کد خبر: 1236965
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
حمید مهدوی راد

علیرغم اینکه ارتش صهیونیستی هنوز درگیر جبهه جنوبی است و از باتلاق جنگ غزه رها نشده است، برخی از سران رژیم مدعی شدند که نبرد با حماس در غزه به زودی پایان می‌یابد و ادوات و نفرات بیشتری را می‌توانند برای نبرد به جبهه شمالی اعزام کنند. ادعا‌های این چنینی در حالی مطرح می‌شود که سید مقاومت در مراسم یاد بود طالب سامی عبدالله از فرماندهان مقاومت لبنان گفت: "جبهه پشتیبانی لبنان به عملیات خود ادامه می‌دهد و همراه با جان‌فشانی به دشمن تلفات مالی، جانی، روحی و روانی وارد می‌کند. از روشن‌ترین دلایل قدرت تاثیر جبهه لبنان فریادی است که از فرماندهان دشمن و شهرک‌نشینان می‌شنویم. " دبری کل حزب الله لبنان فزاود: "اشغالگران تلفات خود را در جبهه شمال پنهان می‌کنند تا با فشار بیشتر روبرو نشوند. جبهه لبنان در کنار فرسایش دشمن، ده‌ها هزار شهرک‌نشین را کوچاند و زیان‌های اقتصادی و گردشگری را به دشمن وارد کرد و حتی برای نخستین بار کمربند امنیتی در شمال فلسطینی ایجاد شد. " 
دشمن صهیونیستی که مدعی است ۲۰ گردان قسام را در غزه به کل نابود کرده و اکنون درگیر نبرد و نابودی ۴ گردان دیگر در رفح است با گذشت نزدیک به ۹ ما از جنگ در غزه نتوانسته که اهداف اعلامی خود مبنی بر نابودی کامل حماس (از کادر سیاسی گرفته تا تشکیلات نظامی آن) را محقق کند. این در حالیست که طی این مدت ارتش صهیونیستی با وجود ۹ ماه جنگ بی امان علیه مردم بی دفاع در غزه ده‌ها تن بمب و موشک را علیه مردم غزه و ویرانی غزه بکار برده است. دشمن صهیونیستی که باریکه غزه را بر اساس استراتژی نظامی خود به سه منطقه شمال و مرکز و جنوب تقسیم کرد در هفته‌های نخست بعد از عملیات طوفان الاقصی حملات هوایی گسترده‌ای را انجام داد، اما پس از گذشت چند هفته و عدم دستیابی به اهداف مشخص عملیات زمینی را آغاز کرد.
بدون شک دولت نتانیاهو امیدوار بود که بتواند به اهداف اعلامی دست یابد، رژیم اشغالگر دل به این خوش کرده بود که با وجود فشار نظامی، نسل کشی در غزه، محاصره اقتصادی غزه، جنگ و قحطی و هزینه‌های گزاف موفق شود تا مردم بی دفاع غزه را نیز در مقابل حماس قرار داده و آن‌ها را برای شورش‌های خیابانی و سرپیچی مدنی بسیج کند. اما غافل از اینکه این سیاست‌های پوشالی و تهی خیلی وقت است که محتوم به شکست است و نتانیاهو نتوانست از اجساد بی شمار فلسطینیان بی دفاع در غزه به نفع خود امتیازی اخذ نماید. 
از طرفی با گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز نبرد طوفان الاقصی، و خروج بنی گنتس و آیزنکوت از کابینه جنگی، کابینه جنگی رژیم صهیونیستی از درجه اعتبار ساقط شد و نتانیاهو آن را منحل کرد. این موضوع موجب شد تا اختلافات بیش از پیش نمایان شده و حتی بسیاری از افراد درون رژیم صهیونیستی نیز بر بی فایده و بی نتیجه بودن جنگ غزه به یقین برسند. 
عملیات "وعده صادق" نیز در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن اماکن دیپلماتیک تهران در دمشق حس انفعال و بی عملی را به رژیم اشغالگر القا کرد، به گونه‌ای که رژیم آپارتاید پس از این شکست و ناکامی‌های پی در پی برای حمله زمینی به رفح و قتل عام فلسطینیان بی دفاع مدام خط و نشان کشید، چنانچه حملات خود را به مردم بی دفاع در رفح گسترش داد. 
رژیم اشغالگر با ناکامی‌های پی در پی در جبهه جنوبی و انفعال در عکس العمل به نیرو‌های مقاومت در جبهه شمالی اکنون به دنبال روزنه و مفری برای فرار رو به جلو و گشایش درگیری در جبهه تازه‌ای است چنانچه یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیر به ایالات متحده به صراحت بیان می‌کند که هدف ما دیگر فقط نابودی حماس و نیرو‌های مقاومت در غزه نیست و دشمن ما در جای دیگری است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای رایزنی با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده روز چهارشنبه گذشته (۲۶ ژوئن) به خبرنگاران گفت، رژیم اسرائیل به دنبال جنگ با لبنان نیست، اما خود را برای هر سناریویی آماده می‌کند. یوآف گالانت در ادامه می‌افزاید: «حزب‌الله به خوبی متوجه است که اگر جنگی آغاز شود، ما قادریم خسارات عظیمی به لبنان وارد کنیم.»
برخی رسانه‌های آمریکایی در این خصوص اعلام کردند ارزش کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی از ابتدای تجاوزات آن علیه نوار غزه از ۷ اکتبر تاکنون ۶.۵ میلیارد دلار بوده است، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این خصوص فاش کرد که حدود نیمی از کمک‌ها در ماه می‌گذشته به رژیم صهیونیستی اعطا شده است. این روزنامه افزود این ارقام هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و در جریان سفر یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم اشغالگر به واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است. یک مسئول بلند پایه در دولت آمریکا به این روزنامه تاکید کرد این ماموریت بسیار بزرگی بوده و ارقام آن نشان دهنده عمق و پیچیدگی کمک‌های آمریکا است. این ارقام در پی اظهارات گالانت منتشر شده که تاکید کرد: پیشرفت‌های زیادی برای دریافت تجهیزات نظامی از آمریکا حاصل شده است.
اما باید در نظر داشت علیرغم حمایت‌های همه جانبه و بی شائبه ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی، تحولات منطقه به سمت و سویی می‌رود که می‌تواند معادلات منطقه‌ای و حتی بین المللی را دست خوش تغییرات و تحولاتی کند که کابوسی خانمان سوز را بر جهان تحمیل کرده و آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. چنانچه در همین راستا سید مقاومت خطاب به قبرص و سایر کشور‌هایی که زمین خود را برای مانور نظامی یا استقرار تجهیزات نظامی در اختیار رژیم اشغالگر قرار می‌دهند گفت: دشمن می‌داند که باید از زمین، دریا و آسمان منتظر ما باشد. اگر جنگ به لبنان تحمیل شود مقاومت بدون ضابطه، قاعده و محدودیت خواهد جنگید. دشمن و سرور آمریکایی‌اش می‌دانند که حمله به لبنان پیامد‌های منطقه‌ای در پی خواهد داشت.
سید حسن نصرالله افزود: نظر دولت قبرس را به این موضوع جلب می‌کنم که ما اطلاعاتی در اختیار داریم که ارتش دشمن رزمایش‌هایی را برای جنگ لبنان در آن جا برگزار می‌کند و فرودگاه‌های قبرس به روی جنگنده‌های اسرائیلی باز هستند. در یک کلمه می‌گویم که دولت قبرس باید هوشیار باشد که بازکردن فرودگاه‌ها به روی دشمن برای حمله به لبنان یعنی قبرس هم بخشی از جنگ است و ما با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهیم کرد.
به نظر می‌رسد اکنون فصل تازه‌ای در تغییر معادلات منطقه در جریان است و محور مقاومت همچون گذشته جزئی لاینفک از تحولات نوین در منطقه است. دشمن صهیونیستی که گمان می‌کند با در اختیار داشتن رسانه و ادوات پیشرفته نظامی و لابی با اروپا و آمریکا و... می‌تواند خود را بر باور و اراده مقاومت تحمیل کند با فرافکنی و تهدیدات پوچ و تهی به دنبال بازسازی چهره شکست خورده خود در داخل فلسطین اشغالی است.
از آنجا که رویای صهیونیست‌ها برای نابودی کامل حماس و از بین بردن زیر ساخت‌های نظامی آن در غزه و آزادی گروگان‌های صهیونیست نتوانست به سرانجام مطلوب آن‌ها برسد آن‌ها با بکار بردن تهدیداتی همچون "باز گرداندن لبنان به عصر حجر" به دنبال رویای نشدنی دیگری هستند که این موضوع حاکی از عمق اوهام و حتی ترس و التهاب آن‌ها از نیرو‌های مقاومت است. 
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز به خوبی می‌دانند در صورت بروز چنین خطای استراتژیک بزرگی بازیگران منطقه‌ای و حتی شاید فرا منطقه‌ای درگیر چنین جنگی شوند که می‌تواند ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی گسترده‌ای برای کل منطقه داشته باشد. جهان که همچنان درگیر بحران انرژی و چالش‌های اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین است به خوبی به ابعاد گوناگون چنین جنگی واقف است. آمریکا که انتخابات ریاست جمهوری و دوگانه ترامپ - بایدن را پیش رو دارد نیز به دنبال چنین رویارویی و جنگی نیست و تثبیت منافع خود را در عدم درگیری تازه‌ای در منطقه می‌بیند.

کارشناس مسائل فلسطین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار