کد خبر: 1233554
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳

جوان آنلاین: محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت:

وضعیت اسرائیل در آغاز نُهمین ماه جنگ چگونه است؟

دستور جنون آمیز نتانیاهو به ارتش برای جنایت در اردوگاه النصیرات و آزادی چهار نفر از اسیران، برخی تحلیلگران را به این گمان انداخت که او توانسته ابتکار عمل را به دست بگیرد و به جبهه از هم گسیخته داخلی را برای ادامه جنگ، انسجام ببخشد.

فعلا از این نکته در می گذریم که ارتش اسرائیل طی چند ماه گذشته، به نام آزادی گروگان ها، ۷۰ نفر از آنها را کشته و بیش از ۶۳۴ نفر از نظامیان و کماندوهای خود را هم به کام مرگ کشانده است؛ و در عملیات اخیر، بیش از ۶۰۰ غیر نظامی را به خاک و خون کشید و بی حیثیتی دیگری بر جا گذاشت.

اما همین عملیات هالیوودی بر خلاف تصور، موجب انسجام در جبهه داخلی و به ویژه در کابینه ائتلافی نتانیاهو نشد.

به فاصله یک روز از آزادای پر هیاهو و پر حاشیه ۴ اسیر -که با کشته شدن سه اسیر دیگر، و یک فرمانده یگان کماندویی همراه بود!- ۳ عضو کابینه جنگ شامل بنی گانتز، گادی آیزنکوت و هیلی تروپر، به علاوه آوی روزنفلد فرمانده لشکر غزه در ارتش، اعلام استفا کردند.

این استعفا ها گرچه هنوز کابینه را از اکثریت نیانداخته، اما مقدمات استعفای دیگر مخالفان نتانیاهو و فروپاشی کابینه را فراهم کرده است. نتانیاهو، در واکنش گفت: "اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود، بلکه زمان وحدت بود".

نُهمین ماه جنگ؛ وضعیت بالینی اسرائیل

اما بنی‌گانتز ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام پاسخ داد: "حضور من در کابینه، صرفاً به‌خاطر سرنوشت مشترک بود، نه شراکت سیاسی. این خروج، تصمیم سخت و دردناکی است. نتانیاهو به خاطر منافع خود، مانع از اتخاذ تصمیمات استراتژیک شد".

پس از این دو مینوی استعفا، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق اظهار کرد: "اعلام گانتز در خروج از دولت، اقدام خوبی بود. اینکه دیر بیایی، بهتر از هرگز نیامدن است".

موشه یعلون، دیگر وزیر جنگ پیشین هم گفته است: "دولت متوهم و فاسد نتانیاهو با رفتن گانتز و آیزنکوت، مشروعیت خود را از دست داده است. کابینه او، کابینه جنایتکاران است. دولتی که منجر به بدترین شکست امنیتی در تاریخ ما شد، هیچ برنامه یا تمایلی برای خروج از بحران ندارد".

همزمان با موج استعفا، دیروز خبر آمد که یک نظامی صهیونیست دیگر به خاطر فشار های روحی و دریافت دستور بازگشت دوباره به میدان جنگ، خودکشی کرده است. "الیران میزراحی"، همین چند هفته قبل با مبل خانه "یحیی سنوار"، عکس یادگاری هالیوود گرفته بود!

نتانیاهو، اکتبر پارسال مدعی بود ظرف چند هفته، کار غزه را تمام می کند. اما ۸ ماه بعد، در حالی که اتباع عاریه ای اسرائیل زیر بار فشاری کمرشکن قرار دارند، "تزاخی هانگبی" مشاور امنیت ملی نتانیاهو گفت: "جنگ، حداقل تا پایان سال (۷ ماه دیگر) ادامه خواهد داشت".

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار