کد خبر: 1231393
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
بسیاری از کارفرما‌ها علاوه بر توانایی‌های تخصصی مانند حسابداری و برنامه‌نویسی به دنبال ویژگی‌های دیگری در متقاضیان می‌گردند که «مهارت نرم» نامیده می‌شود. این مهارت شامل مواردی مانند توانایی یادگیری، کار تیمی و حل مسئله می‌شود، اما تسلط به آن‌ها چندان ساده نیست.

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «تعالی منابع انسانی» نوشت: در دهه‌های قبل برای پیدا کردن شغل کافی بود در زمینه مورد نظر کارفرما مهارت داشته باشید، اما این روز‌ها اوضاع فرق کرده است. حالا بسیاری از کارفرما‌ها علاوه بر توانایی‌های تخصصی مانند حسابداری و برنامه‌نویسی به دنبال ویژگی‌های دیگری در متقاضیان می‌گردند که «مهارت نرم» نامیده می‌شود. این مهارت شامل مواردی مانند توانایی یادگیری، کار تیمی و حل مسئله می‌شود، اما تسلط به آن‌ها چندان ساده نیست. براساس نتایج پژوهش‌ها، مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای کارفرما‌ها به ترتیب ارتباطات، خلاقیت و مشارکت هستند. تقریباً در سه‌چهارم آگهی‌های استخدامی ارتباطات و در ۵۰ درصد این آگاهی خلاقیت به عنوان ویژگی‌های ضروری قید شده است:

۱- برقراری ارتباط
یکی از راه‌های عالی برای نمایش این مهارت‌ها برقراری ارتباط و گفت‌وگوی صحیح با مصاحبه‌کنندگان است. این کار از طریق ایجاد جوی دوستانه، ارتباط گرفتن سریع با دیگران، ارائه پاسخ‌های فکر شده و حتی موارد ساده‌تر نظیر خودداری از پریدن میان حرف مصاحبه‌کننده صورت می‌گیرد. مهارت ارتباطی فراتر از کلمات است. بسیاری اوقات مصاحبه‌کننده به جای مفهوم کلمات روی ارتباط چشمی، زبان بدن و لحن و سبک حرف زدن متقاضی تمرکز می‌کند. 

۲- تفکر خلاق
یکی از دلایلی که روبات‌ها فعلاً قادر به کنار زدن انسان در تمامی مشاغل نیستند، فقدان خلاقیت در آنهاست. پرسش‌هایی که مدیران در مورد راهکار شما برای خروج از شرایط دشوار می‌پرسند، بهترین زمان برای نمایش خلاقیتی است که در شما نهفته است. بهتر است به جای بیان صرف نتیجه نهایی، جواب را با ارائه توضیحاتی در مورد شرایط دشواری که قبلاً تجربه کرده‌اید، شروع کنید. شرایطی مثل نحوه برخورد با همکار یا مشتری ناسازگار گزینه خوبی برای شروع توضیحات است. 

۳- کار تیمی
اگر توانایی همکاری بالایی دارید حتماً با ارائه مثال از کار‌های تیمی قبلی و نتایج آنها، این مهارت را در جلسه مصاحبه مطرح کنید. البته باید دقت کنید که لحن صحبت‌تان به شکلی نباشد که ارزش کار دیگران را کمرنگ کرده و فقط خودتان را برجسته کنید. اینگونه نشان می‌دهید که حین کار ذهنیتی تیمی داشته و منافع گروه را در اولویت قرار می‌دهید. زمانی که درباره پروژه‌ای که مدیریت کرده‌اید، توضیح می‌دهید، به مصاحبه‌کننده نشان دهید که چگونه نقطه‌نظرات متناقض اعضای تیم را مدیریت کرده‌اید. مهارت‌های نرم تنها به این سه مورد محدود نشده و برخی از آن‌ها نظیر مهارت شنیدن و داشتن نگرش مثبت معمولاً به شکل طبیعی و حتی بدون اینکه خودمان بدانیم به نمایش گذاشته می‌شوند!

برچسب ها: مهارت ، کسب مهارت ، شانس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار