جوان آنلاین: ۵۵۸دستگاه انواع ناوگان ریلی نو و بازسازیشده به ارزش ۳ هزارو ۶۲۷ میلیارد تومان، صبح دیروز با حضور مدیرعامل راهآهن، وارد شبکه ریلی کشور شد.
به گزارش «جوان» به نقل از صداوسیما، در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعهیافته ۵۵۸دستگاه ناوگان است که شامل ۵۱۶واگن باری نو، ۱۲دستگاه لکوموتیو نو، پنجدستگاه لکوموتیو بازسازی شده، هشت واگن مسافری نو و ۱۷واگن مسافری بازسازی شده است. این تعداد ناوگان به طور کامل در شرکتهای داخلی تولید شده است. شرکتهای سرمایهگذار و خریدار این ناوگان در این مرحله، آذرکیا تجارت، آروین تبریز، احیا ریل ایرانیان، البرز نیرو، پارسیان ریل شرق، تجارت کوشش سپاهان، حملونقل ترکیبی کشتیرانی، راهآهن حملونقل، ریل ترابر سبا، سپهران ریل راسا، سریر لجستیک هوشمند ایرانیان، کشتیرانی طلیعهداران، کاوش ریل راسا، فولاد مبارکه، مپنا، مهتاب سیر جم، رجا و راهآهن جمهوری اسلامی ایران هستند. شرکتهای پلور سبز، احیا دیزل، ریل پرداز سیستم، سنگین کشش، فولاد درخشان، مپنا لکوموتیو، نوین صنعت، واگن پارس و واگنسازی کوثر، شرکتهای سازنده و بازسازیکننده ناوگان در این مرحله هستند.
۸۵۰کیلومتر خطآهن در ۳سال گذشته ساخته شد
مدیرعامل شرکت راهآهن در این مراسم گفت: با احتساب بهرهبرداری از ۴۰کیلومتر خطآهن اهواز- اندیمشک در روزهای آینده، در سه سال گذشته ۸۵۰کیلومتر خطآهن در کشور ساخته شد.
سیدمیعاد صالحی در آیین بهرهبرداری از ۵۵۸دستگاه انواع ناوگان ریلی گفت: تصویب و تأیید تهاتر نفت که در دولت رخ داد با پیگیریهای صورتگرفته منتج به دریافت ۱۰میلیارد دلار اعتبار برای توسعه حملونقل ریلی و جبران عقبماندگی چند سال گذشته شد.
وی افزود: هزینهها در سالهای اخیر، از دلار ۳هزار تومانی به ۶۰هزار تومانی افزایش پیدا کرده است که باید هزینه توسعه ریل نیز بر این اساس افزایش پیدا کند، اما تخصیص بودجه شش برابر افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل راهآهن ادامه داد: ۷۰هزارمیلیارد تومان انباشت ناشی از عدمتعمیرات و بهسازی در حوزه خط داریم، با وجود این در حوزه ترانزیت رشد ۳۴درصدی نسبت به دولت قبل داریم.
وی افزود: اولین بار محموله زغالسنگ از خاک ایران به هند صادر شد که نقش مهمی در توسعه ترانزیت کالا در راهگذر
شمال- جنوب داشت.
صالحی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰کیلومتر خط دوم ریلی نیز در این دولت به بهرهبرداری رسیده است و در روزهای آتی با بهرهبرداری از ۴۰کیلومتر باقیمانده خط اندیمشک - اهواز، طول خطوط جدید ایجاد شده طی سه سال گذشته به ۸۵۰کیلومتر خطآهن خواهد رسید، ضمن اینکه ۴هزار واگن باری نو نیز در عمر این دولت به شبکه ریلی اضافه شده است.