم عملاً آن‌ها را در مسیر درگیر شدن در جنگی فرسایشی قرار می‌دهد. از این رو، مدتی است که این رژیم از ورود به مرحله سوم جنگ سخن می‌گوید و آن را به پایان عملیات زمینی در غزه پیوند داده است. منابع امنیتی دیروز به کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند: «بعد از ۹ ماه جنگ نیرو‌های ارتش، به پایان عملیات زمینی در غزه نزدیک می‌شوند. ارتش پیش‌بینی کرده که به چهار هفته اضافی برای تکمیل عملیات در رفح نیاز دارد.» این منابع گزارش دادند: «در صورتی که اسرائیل ناچار به احیای پرونده مذاکرات شود، دستاورد نظامی در غزه اجازه توقف جنگ را می‌دهد.» آنچه از فحوای موضع منابع امنیتی بر می‌آید، حاکی از یک چراغ سبز به پایان جنگ است که فقط نیازمند چند هفته زمینه‌چینی در رفح است تا تل‌آویو بتواند با شعار پیروزی، میدان جنگ را ترک کند. رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرده است که مرحله سوم عملیات شامل هدف‌گیری دقیق و عملیات محدود است، از این رو، احتمال حمله زمینی دوباره ارتش این رژیم به خان‌یونس شدت گرفته است. با دستور ارتش رژیم صهیونیستی برای بیرون رفتن ساکنان از محله‌هایی در خان‌یونس و رفح، موج جدید آوارگان فلسطینی در حال خروج از این مناطق هستند. بسیاری از بیماران فلسطینی مجبور به ترک بیمارستان شده‌اند و آوارگان شبانه از چادرهای‌شان در خان‌یونس فرار کرده‌اند. ساکنان خان‌یونس در جنوب نوار غزه پیاده یا با خودرو در حال خروج از این شهر هستند. 


 اسرائیل در آستانه فرو رفتن در باتلاق تقابل 
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در تشریح برنامه‌های مرحله سوم و آخر جنگ علیه غزه گزارش کرد که این مرحله شامل باقی ماندن نظامیان اسرائیلی در محور فیلادلفیا واقع در مرز‌های فلسطین و مصر در جنوب نوار غزه و همچنین گذرگاه «نتساریم» است. اسرائیلی‌ها از طریق این نقطه، مناطق شمالی را از مناطق جنوبی جدا می‌کنند تا شاید بتوانند جنبش حماس را تحت فشار قرار دهند. در این بین، نابود کردن حماس یکی از مسائلی است که تل‌آویو همواره روی آن مانور داده و اگرچه هیچ چشم‌اندازی در این زمینه پیش روی صهیونیست‌ها نیست، اما شخص بنیامین نتانیاهو همچنان بر آن پافشاری دارد. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قبلاً گفته بود که بدون «پیروزی قاطعانه» در برابر حماس به جنگ پایان نخواهد داد و این درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی ماه گذشته علناً اعلام کرد نابودی کامل حماس هدفی غیرقابل دستیابی است. روز دوشنبه دفتر نتانیاهو بیانیه‌ای منتشر کرد، با این مضمون: «ما به سمت پایان مرحله از بین بردن حماس پیش می‌رویم و به حمله به بقایای آن ادامه خواهیم داد.» ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه از آغاز یک حمله زمینی در محله الشجاعیه شهر غزه برای از بین بردن زیرساخت‌های جنبش حماس خبر داد و اعلام کرد عملیات آن بر اساس داده‌های اطلاعاتی بوده که حاکی از حضور نیرو‌های حماس و زیرساخت‌های نظامی آن در این منطقه است. «وال‌استریت‌ژورنال» در این مورد به نقل از تحلیلگران امنیتی نوشت: «اسرائیل در خطر غرق شدن در یک درگیری بلند مدت با حماس است.» جوست هیلترمن، مدیر برنامه «خاورمیانه» و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران هم معتقد است: «این یک باتلاق است. این یک درگیری با شدت کم برای مدت طولانی خواهد بود. شما می‌توانید از عملیات نظامی برای جابه‌جایی حماس به قسمت‌های مختلف غزه استفاده کنید، اما در نهایت آن‌ها از طریق تونل‌های زمینی به جای اول خود بازمی‌گردند. آن‌ها هر روز نیرو‌هایی جدیدی جذب می‌کنند.»

 اسرائیل درگیر کمبود ۱۰ هزار سرباز
برآورد‌ها از آینده چنین اقدامی با توجه به وضعیت ارتش این رژیم، چندان عجیب نیست. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد در مرکز نوار غزه، دو نظامی این رژیم کشته و ۱۱ نظامی هم زخمی شدند. حال برخی مجروحان وخیم اعلام شده است. همچنین، طی روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه، ۴۴ نظامی این رژیم زخمی شدند. در همین مورد، ارتش اشغالگر اعلام کرده که ۱۴ نفر از این نظامیان در نوار غزه و بقیه در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی زخمی شدند. در شرایطی که صهیونیست‌ها چاره‌ای جز اذعان به تلفات خود ندارند، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از نیاز فوری ارتش به ۱۰ هزار سرباز جدید خبر داده است. او در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت پارلمان این رژیم (کنست) خاطرنشان کرد که «ما می‌توانیم ۴ هزار و ۸۰۰ سرباز از میان یهودیان مذهبی جذب کنیم و ۳ هزار نفر دیگر را هم سال بعد به خدمت بگیریم. پس از آن هرساله هزار و ۸۰۰ سرباز هم طبق برنامه جذب می‌کنیم. ما توافق کردیم که هر سال میزان جذب سربازان‌مان را ۵ درصد افزایش دهیم و طی پنج سال به ۵۰ درصد برسیم.»
محمد حاج موسی، سخنگوی جهاد اسلامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی فلسطین‌الیوم درباره شرایط مقاومت به رغم تحرکات صهیونیست‌ها گفت که مقاومت با امکانات محدود خود در برابر رژیم اشغالگر قدس که قوی‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دارد، ایستاده است و همین نقش‌آفرینی مقاومت و حمایت ملت فلسطین از آن، باعث یأس و سرخوردگی محافل صهیونیستی شده است. حاج‌موسی خاطرنشان کرد که مقامات صهیونیستی تأکید کرده‌اند که مقاومت در نوار غزه قدرتمندتر شده است و رژیم صهیونیستی نتوانسته است آن را ریشه‌کن کند و اشغالگری این رژیم در نوار غزه نشان می‌دهد که تنها دنبال کشتار شهروندان و غیرنظامیان بی‌گناه است و نتانیاهو پس از شکست در میدان، حربه‌ای جز ارتکاب جنایت‌های بیشتر برای اعمال فشار به مقاومت ندارد. وی مسئولیت کامل این جنایت‌های رژیم صهیونیستی را متوجه دولت امریکا دانست که از جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه حمایت می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار