کد خبر: 701926
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۱
اسدزاده زير سايه الطاف ارشاد
نويسنده كتاب موهن «من اين نسل» توسط سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد مورد تقدير قرار گرفت.
نويسنده كتاب موهن «من اين نسل» توسط سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد مورد تقدير قرار گرفت.
به گزارش «جوان»، در جريان اختتاميه سيزدهمين همايش «كتاب و رسانه»، رسانه‌ها و خبرنگاران فعال حوزه كتاب مورد تقدير قرار گرفتند كه در بخش خبرگزاري‌ها نيز محمد رضا اسدزاده، نويسنده كتاب «من اين نسل» به عنوان سردبير خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از سوي سيدعباس صالحي مورد تقدير قرار گرفت.
جشنواره «كتاب و رسانه» از سري برنامه‌هاي بيست و دومين دوره هفته جمهوري اسلامي ايران است كه صبح ديروز اختتاميه آن با حضور معاون فرهنگي وزارت ارشاد و جمعي از پيشكسوتان عرصه كتاب و رسانه برگزار شد.
محمدرضا اسدزاده به‌رغم اينكه با هدف دور زدن قانون و مميزي وزارت ارشاد كتابي را با عنوان «من اين نسل» در كشور آذربايجان منتشر كرده كه در آن به اصول انقلاب توهين و باعث وهن نهاد‌هاي انقلابي شده است، از حمايت‌هاي خاص وزارت ارشاد بهره‌مند است. به رغم افشاگري «جوان» درباره ماهيت كتاب «من اين نسل» وزارت ارشاد صرفاً به عدم ارائه مجوز نشر به اين كتاب كفايت كرده و نه‌تنها اسدزاده مورد بازخواست قرار نگرفته بلكه با حفظ سمت سردبيري وزارت ارشاد، هم‌اكنون نيز از سوي معاون فرهنگي مورد تقدير قرار مي‌گيرد.
اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد كه علي شجاعي‌صائين، مدير دفتر ترويج كتاب و كتابخواني(اداره كتاب سابق) بعد از اعلام صريح مخالفت خود با صدور مجوز نشر براي كتاب اسدزاده تحت فشار قرار گرفت و چند روز پيش نيز به طور ناگهاني بركنار شد.
با بركناري شجاعي‌صائين، همايون اميرزاده به عنوان سرپرست دفتر معرفي شد، فارس طي گزارشي با پرداختن به پشت پرده اين تغيير ناگهاني مي‌نويسد: معرفي سرپرست پس از بركناري مدير كل اداره كتاب اهدافي را دنبال مي‌كند كه احتمالاً مهم‌ترين آن تغيير مسير براي ادامه راه خواهد بود. در اين گزارش چند نكته درباره تغييرات دفتر ترويج كتاب و كتابخواني منتشر شده است، از جمله اينكه سرپرست مي‌تواند طي مدت فعاليت سنجيده شود كه آيا قادر به اداره اين مجموعه حساس و مهم هست يا بايد مدير كلي ديگر معرفي شود، اما نكته حائز اهميت پشت‌پرده ماجراي اين روزهاي اداره كتاب - از زيرمجموعه‌هاي معاونت فرهنگي - اعطاي مجوز به برخي آثار خاص است.
تمركز بر كتاب‌هايي خاص و اعطاي مجوز به آثار مسئله‌دار شايد اين روزها بابي شده براي احساس شعف عده‌اي تا فكر كنند كه مي‌توانند اميدوار به كسب جواز انتشار براي كتابشان باشند. آن هم در روزهايي كه اداره كتاب با سرپرستي اداره مي‌شود كه فعلاً بايد با چم و خم مجموعه‌ تازه‌اش آشنا شود.
نكته دوم يكي ديگر از حاشيه‌هاي دامنه‌دار اينكه احتمال حذف برخي بررس‌‌‌هاي متعهد به اصول و قوانين مميزي باشد، آن هم در برهه‌اي كه اداره كتاب ارشاد روزهاي پاياني سال را سپري مي‌كند و حجم آثار در انتظار مجوز به سبب نزديكي نمايشگاه كتاب افزون شده است.
رويكردهاي دوگانه به موضوع كتاب و اعمال نفوذها احتمالاً از اين پس بيشتر مشهود خواهد بود. ارشاد در چند ماه گذشته در معاونت‌هاي خود دچار حاشيه بوده و معاونت فرهنگي هم با يك بركناري به حاشيه‌هاي بهارستان افزود تا وزير ارشاد در روزهاي فجر با سؤالات متفاوت و متعدد خبرنگاران مواجه شود. يك بركناري و هزاران لجبازي در پس پرده اداره كتاب، ماندن سردبيري كه به كتاب غيرقانوني‌اش و حتي به تك‌تك كلماتش افتخار مي‌كند و حرف‌هاي درگوشي در راهرو طبقه سوم ارشاد نشان از آن دارد كه آقاي معاون روزهاي سختي را پيش‌رو دارد.
وزارت ارشاد تا به حال تلاش كرده است تا همه انتقاد‌هاي وارده بر عملكرد سردبير ايبنا و كتاب بحث‌برانگيز وي را با پاسخ‌هاي كلي رفع و رجوع كند و در عوض با تقدير از اسدزاده نشان دهد كه پشتيبان وي است. اين در حالي است كه در همين وزارتخانه، كتاب «من اين نسل» چند بار بررسي شده همه بررس‌‌ها بر غيرقابل انتشار بودن آن تأكيد كرده‌اند. اسدزاده نيز طي مصاحبه‌اي اذعان مي‌كند كه چاپ كتاب در باكو در پي موضع ارشاد در قبال كتاب رخ داده است.
حال كسي كه خود به ماهيت وزارت ارشاد اعتقادي ندارد، اينگونه در چتر حمايتي وزارتخانه قرار گرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
1
اینا دیگه کین بخدا
احمدمیرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
1
یه جورایی این اسدزاده را مطالبش رو می خونم یاد اون خدا بیامرز مشایی میفتم!
موحد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
0
1
آخه چرا صدا از کسی در نمیاد؟ چرا همه توافق کردن سکوت کنند ...و هیچکس حاضر نیست از جیب خودش هزینه کند؟ به خدا فقط و فقط، موضوع کتاب «من این نسل» کافی بود تا پای دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به قضیه باز شود تا طرف گستاخانه اینجا و آنجا ننشیند و نگوید «هیچکس جرات جیک‌زدن نداره». تروخدا نذارید اول بحران بشه و صداش تا تلاویو و واشنگتن و لندن بره، بعد به فکر برخورد کف خیابانی بیفتید!
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار