کد خبر: 1236808
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عناصر ضد انقلاب اعم از گروه‌های سلطنت‌طلب، در شرایطی که شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران، عملاً ایران را در برابر برهه جدیدی در عرصه سیاست ایران قرار داد، تلاش همه‌جانبه‌ای را صورت دادند تا برگزاری انتخابات را در کشور‌های مختلف دچار مشکل کنند

جوان آنلاین: روز جمعه عناصر ضد انقلاب با تجمع در برابر مقر‌های دیپلماتیک ایران در نقاط مختلف جهان تلاش کردند مانع از روند اخذ رأی شوند، اما به رغم فحاشی به رأی‌دهندگان و سر دادن شعار‌های ساختارشکنانه، در هدف خود ناکام ماندند.

عناصر ضد انقلاب اعم از گروه‌های سلطنت‌طلب، در شرایطی که شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران، عملاً ایران را در برابر برهه جدیدی در عرصه سیاست ایران قرار داد، تلاش همه‌جانبه‌ای را صورت دادند تا برگزاری انتخابات را در کشور‌های مختلف دچار مشکل کنند. شماری از آن‌ها با تجمع در برابر شعب اخذ رأی در انگلیس، به یکی از هموطنان زن ایرانی که به شعبه اخذ رأی بیرمنگام مراجعه کرده بود، حمله‌ور شده و او را به طور وحشیانه‌ای مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. این اقدام تروریستی با واکنش جدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس مواجه و به دستگیری سه نفر از عوامل منتهی شد. علی متین‌فر، سرپرست و کاردار سفارت ایران در انگلیس خبر دستگیری این افراد را تأیید کرد. در شبکه اجتماعی ایکس هم ویدئویی از تجمع عناصر ضد انقلاب در نزدیکی سفارت ایران در کپنهاگ منتشر شده است. در این ویدئو، یک زن که پرچم ایران و تصویر رهبر معظم انقلاب را در دست دارد دیده می‌شود که هدف فحاشی ضد انقلاب قرار گرفته است. سفارت ایران در گرجستان هم اعلام کرد که پیرو دریافت گزارش‌های متعدد از هموطنان گرامی مقیم تفلیس مبنی بر ایجاد مزاحمت و فحاشی توسط چند عنصر ضدایرانی که قصد ایجاد اخلال در روند ارائه خدمات کنسولی و اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند، موضوع از طریق نهاد‌های ذی‌ربط در گرجستان پیگیری و محوطه اطراف سفارت کشورمان توسط نیرو‌های پلیس پاکسازی شد. در ایتالیا هم عناصر ضد انقلاب با برگزاری تجمعی در میلان علیه برگزاری انتخابات شعار دادند. همچنین به رغم همکاری پلیس آلمان در برگزاری انتخابات، عده‌ای در شهر‌های فرانکفورت و هامبورگ، مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی تجمع کردند. رضا نظرآهاری، سفیر جمهوری اسلامی در نیوزیلند نیز در واکنش به تجمع شهروندان معترض مقابل محل اخذ رأی در اکلند اعلام کرد: «ایرانیانی که در این کشور هستند از جان‌شان گذشتند ... برخی محدود با پرخاشگری سعی کردند که نگذارند هموطنان رأی بدهند، اما آن‌ها حضور پیدا کردند و در پروسه انتخابات کمک کردند.»

گزافه‌گویی و مداخله‌جویی امریکا
پیش از برگزاری انتخابات روز جمعه، آبرام پالی، معاون نماینده ویژه امریکا در امور ایران ضمن اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «امریکا هیچ انتظاری برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه یا تغییر اساسی در ایران ندارد.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز این اظهارات را مداخله‌جویانه و گزافه‌گویی دانست و تصریح کرد: «مقامات امریکایی از این‌گونه اظهارات بی‌ارزش طرفی برنخواهند بست و ملت ایران همانند گذشته در این انتخابات نیز با مشارکت مؤثر و پرشور خود پای صندوق‌های رأی، پاسخ این‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه را محکم خواهند داد.» ابوالفضل مهرآبادی، رئیس دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در واشینگتن روز جمعه در تشریح شرایط اخذ رأی در ایالات متحده امریکا با اشاره به برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰ ایالت امریکا در ۳۰ شعبه اخذ رأی گفت که چهار صندوق سیار هم برای اخذ آرای هموطنان ایرانی از جمله دانشجویان در نظر گرفته شده است.

کانادا مانع پیشبرد دموکراسی
رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن با اشاره به استقرار دو صندوق اخذ رأی در مرز کانادا و امریکا در بوفالو و سیاتل برای هموطنان مقیم کانادا گفت که تعدادی از هموطنان ایرانی از ونکوور و تورنتو برای شرکت در انتخابات به مرز مراجعه کرده‌اند. وی یادآور شد که با وجود تلاش معاندان برای برگزاری تظاهرات در شهر‌های مختلف، تاکنون هیچ مشکل خاصی ایجاد نشده است. تعبیه صندوق در مرز کانادا در شرایطی صورت گرفت که کانادا در روند استقرار صندوق‌های رأی و اخذ رأی در این کشور کارشکنی کرده بود. علی باقری، سرپرست وزارت خارحه دیروز به این اقدام کانادایی‌ها اشاره و تصریح کرد: «متأسفانه تنها کشوری که مانع پیشبرد فرآیند دموکراسی ایران در دنیا شد کانادا بود، کشوری که مدعی حقوق بشر است و خودش را پیشرو در این عرصه می‌داند، ولی به طور علنی در مشارکت صد‌ها هزار ایرانی مقیم این کشور مانع ایجاد کرد.» وی گفت: «ایرانیان در کانادا مایل بوده و هستند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. واقعیت سیاست‌ها و سرشت کشور‌ها در چنین شرایطی بیش از پیش روشن می‌شود.»
محمدحسین سلطانی‌فر، رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر دیروز در نشست برخط با ستاد انتخابات خارج از کشور از استقرار دو صندوق اخذ رأی در مصر برای اخذ آرای ایرانیان مقیم این کشور خبر داد. وی افزود: «در انتخابات جاری شاهد مشارکت گسترده‌تری نسبت به ادوار قبلی هستیم.» ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت که کشور‌های غربی تلاش دارند از طریق عوامل خود در انتخابات ریاست جمهوری ایران مداخله کنند، اما تاکنون موفق نبوده‌اند. کابلوف در پاسخ به اینکه آیا غرب ممکن است در روند انتخابات ایران مداخله کند، افزود: «غرب هرگز دست از تلاش برای مداخله در امور داخلی ایران برنداشته است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار