کد خبر: 1232953
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مقصر جدید عدم ورود VAR به فوتبال ایران 
شرکت توسعه باید پس از رفع موانع اداری، ظرف دو هفته آینده این دغدغه را برطرف کند تا با تجهیز ورزشگاه‌ها، فصل آینده لیگ برتر با VAR برگزار شود
شمیم رضوان

جوان آنلاین: فوتبال دنیا سال‌هاست که با تجهیز شدن به تکنولوژی سعی در کاهش اشتباهات سهوی و عمدی دارد. تجهیزاتی، چون کمک‌داور ویدئویی که نه‌تن‌ها می‌تواند درصد خطا‌های داوری را کاهش دهد که بساط شرط‌بندان و مفسدان این رشته را نیز برهم می‌زند. با وجود این VAR هنوز پایش به‌طور کامل به ایران باز نشده، آن‌هم در شرایطی که وعده‌های بسیاری برای تجهیز فوتبال ایران به این تکنولوژی داده شده است. 
اما در پی انتقاد‌های فراوان فصل گذشته به قضاوت داوران در لیگ، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان ضمن اشاره به اهمیت استفاده از کمک‌داور ویدئویی تأکید کرد که لازمه داشتن لیگ پویا، سالم و فسادستیز، داشتن VAR است. بنابراین لیگ بیست و چهارم حتماً باید با VAR برگزار شود: «با وجود اینکه تأمین اعتبار برای تجهیز لیگ به کمک داور ویدئویی، مسئولیت باشگاه‌ها و مجموعه فوتبال است، اما دولت برای حمایت از فوتبال به عنوان رشته‌ای پرمخاطب ۱۱۰ میلیارد تومان برای این کار تأمین اعتبار کرد تا هفت دستگاه VAR و متعلقات آن برای ورزشگاه شهر‌های مختلف خریداری شود. شرکت توسعه باید پس از رفع موانع اداری، ظرف دو هفته آینده این دغدغه را برطرف کند تا با تجهیز ورزشگاه‌ها، فصل آینده لیگ برتر با VAR برگزار شود. همچنین از فدراسیون فوتبال خواستیم با انجام هماهنگی لازم با مبادی ذی‌ربط همچون فیفا، دیدار نهایی جام حذفی را با استفاده از کمک‌داور ویدئویی برگزار کند.»
با وجود تمام تأکیدات وزیر ورزش به نظر می‌رسد حالا دیگر توپ در زمین شرکت توسعه و تجهیز است. شرکتی که انتقاد‌های بسیاری به آن می‌شود، اما براساس گفته‌های وزیر و همچنین تارقلی‌زاده، رئیس روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال، به‌رغم دستورات صادر شده توسط مخبر و پیگیری‌های وزارت و فدارسیون فوتبال، بدقولی شرکت توسعه و تجهیز طی هفت ماه گذشته مانع از تجهیز فوتبال ایران به کمک‌داور ویدئویی شده، آن‌هم در شرایطی که تارقلی‌زاده تأکید دارد بودجه خرید تجهیزات مربوط به VAR در حساب آقایان در شرکت تجهیز است: «تا به امروز برای تخصیص بودجه‌ای که دقیقاً برای این امر در اختیار شرکت تجهیز است، ده‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم، اما ریالی از این بودجه به فدراسیون فوتبال نرسیده و در تازه‌ترین بهانه، این شرکت اسم صداوسیما را وسط کشیده، در‌حالی‌که رسانه ملی و مدیرانش تا به امروز کمال همکاری را با فدراسیون داشته‌اند و هیچ مشکلی با ورود تجهیزات ندارند و اساساً خودشان هم مشوق فدراسیون برای تحقق این امر هستند. اما با وجود تمهیدات رئیس فدراسیون، امضای معاون رئیس‌جمهور و دستور وزیر، این فرآیند برای فصل آتی دچار مشکلات جدی و اختلال خواهد شد.»

برچسب ها: VAR ، فوتبال ، ورزش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار