کد خبر: 1218998
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
رمزارز‌ها را در دنیا حتی نهاد‌های مالی و سنتی هم به درستی پذیرفته‌اند. امروزه این بازار به یک نظام مالی جدید تبدیل شده است. با فراگیرشدن رمزارز‌ها در کشور دیگر نمی‌توان این بازار سرمایه را نادیده گرفت و باید آن را پذیرفت چراکه حتی بازار سنتی و فیزیکی کشور هم این سرمایه را پذیرفته است و سیاستگذاران باید فضا را با قانونگذاری درست برای این بازار باز بگذارند. 
محمد معین
جوان آنلاین: ارزش بازار رمزارز‌ها در جهان به ۳/۲ تریلیون دلار رسیده است و هم اکنون ۱۵‌میلیون ایرانی دارای رمزارز هستند و برای نخستین بار کشورمان در ارزیابی سال ۲۰۲۳ chanalysis قرار گرفته و رتبه ۲۸ را در این فهرست کسب کرده است. در دنیا در سال۲۰۲۳ کاربران رمزارز ۸‌درصد رشد داشته، اما در کشور ما در سال۱۴۰۲، ۳۴‌درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. 
به گزارش «جوان» امیرحسین راد، از فعالان حوزه تبادل رمزارز‌ها در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و فعالان این حوزه برگزار شد، گفت: رمزارز‌ها را در دنیا حتی نهاد‌های مالی و سنتی هم به درستی پذیرفته‌اند. امروزه این بازار به یک نظام مالی جدید تبدیل شده است. با فراگیرشدن رمزارز‌ها در کشور دیگر نمی‌توان این بازار سرمایه را نادیده گرفت و باید آن را پذیرفت چراکه حتی بازار سنتی و فیزیکی کشور هم این سرمایه را پذیرفته است و سیاستگذاران باید فضا را با قانونگذاری درست برای این بازار باز بگذارند. 
راد افزود: بازار رمرارز دارایی‌ها در سال ۱۳۹۵ در کشور ما به شکلی جدی‌تر دنبال شد. رویکرد حاکمیت به این شکل بوده که بخشی از آن مانند بخش استخراج رمزارز را به رسمیت شناخته است، اما به بقیه بخش‌ها به دیده شک نگاه می‌کند ولی باید سریع‌تر برای این بخش‌ها تنظیم‌گری کند، چراکه اگر روزی سهم ما از استخراج بیت‌کوین در جهان ۱۰‌درصد بود، هم اکنون این عدد در حال کاهش است. 
راد با مقایسه نگاه تنظیم‌گری حاکمیت‌های کشور‌های همسایه به بحث رمزارز اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت و اقتصاد دیجیتال، اشتغال‌زایی و جذب نخبگان در کسب‌وکار‌های داخلی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های رمزدارایی‌ها به منظور توسعه مبادله با خارج از کشور، حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران ایرانی و جلوگیری از خروج سرمایه از جمله فرصت‌هایی است که ارائه قوانین شفاف درباره رمزدارایی‌ها ایجاد می‌کند. وی بیان کرد: امارات توانسته است با تصویب قوانین خود را به عنوان هاب منطقه و حتی جهان در حوزه رمزارز معرفی کند و در این راستا منطقه ویژه اقتصادی کریپتو را در راک (رأس الخیمه) افتتاح کرده است. ترکیه که از نظر اقتصادی (میزان تورم) و جمعیتی مانند کشور ماست، سیاست‌های حمایتی خوبی را در پیش گرفته است و به خوبی از پلتفرم‌های رمزارز در کشورش حمایت می‌کند تا بیشترین سهم بازار را داشته باشد، ولی ما نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها استفاده کنیم، از این رو باید حاکمیت، بخش تنظیم‌گری و قانونگذاری به کار خود سرعت ببخشند. 
به اعتقاد وی، حاکمیت باید سیاست شفاف و توسعه‌گرانه را در بخش قوانین و سیاستگذاری‌ها در پیش بگیرد تا نتایج خوبی را در اقتصاد دیجیتال کشور در حوزه رمزارز‌ها رقم بزنیم. ما هم می‌توانیم با سرعت بخشیدن به تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها سهمی از اقتصاد آینده جهان داشته باشیم و اشتغال‌زایی را در این حوزه برای نخبگان خود فراهم آوریم، از این رو باید از پلتفرم‌ها برای توسعه کسب‌و‌کار‌ها حمایت شود و بتوانیم سرمایه‌ها را در فضای امن‌تر نگهداری کنیم، البته بانک مرکزی هم تنظیم‌گری در قالب سندباکس (محیط آزمون تنظیم‌گری) را آغاز کرده است و امیدواریم این کار زودتر به نتیجه برسد. 
راد در ادامه گفت: طبق گزارشی که این پلتفرم رمزارزی منتشر کرده، کشور‌های جهان مدت‌هاست تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها را انجام داده‌اند. کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۷ این کار را انجام داده است، به طوری که قانون خدمات معاملات دارایی مجازی (VASP) را تصویب کرده و یکی از پیشگامان تنظیم قوانین ارز‌های دیجیتال در جهان است. این کشور همچنین قانونی را در سال ۲۰۲۳ برای حمایت از کاربران دارایی‌های دیجیتال تصویب و اجرا کرد، امارات در سال ۲۰۱۸ چارچوب نظارتی ویژه‌ای برای توسعه صنعت رمزارز‌ها ارائه کرد. ترکیه نیز در سال ۲۰۲۱ نخستین پیش‌نویس قانون ارز‌های دیجیتال را رونمایی کرد. این کشور همچنین مرکز نوآوری مالی با هدف توسعه در حوزه بلاک‌چین را راه‌اندازی کرده است. برزیل در سال ۲۰۲۲ چارچوب قانونی مقررات و دارایی‌های دیجیتال را اجرا کرد و به موجب این قانون، دارایی‌های دیجیتال را مانند دیگر دارایی‌های منقول به رسمیت شناخت. این کشور همچنین چارچوب قانونی مقررات دارایی‌های دیجیتال را اجرا کرد و به موجب این قانون دارایی‌های دیجیتال مانند دیگر دارایی‌های منقول به رسمیت شناخته می‌شوند. فرانسه نیز در ژانویه سال ۲۰۲۳ تمام دارایی‌های دیجیتال را به رسمیت شناخت. 
به گفته وی، اگر به روند فرایند قانونگذاری و تنظیم‌گری در حوزه رمزارز‌ها نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم اقدام‌ها بیشتر محدودکننده حوزه رمزارز‌ها بوده، هرچند بعد از آن نگاه‌ها به این حوزه در حال تغییر است و از جمله این تغییر نگاه و عمل می‌توان به‌رسمیت‌شناختن دارایی‌های دیجیتال که وزیر امور اقتصادی و دارایی به آن اذعان کرد، اشاره کرد یا از رونمایی «ره‌نگاشت فین‌تک» نام برد. 
مدیرعامل پلتفرم رمزارز داخلی با بیان اینکه محدودکردن راه چاره نیست، تصریح کرد: کشور هند هم این راه را رفت و در نهایت مجبور شد از آن عبور کند، چون دیگر هیچ نظارتی بر حوزه رمزارز‌ها نداشت، از این جهت قوانین را سریع تغییر داد و با بازبینی آن رمزارز‌ها را به عنوان یک کلاس دارایی به رسمیت شناخت و قوانین سختگیرانه را حذف کرد، بنابراین امروز هند در فضایی شفاف‌تر در استفاده و به‌روزرسانی قوانین موجود خود در مسیر تعامل با رمزارز‌ها به عنوان یک کلاس دارایی جدید قرار دارد، حتی نیجریه هم این مسیر را رفت و وقتی محدودیت‌ها و سختگیری‌ها را مشاهده کرد، متوجه شد نظارت بر بازار را از دست داده و فعالیت‌های کاربرانش در حوزه رمزارز‌ها زیرزمینی شده یا روی پلتفرم‌های خارجی رفته است، از این رو با تصویب برخی قوانین سعی در بازگشت به مسیر تعامل را دارد. کشور ما هم باید مسیر تعامل را در پیش بگیرد تا بتوان از سهم بازار جهانی به دست آورد. 
 
 رشد ۳۴‌درصدی کاربران رمزارز ایرانی 
وحید شامخی دیگر فعال بازار رمزارز گفت: با گذشت ۱۰سال از ورود رمزارز به دنیا ۵۸۰‌میلیون نفر دارنده رمزارز هستند و اندازه بازار رمزارز در حال حاضر در ابتدای ۲۰۲۴، ۳/۲ تریلیون دلار است. مردم کشور ما بی‌سابقه از رمزارز‌ها استقبال کرده‌اند و در کل ۱۵‌میلیون کاربر در کشورمان دارای رمزارز هستند و برای نخستین بار کشورمان در ارزیابی سال ۲۰۲۳ chanalysis قرار گرفته و رتبه ۲۸ را در این فهرست کسب کرده است. در دنیا در سال۲۰۲۳ کاربران رمزارز ۸‌درصد رشد داشته، اما در کشور ما در سال۱۴۰۲، ۳۴‌درصد رشد را شاهد بوده‌ایم. 
شامخی با بیان اینکه طبق آمار، کاربران رمزارز در کشورمان در این پلتفرم از مرز ۶‌میلیون کاربر گذشته است، افزود: اطلاعات ما نشان می‌دهد چقدر کاربران ایرانی در حوزه رمزارز‌ها فعال هستند و هر سال تعداد کاربران ایرانی که به حوزه کریپتوکارنسی ورود می‌کنند و این آمار در حال افزایش است. فقط در یک پلتفرم رمزارز (نوبیتکس) در یک سال رشد ۲۸‌درصدی را شاهد بوده‌ایم و این رشد در ماه‌های پایانی سال جاری بیشتر رخ داده است، به طوری که رشد جهانی ورود کاربران به حوزه رمزارز‌ها با اینکه بیشتر بوده، اما در کشور ما این رقم افزایش بیشتری داشته است. به گفته وی، آمار معاملات هم نشان می‌دهد فقط در یک پلتفرم رمزارز، ۶۸‌میلیون سفارش منجر به معامله و در بازار مالی سال۲۰۲۳ رشد ۱۰۰‌درصدی مشاهده شده و استقبال کاربران ایرانی حتی بالاتر از میانگین جهانی است. 
 مدیر توسعه کسب‌و‌کار‌های پلتفرم رمزارز در ادامه اظهار کرد: طبق آمار منتشره همانند سال گذشته مشارکت زنان در پلتفرم صرافی رمزارز افزایش یافته است و رشد ۲۳‌درصدی نشان می‌دهد، حتی سهم زنان در معاملات رمزارز هم رشد ۴‌درصدی و دارایی این بخش ۲‌درصد افزایش داشته است، به طوری که دارایی زنان نسبت به مردان از ۴/۱۵ درصد در سال۱۴۰۱ به ۳۳/۱۷‌درصد در سال۱۴۰۲ رسیده است. شامخی گفت: آمار میانگین کاربران فعال در پلتفرم رمزارز عدد زیر ۴۰سال را نشان می‌دهد و این عدد در جهان زیر ۳۴سال است. ۵۱‌درصد از کاربران لیسانس و بالاتر و بقیه زیر لیسانس هستند و به این بازار سرمایه ورود کرده‌اند. 
به گفته وی، بیشترین کاربران رمزارز مربوط به تهران است با ۳۵/۳۳ درصد، رتبه‌های بعدی هم به خراسان رضوی ۱۶/۸‌درصد، اصفهان ۹۳/۶‌درصد، فارس ۹۴‌/۵ درصد، آذربایجان‌شرقی ۴۳/۵ درصد و خوزستان ۹۳/۴ درصد قرار دارند. کمترین میزان مربوط به سیستان‌وبلوچستان است.
به گفته شامخی، با گذشت ۱۰سال از ورود رمزارز به دنیا ۵۸۰‌میلیون نفر دارنده رمزارز هستند و اندازه بازار رمزارز در حال حاضر در ابتدای سال ۲۰۲۴، ۳/۲ تریلیون دلار است. مردم کشور ما هم به صورت بی‌سابقه از رمزارز‌ها استقبال کرده‌اند و در کل ۱۵‌میلیون کاربر در کشورمان دارای رمزارز هستند. ۱۵ کشور برتر را هم هند، نیجریه، ویتنام، امریکا، اوکراین، فیلیپین، اندونزی، پاکستان، برزیل، تایلند، چین، ترکیه، روسیه، انگلستان و آرژانتین تشکیل می‌دهند. مهدی سیلاوی دیگر فعال بازار رمزارز هم در ادامه گفت: امکان تعامل دوسویه، ارائه سود ثابت، بستر وکالت‌دهی، احراز هویت ۸۰‌درصدی به صورت هوشمند، کیف پول غیرامانی، افزایش سقف معامله، استفاده از قابلیت ضریب در معاملات و انتقال امن از جمله محصولاتی بود که در قالب قوانین کشور توانستیم به پلتفرم خود اضافه کنیم. 
وی تأکید کرد: ما قصد داریم پلتفرمی ارائه دهیم که کاربران حوزه تبادل رمزارز‌ها را از پلتفرم‌های جهانی بی‌نیاز کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار