کد خبر: 1213703
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا دیگر فیلمی است که با حمایت فارابی امسال در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.

جوان آنلاین: بنیاد سینمایی فارابی امسال با ۳ فیلم درباره شخصیت‌های واقعی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

ساخت فیلم از زندگی افراد معروف همواره یکی از سوژه‌های جذاب برای مخاطبان و فیلمسازان بوده است. تاکنون در سینمای ما نیز فیلم‌های معروفی از زندگینامه و برخی وقایع افراد شاخص ساخته شده است. بنیاد سینمایی فارابی، اما از نهاد‌هایی است که همواره در این سال‌ها از ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعاتی حمایت کرده است. فارابی امسال با سه فیلم «آسمان غرب» درباره زندگی شهید شیرودی، «پروین» درباره زندگی پروین اعتصامی و «صبح اعدام» درباره زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

شهید چمران و تختی

تا پیش از جشنواره امسال، در دوره‌های قبلی نیز شاهد فیلم‌های زندگینامه‌ای موفقی بودیم. فیلم سینمایی «چ» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و جایزه ویژه نگاه ملی را دریافت کرد. این فیلم که سال ۱۳۹۲ به تهیه‌کنندگی بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، ۴۸ ساعت از زندگی مصطفی چمران را به نمایش گذاشته است.

در این فیلم فریبرز عرب‌نیا در نقش مصطفی چمران، بابک حمیدیان در نقش اصغر وصالی و مهدی سلطانی در نقش عنایتی یه ایفای نقش پرداختند. مریلا زارعی، امیررضا دلاوری، سعید راد و پیام لاریان نیز دیگر بازیگران این فیلم بودند.

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان سال ۱۳۹۷ ساخته شد.
این فیلم سینمایی نگاهی به زندگی جوان پهلوان تختی دارد، فیلمی که توانست در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دو سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

«غلامرضا تختی» فیلمی سیاه و سفید است که از زبان راوی یک عکاس و گزارشگر ورزشی، زندگی اجتماعی غلامرضا تختی را به تصویر کشیده است.

فارابی و جشنواره ۴۲

فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد امسال در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران خواهد شد.

این فیلم توسط سازمان سینمایی سوره با همکای فارابی تولید شده است. «آسمان غرب» نخستین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش است که رویداد‌های مربوط به یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور را بررسی کرده و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

شهید علی‌اکبر شیرودی از چهره‌های مطرح دوران جنگ است که تعداد بالایی مأموریت هوایی و پرواز جنگی داشته است. شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود در سال ۶۰ در منطقه بازی دراز پس از انهدام چند تانک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

میلاد کی‌مرام در این فیلم نقش شهید علی اکبر شیرودی و امیرحسین آرمان نقش شهید حسین ادبیان از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی را ایفا کرده‌اند.

«پروین» برشی از زندگی پروین اعتصامی

فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا دیگر فیلمی است که با حمایت فارابی امسال در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.

این فیلم سینمایی برشی از زندگی پروین اعتصامی شاعر ایرانی است.

در این فیلم سینمایی مارال بنی‌آدم در نقش پروین افای نقش می‌کند و علاوه بر او هنرمندانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی‌نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر حضور دارند.

لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی

فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است که در چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

در این فیلم مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی و ارسطو خوش رزم در نقش اسماعیل رضایی حضور دارند. علاوه بر آن‌ها داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار