کد خبر: 1236405
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
با وجود تهدیدات و لفاظی‌های مقامات رژیم اشغالگر درباره جنگ گسترده با حزب‌الله، اما چند عامل اصلی وجود دارد که موجب شده است صهیونیست‌ها تاکنون جرئت گسترش تجاوزات خود ضد لبنان را نداشته باشند.

جوان آنلاین: مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی طی یک ماه گذشته شاهد تشدید قابل‌توجه تنش‌ها بوده است و به‌ویژه بعد از گسترش جنایات ارتش اشغالگر علیه غیرنظامیان در جنوب لبنان و ترور رزمندگان حزب‌الله، مقاومت لبنان به‌شکل فزاینده عملیات‌های خود را در سطح کمّی و کیفی در جبهه شمالی فلسطین اشغالی تشدید کرده که موجب وحشت صهیونیست‌ها شده است.

دست‌وپازدن‌های اسرائیل برای نجات از موشک‌های حزب‌الله

در همین راستا صهیونیست‌ها به هر روشی برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان و توقف عملیات‌های حزب‌الله متوسل می‌شوند و در همین راستا «آموس هوکشتاین» مشاور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را برای پنجمین بار به بیروت فرستادند تا مقامات لبنانی را متقاعد به تحت فشار قرار دادن حزب‌الله جهت توقف عملیات‌های خود علیه شمال فلسطین اشغالی کنند، اما هوکشتاین این بار هم دست خالی از بیروت برگشت.

در این میان برخی مقامات صهیونیست از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر که هنوز در باتلاق غزه دست و پا می‌زنند و به هیچ یک از اهداف خود در این جنگ نرسیده‌اند، اخیراً تهدیداتی توخالی درباره گسترش جنگ علیه لبنان مطرح کرده‌اند، این در حالی است که شمار زیادی از مسئولان و محافل صهیونیستی با هشدار درباره عواقب مرگبار جنگ گسترده با حزب‌الله، به کابینه و ارتش این رژیم اخطار می‌دهند که از هرگونه تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی اجتناب کنند.

چرا صهیونیست‌ها از جنگ گسترده با حزب‌الله وحشت دارند؟

گذشته از اینکه، تهدیدات مذکور مقامات رژیم اشغالگر با چه هدفی بیان می‌شود و آیا این تهدیدات جدی است یا نه، ناظران امور منطقه معتقدند چند عامل اصلی وجود دارد که موجب شده است رژیم صهیونیستی تاکنون جرئت ورود به جنگ گسترده با حزب‌الله را نداشته باشد و همین عوامل همچنان اسرائیل را از جنگ بزرگ با لبنان بازمی‌دارد:

ـ عامل اول مربوط به تجربیاتی است که رژیم صهیونیستی طی جنگ‌های قبلی با حزب‌الله دریافت کرده و شاهد مدیریت دقیق و منظم حزب‌الله در درگیری‌ها و تشدید آنها به‌شکل برنامه‌ریزی‌شده، بوده است.

ـ عامل دوم به وضعیت آشفته جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به‌ویژه در سایه درگیری‌های سیاسی، تشدید تنش‌ها و اختلافات داخلی میان مقامات این رژیم، مربوط می‌شود. «تامیر هایمن» رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش رژیم اشغالگر (امان) در این زمینه گفت: کابینه اسرائیل برای اقدامات خود هیچ مشورتی از جامعه اسرائیلی نمی‌گیرد و شهرک‌نشینان هیچ مشروعیتی به این کابینه نمی‌دهند. این وضعیت در صورت آغاز جنگ گسترده در شمال، عواقب بسیار بدی خواهد داشت و این جنگ هرگز شبیه به همه جنگ‌هایی که جبهه داخلی اسرائیل تجربه کرده است، نخواهد بود.

ـ آغاز جنگ گسترده در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، عواقبی مرگبار برای صهیونیست‌ها دارد و بهای آن بسیار بیشتر از دستاوردهایی است که آنها می‌توانند به دست بیاورند؛ همان‌طور که اخیراً «بنی گانتس» عضو سابق کابینه جنگ رژیم اشغالگر که اخیراً استعفا داد، اعلام کرد: بهای جنگ گسترده با حزب‌الله بسیار سنگین است و اسرائیل باید از چنین جنگی اجتناب کند.

در این زمینه همچنین «اورنا مزراهی» کارشناس مؤسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هرچه زمان بیشتر بگذرد و درگیری‌ها تشدید شود، احتمال وقوع جنگ گسترده بیشتر می‌شود؛ جنگی که برای اسرائیل بسیار طولانی و پیچیده خواهد بود.

ـ در شرایطی که ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه کاملاً خسته و فرسوده شده است و شاهد فرار مکرر نظامیان این ارتش از جنگ هستیم، صهیونیست‌ها برای آماده‌سازی جهت یک جنگ طولانی در شمال فلسطین اشغالی به زمان و امکانات زیادی نیاز دارند و همان‌طور که محافل عبری اعتراف می‌کنند، در بازه زمانی کنونی و همچنین با توجه به اینکه آمریکا از هیچ گونه جنگ گسترده‌ای میان رژیم اشغالگر و لبنان حمایت نمی‌کند، امکان بازسازی ارتش اسرائیل وجود ندارد.

ـ چالش‌هایی که ارتش اشغالگر در جبهه لبنان با آن مواجه خواهد شد، در مقایسه با غزه بسیار زیاد است. «لیلاچ شوال» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: جنگ در شمال به‌طورکلی شبیه جنگ در غزه نخواهد بود. همه می‌دانند که جنگ با حزب‌الله اصلاً ساده نیست و اسرائیل باید بهای بسیار سنگینی در این جنگ بپردازد که تحمل آن دشوار است.

ـ عامل بعدی مربوط به پیشرفت قابل‌توجه در توانمندی‌های نظامی حزب‌الله می‌شود؛ به‌طوری که امکانات و تسلیحات مقاومت لبنان به‌ویژه در حوزه موشکی و پهپادی اصلاً قابل مقایسه با سال 2006 نیست، علاوه بر آن حزب‌الله هنوز از قدرت اصلی خود و سلاح‌های دقیق و پیشرفته‌ای که دارد، رونمایی نکرده است که همین عامل موجب می‌گردد حزب‌الله همچنان برگ برنده غافلگیری علیه اشغالگران را در دست خود داشته باشد.

ـ حزب‌الله در طول نزدیک به 9 ماهی که وارد نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از غزه شده است، ثابت کرد می‌تواند مواضع ارتش صهیونیستی را از کیلومترها دورتر به‌طور کاملاً دقیق مورد هدف قرار دهد.

ـ با وجود اینکه حزب‌الله هنوز از سلاح‌های جدید خود رونمایی نکرده و همچنین موشک‌ها و پهپادهای زیادی به‌سمت صهیونیست‌ها شلیک نکرده است، اما ارتش اشغالگر مجبور شد برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله هزینه سنگینی بپردازد، علاوه بر آن جنگ طولانی که اسرائیل در چند جبهه گرفتار آن شده، موجب فرسایش امکانات ارتش این رژیم به‌ویژه در حوزه پدافندی شده است.

ـ همان‌طور که محافل صهیونیستی اعتراف می‌کنند، یکی از دلایل اصلی نگرانی اسرائیل از جنگ گسترده با حزب‌الله، نابودی شبکه برق این رژیم است که به‌طورکلی آن را فلج می‌کند. «شائول گلدشتاین» مدیرعامل شرکت برق رژیم صهیونیستی که مسئول مدیریت شبکه برق اسرائیل را به‌عهده دارد در این زمینه گفت: ما در وضعیت خوبی نیستیم و آمادگی جنگ را نداریم. (سید) حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هشدار داد که این حزب به‌راحتی می‌تواند شبکه برق اسرائیل را نابود کند. بعد از 72 ساعت قطعی برق زندگی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) غیرممکن خواهد بود.

ـ در حالی که هنوز خبری از جنگ گسترده ارتش صهیونیستی با حزب‌الله نیست، صدها هزار شهرک‌نشین صهیونیست در حال فرار از فلسطین اشغالی هستند، بنابراین ناظران پیش‌بینی می‌کنند که آغاز یک جنگ گسترده میان این دو طرف ممکن است موجب تخلیه گسترده اراضی اشغالی از صهیونیست‌ها شود؛ آن هم در شرایطی که بزرگترین نقطه‌ضعف رژیم اشغالگر مسئله جمعیتی است و بنابراین جنگ گسترده با حزب‌الله یعنی نابودی جامعه داخلی رژیم صهیونیستی.

ـ کارشناسان معتقدند خسارت‌های هنگفتی که اقتصاد اسرائیل در نتیجه جنگ غزه متحمل شده، در مقایسه با خسارت‌های وحشتناکی که در جنگ گسترده با حزب‌الله به این رژیم وارد خواهد شد، هیچ است، همین مسئله تاثیر منفی قابل‌توجهی بر پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها در فلسطین اشغالی خواهد گذاشت و ائتلاف‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی در حوزه اقتصادی را هم نابود می‌کند.

این‌ها برجسته‌ترین موانعی هستند که بر سر راه آغاز جنگ گسترده رژیم صهیونیستی با لبنان وجود دارد و برای بررسی دقیق تحولات باید منتظر اتفاقات آینده به‌ویژه در جبهه غزه باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار