کد خبر: 1236205
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲
پس از حمله اوکراین به سواستوپل
دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) در پی حمله به منطقه «سواستوپل» اعلام کرد که استفاده از مهمات خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت مغایر با اصول اساسی «حقوق بشردوستانه بین‌المللی» است.

جوان آنلاین: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت که این سازمان از حملات در ساحلی در منطقه سواستوپل مطلع شده و در حال راستی‌آزمایی اطلاعات است.

به گزارش ایرنا، این دفتر اعلام کرد: گزارش‌هایی مبنی بر حمله روز یکشنبه به سواستوپل و تعداد زیاد تلفات از جمله کودکان که نگران‌کننده است، دریافت کرده‌ایم و مقامات محلی بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که این تلفات ناشی از استفاده از مهمات خوشه‌ای بوده است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود: تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم اطلاعات مربوط به این حادثه از جمله تعداد تلفات غیرنظامی و سلاح مورد استفاده را بررسی کنیم.

دفتر سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالی که استفاده از مهمات خوشه‌ای به تنهایی تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع نیست، اما این موضع ثابت دفتر حقوق بشر سازمان ملل است که استفاده از آن‌ها در مناطق پرجمعیت مغایر با اصول اساسی حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

این دفتر سازمان ملل تاکید کرد: از روسیه و اوکراین می‌خواهیم به بیش از یکصد کشوری بپیوندند که کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای را تصویب کرده‌اند که به طور کامل استفاده از آن‌ها را ممنوع می‌کند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، اوکراین روز گذشته (یکشنبه) با استفاده از موشک‌های تاکتیکی «اتکمز» ساخت آمریکا حامل مهمات خوشه‌ای، «حمله تروریستی» به زیرساخت‌های غیرنظامی منطقه سواستوپل انجام داد که چهار موشک توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه سرنگون و یک موشک دیگر منحرف و بر فراز شهر منفجر شد.

میخائیل رازوژایف فرماندار سواستوپل اعلام کرد که چهار نفر از جمله ۲ کودک کشته شدند و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای ایالات متحده آمریکا را مسئول حمله موشکی به سواستوپل دانست.

بر اساس این گزارش، بمب‌های خوشه‌ای می‌توانند از هواپیما یا سکو‌های پرتاب موشکی پرتاب شوند که در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند و به هنگام انفجار شمار زیادی بمب‌های کوچکتر را در محیط وسیعی پخش می‌کنند.

این بمب‌های کوچکتر در صورت انفجار جان شهروندان بیشتری را تهدید می‌کنند و درصورت منفجر نشدن هم به طور مین عمل کرده و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار