کد خبر: 1228988
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» از بازدید ۳ ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب و توصیه‌های ایشان گزارش می‌دهد
رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری  همچون امام (ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد
مصطفی شاه‌کرمی

جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته همزمان با ششمین روز از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به مدت سه ساعت از غرفه‌های مختلف بازدید کردند. ایشان در این بازدید ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از عرضه کم کتاب گلایه کردند و تولید کتاب‌های خواندنی در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون از مشروطه، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» را یکی از نیاز‌های جدی نسل جوان کشور دانستند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی میهمان ویژه ششمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند و به سیاق بازدید‌های مرسوم و قبلی‌شان علاوه بر بازدید از نمایشگاه، در گفتگو با برخی ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب حاضر در نمایشگاه، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند. 

 عرضه کتاب کم است
در میان موضوعات مطرح‌شده از سوی ایشان دو موضوع بیشتر توسط اهالی نشر و رسانه مورد توجه قرار گرفته‌است؛ اول تذکر به مسئولان حوزه کتاب که تأکید کردند: «عرضه کتاب ما کم است و باید افزایش یابد» و دیگری درباره ترغیب به کتابخوانی و معرفی کتاب‌های خوب توسط فعالان فضای مجازی که درباره آن فرمودند: «کسانی که در فضای مجازی فعال هستند، افراد را به کتابخوانی وادار کنند و کتاب‌های خوب را معرفی کنند.» 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. ایشان گفتند: اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر موضوع کتابخوانی خاطر نشان کردند: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند، کمک کنند، افزودند: البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد، اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند. 
ایشان تأکید کردند: فعالان فضای مجازی کتاب‌های خوبی را که در زمینه‌های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتاب‌های مفید» هست، معرفی و ترویج کنند. 

 کمبود کتاب‌های خواندنی
رهبر انقلاب اسلامی پس از اشاره به چند نکته دیگر در مورد نمایشگاه کتاب امسال گفتند: افزایش کار‌های جدید، افزایش شمارگان کتاب‌ها و تجدید چاپ مکرر برخی کتاب‌ها از خبر‌های خوب نمایشگاه امسال است. 
رهبر انقلاب در بخش دیگری از صحبت‌هایشان در توصیه‌ای به مسئولان و دستگاه‌هایی که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند، فرمودند: دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد. 
ایشان یکی از نیاز‌های جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانسته و خاطر نشان کردند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام (ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد. 

 صبح واقعه؛ تل آویو سقوط کرد
یکی دیگر از بخش‌های بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب که معمولاً از سوی رسانه‌ها بیشتر مورد توجه و مداقه قرار می‌گیرد، کتاب‌هایی است که از سوی ناشران و غرفه‌داران به ایشان معرفی می‌شود. رمان نوجوان «صبح واقعه» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی که از سوی انتشارات خط مقدم (قمقمه) منتشر شده، از جمله کتاب‌هایی بود که به ایشان معرفی شد. این کتاب زندگینامه داستانی شهید محسن حججی از روز‌های نوجوانی تا شهادت است که در قالب ۱۷ فصل به روایت رویداد‌های مهم زندگی این شهید می‌پردازد. 
«تل‌آویو سقوط کرد» نوشته سمیه علی‌هاشم، نویسنده لبنانی، با ترجمه سعیده‌سادات حسینی که توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر‌شده، کتاب دیگری بود که به رهبر معظم انقلاب معرفی شد. رسانه‌ها به دلیل نام کتاب، توجه ویژه‌ای به این معرفی نشان دادند و حتی رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداختند. 
کتاب «تل آویو سقوط کرد» که سال ۱۴۰۱ جایزه جشنواره کتاب فلسطین را به دست آورده رمانی در مورد روز‌های متصل به پیروزی است که داستان‌ها و ناداستان‌های فراوانی در مورد فلسطین روایت می‌کند. در واقع این رمان یک اثر امیدبخش و شجاعانه است که نام فلسطین را نه با تلخی بلکه همراه با شیرینی فتح به پایان می‌رساند. البته نسخه عربی این کتاب با عنوان «تل أبیب سقطت» در بازدید سال گذشته رهبر معظم انقلاب توسط استاد آذرشب از اساتید ادبیات عرب به ایشان معرفی و هدیه شده‌بود. 
«مبارزه به روایت شهید اسدالله لاجوردی» نوشته جواد اسلامی کتاب دیگری بود که به ایشان معرفی شد. این کتاب که از سوی سوره مهر منتشر شده، شامل بخشی از خاطرات این شهید است که با اصرار دوستانش طی مصاحبه‌هایی در نیمه دوم سال ۱۳۵۸ ثبت شده است. این کتاب شامل خاطرات ۲۰ سالۀ شهید لاجوردی از سال ۱۳۳۸ تا پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ است و سعی شده تا لحن صمیمانه و بی‌تکلف شهید لاجوردی تا حد امکان در متن موجود حفظ شود. 
رهبر انقلاب همچنین در بخشی از این بازدید از غرفه انتشارات شهید کاظمی نیز بازدید کردند، در جریان این بازدید معصومه سپهری نویسنده کتاب «مرد ابدی» ضمن معرفی این کتاب توضیحاتی درباره روند نگارش و انتشار کتاب خدمت رهبر انقلاب ارائه کرد. 
رمان «دفتر یادداشت‌های داستایفسکی: شیاطین» نوشته فئودور داستایفسکی با ترجمه میلاد میناکار هم یکی دیگر از آثاری بود که مورد توجه ایشان قرار گرفت. این اثر که توسط انتشارات پارسه منتشر‌شده در مورد رمان «شیاطین (جن‌زدگان)» است؛ رمانی دشوار و نغز و از شاهکار‌های بی‌بدیل داستایفسکی که آینده‌نگر انقلاب روسیه و قرن بیستم است. «فیزیک» ارسطو با ترجمه اسماعیل سعادت در نشر هرمس نیز از جمله کتاب‌هایی بود که مقام معظم رهبری به آن توجه نشان دادند. البته رساله فیزیک مشتمل بر هشت کتاب است و این اثر در واقع فقط دو کتاب اول آن است که مقدمه‌ای کلی بر تحقیق درباره طبیعت است. کتاب «خرد رنج آموخته» از اورستیا به روایت هیوبرت دریفوس با ترجمه زانیار ابراهیمی هم دیگر اثری بود که از سوی مسئولان غرفه نشر هرمس به ایشان معرفی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار