کد خبر: 700669
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
انتشار بخش‌هایی از کتاب سردبیر خبرگزاری کتاب که در آن مطالب تندی علیه نظام و نهادهای وابسته به آن مطرح شده است؛ باعث شده تا وزارت ارشاد تحت انتقادهای شدید برای برکناری اسدزاده قرار بگیرد.
جوان آ‌نلاين: اوایل هفته گذشته بود که خبر توزیع غیرقانونی کتاب ضدانقلابی «من این نسل» محمدرضا اسدزاده در رسانه ها منتشر شد؛ کتابی که در شهریور سال 1391 در شهر باکو آذربایجان به چاپ رسیده و بعد از گذشت 2 سال به شکل غیرقانونی در کشور توزیع شد.

به گزارش نسيم، «من این نسل» در 170 صفحه آن گونه که نویسنده اش می گوید به موضوع رویارویی و گفتگوی نسل ها می پردازد؛ گفتگوهایی که در بخش هایی از آن طعنه های تند و کنایه هایی "ابلغ من تصریح" در آن به نهادهای مختلف نظام وارد شده است، همین ها باعث شد که انتشار بخش هایی از این کتاب با اعتراض های گسترده ای در رسانه ها مواجه شود و اهالی فرهنگ در مطبوعه های خود به شدت از عملکرد وزارت ارشاد در مسئولیت دادن به نویسنده آن انتقاد کنند.

حضور امثال اسدزاده در پست‌های مدیریتی نشانگر ناآگاهی مدیران ارشد فرهنگی است

بعد از انتشار این خبر، روزنامه جوان طی گزارشی با انتقاد از تسامح ارشاد در سپردن مسئولیت ها به اشخاص مختلف، به سوابق فعالیت های اسدزاده پرداخت و نوشت: «اسدزاده به دلیل فعالیت‌هایش در باکو به عنوان چهره فرهنگی سال ۲۰۰۸ برگزیده می‌شود. این نویسنده مدتی را هم به کویت و امارات می‌رود و در آنجا به امور مطبوعاتی می‌پردازد. وی همزمان با انتخابات سال ۸۸ به ایران باز می‌گردد و همکاری خود را با ستاد مهندس موسوی آغاز می‌نماید. اسدزاده در جریان فتنه نیز حضور پررنگی دارد اما رابطه‌های فامیلی وی باعث می‌شود که همچنان در پست‌های مدیریتی باقی بماند و توانست مدیر نشریات استانی مجلس و مدیریت روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی را نیز به دست آورد.»

نویسنده روزنامه جوان، در بخش دیگری از گزارش خود آوده است: «حضور امثال اسدزاده در پست‌های مدیریتی به همان حد که نشانگر ناآگاهی مدیران ارشد فرهنگی است، نشانه نفوذ افراد مزور و نان به نرخ روز خوری است که این فضا را به خوبی می‌شناسند و از آن نهایت استفاده را می‌کنند. البته پرواضح است که او یک سرباز مواجب‌بگیر و یک پادوی جیره‌خوار است و اما باید دید چه کسی برای این پرخاشگری‌های ضد دینی به او مواجب می‌دهد؟!»

شجاعی صائین: بارها درباره‌ کتاب «من این نسل» و نویسنده‌اش به آقای صالحی هشدار داده بودم

خبرگزاری فارس به عنوان دیگر رسانه منتقد اسدزاده، در مصاحبه ای با مدیرکل اداره کتاب وزارت ارشاد، از عدم اعطای مجوز این وزارتخانه به کتاب «من این نسل» خبر داده بود. علی شجاعی صائین به عنوان یک مقام دولتی، پرده از اختلافات داخلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برداشت و در این مصاحبه عنوان کرد: «در صورت مشاهده نسخه‌های این کتاب قطعاً اقدام به جمع‌آوری آن خواهیم کرد؛ البته بارها درباره‌ این کتاب و نویسنده‌اش به آقای صالحی هشدار داده بودم»

نوش‌آبادی: در صورت صحت‌ها مطالب رسانه‌ها اسدزاده از سمت سردبیری خبرگزاری ایبنا اخراج می‌شود

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد هم در گفتگو با خبرگزاری «نسیم»، درباره انتشار این کتاب و حضور اسدزاده به عنوان سردبیر خبرگزاری ایبنا گفت: چنانچه مسائلی که درباره این کتاب و محمدرضا اسدزاده عنوان شده، قطعیت پیدا کرده و صحت داشته باشد واکنشی جدی از سوی وزارت ارشاد صورت خواهد گرفت و اقدامات لازم در این زمینه انجام می شود و آنچه که به مصحلت دستگاه فرهنگی کشور است، انجام خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که اگر صحت این مسئله اثبات شود اسدزاده اخراج می شود، گفت: بله، اگر مشخص شود که آنچه درباره محمدرضا اسدزاده مطرح شده واقعیت دارد، اقدام قانونی در خصوص وی صورت خواهد گرفت.

«من این نسل» به هیچ عنوان از وزارت ارشاد مجوز چاپ دریافت نمی‌کند/ اسدزاده همچنان در پست خود باقی می ماند

اما این موضع گیری نوش آبادی دوامی به اندازه دو روز داشت؛ سخنگوی وزارت ارشاد ر نشست خبری روز گذشته خود، صحبت هایش را تکذیب کرد و در مقام دفاع از سردبیر خبرگزاری دولتی ایبنا، با بیان اینکه ادعای برخی سایت ها درباره اسدزاده ناشی از تعصبات جناحی است، اظهار داشت: بر اساس بررسی های اولیه بسیاری از مطالب عنوان شده درباره وی بی اساس بوده است؛"من این نسل" اسدزاده توسط هیچ شبکه رسمی در کشور توزیع نشده است و حتی طی صحبت‌هایی که بنده با اسدزاده داشته‌ام، اسدزاده عنوان کرده این کتاب در تیراژ محدود به چاپ رسیده و به هیچ عنوان در کشور توزیع نشده است.

اما در همین سخنان نیز نوش آبادی سخنانی به زبان آورد که عده ای از آن برداشت تناقض را کردند؛ سخنگوی وزارت ارشاد اظهار داشت: ارشاد نه مجوزی برای توزیع این کتاب دارد و نه آن را توزیع خواهد کرد علاوه بر آن اگر "من این نسل" بخواهد برای صدور مجوز به ارشاد عرضه شود حتماً مورد توجه مسئولان ممیزی قرار گرفته و بعید است که با این ساختار به این کتاب مجوز داده شود.

همین صحبت ها، باعث تعجب مطلعین شد که چگونه سخنگوی وزارت ارشاد از سویی به دفاع از اسدزاده برخاسته است و از سوی دیگر کتاب او را مشکل دارد می داند که موفق به کسب ممیزی نمی شود؛ اگر این کتاب مشکل ممیزی دارد چرا نویسنده آن باید در جایی مسئولیت داشته باشد که لازمه آن اعتقاد به نظام و قوانین آن است و اگر مشکلی ندارد پس چرا مجوز نشر نمی گیرد؟

تصمیم ارشاد در قبال اسدزاده چه خواهد بود؟

با تمام این تفاصیل باید منتظر ماند و دید که وزارت ارشاد چه تصمیمی برای اسدزاده که در حال حاضر پست مهمی در خبرگزاری رسمی این وزارتخانه دارد، خواهد گرفت؛ آیا سردبیر فعلی خبرگزاری کتاب برکنار شده و یا همانند افراد حاشیه دار دیگر وزارت ارشاد نظیر داود دشتبانی و کامبیز نوروزی، سمت خود را رها کرده و استعفا می دهد (داده می شود؟) و یا این که ارشاد تصمیم جدی بر دفاع از وی دارند و  بنا دارند که پای هزینه های آن بایستند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مطهره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
1
چه اسم بامسمائی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. اون‌وقت شده جولانگاه امثال اینا.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار