کد خبر: 729863
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
بازگشت تحريم‌كنندگان به ايران نبايد بدون هزينه باشد
پس از حصول جمع‌بندي مذاكرات وين بود كه گويي اروپايي‌ها از خواب بيدار شدند و با اشتياقي عجيب براي توسعه روابط خود با جمهوري اسلامي، به سمت ايران روانه شدند.
جعفر تكبيري
پس از حصول جمع‌بندي مذاكرات وين بود كه گويي اروپايي‌ها از خواب بيدار شدند و با اشتياقي عجيب براي توسعه روابط خود با جمهوري اسلامي، به سمت ايران روانه شدند. توسعه‌اي كه مي‌تواند تغييرات گسترده‌اي را در وضعيت اقتصادي كشورهايشان ايجاد كند و اقتصاد مريض اروپا را با موقعيت‌هاي بي‌نظيري كه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران ايجاد مي‌كند، بهبود دهد. درست همين موضوع بود كه باعث شد زمان بسياري از چانه‌زني‌ها در مذاكرات ايران و 5+1 معطوف به سهم گرفتن از اقتصاد كشورمان شود. اين روند تا آنجا ادامه پيدا كرد كه در طول مذاكرات لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه نيز علناً عنوان كرد كه اميدوار است پس از حصول توافق سهم خوبي از اقتصاد ايران عايدشان شود.
همين روند باعث شد كه بلافاصله پس از حصول جمع‌بندي در وين و در حالي كه هنوز چند ماهي تا اجرايي شدن توافق ميان ايران و گروه 5+1 باقي مانده، گروه‌هاي ديپلماتيك زيادي چمدان خود را براي سفر به ايران ببندند و در صف ورود به كشورمان قرار بگيرند. در اين ميان آلمان، اولين كشوري بود كه هيئت اقتصادي خود را روانه ايران كرد و قرار است تا هيئت فرانسوي به سرپرستي لوران فابيوس وارد ايران شوند تا پس از مدت‌ها دوري از بازار ايران، زمينه احياي روابط تجاري را فراهم سازند. تيم سياسي و اقتصادي اتريش و ساير كشورها هم مهمانان بعدي ايران هستند.

   اشتياق انگليسي‌ها براي بازار ايران
اما پس از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي در وين، وزارت خارجه انگليس در مطلبي با موضوع پاسخ به سؤالات متداول در مورد توافق هسته‌اي با ايران، علاوه بر تأكيد چند باره درباره عزم خود در بازگشايي سفارتخانه‌اش در تهران به موارد ديگري نيز اشاره كرد.
براساس اين گزارش، وزارت خارجه انگليس درباره تبعات تجارت با ايران بعد از توافق صورت گرفته نوشت: در صورت اجراي تعهدات ايران، آنگاه دولت انگليس نيز به بخش مالي و تجاري براي استفاده بردن از اين فرصت كمك مي‌كند. با اين حال دولت انگليس به كساني كه مايل به تجارت با ايران هستند و البته شامل تحريم‌هاي فعلي نمي‌شوند، كمك مي‌كند. همچنين فيليپ هاموند وزير امور خارجه انگليس در پارلمان اين كشور، ضمن ترغيب شركت‌هاي انگليسي براي ورود به بازار ايران، از اين شركت‌ها خواست كه تا پايان روند اجرايي لغو تحريم‌ها صبر و سپس خود را براي حضور مهيا كنند.

   انگليس و مشكل بزرگ سفارت
اما در اين ميان به نظر مي‌رسد، به‌رغم ميل عجيب تجار انگليسي و سياسيون اين كشور براي برقراري ارتباط مجدد با ايران، اين كشور چالشي مهم در اين مسير دارد؛ چالشي كه مي‌تواند آنان را از رقباي خود بسيار عقب بيندازد.
چالشي به نام نبود سفارت در ايران. سفارتي كه هشتم آذر‌ماه سال 90 پس از اعتراضات دانشجويي به‌خاطر نقش اين سفارتخانه در فتنه 88 به تعطيلي كشيده شد. درست پس از اين واقعه بود كه دولت انگليس فعاليت‌هاي سفارت جمهوري اسلامي را در لندن نيز به حالت تعليق درآورد و زمينه‌ساز بروز مشكلات فراواني براي ايرانيان مقيم انگليس شد. همچنين پس از اين واقعه بود كه كشورهاي مستعمره انگليس نظير كانادا نيز به تأسي از سردمدار خود سفارتخانه‌هاي خود در تهران را تعطيل كردند تا در اوج شكل‌گيري تحريم‌هاي ضدانساني غرب، جمهوري اسلامي ايران را دچار انزوايي تحميلي كنند. اما حالا با گذشت بيش از دو سال از روي كار آمدن دولت يازدهم و در حالي كه به نظر مي‌رسد مسائل اختلافي ميان ايران و غرب در حال حل و فصل شدن است، خبرهاي مختلف حاكي از تلاش زياد بريتانيا براي بازگشايي سفارتش در تهران است. تلاش‌هايي كه اگرچه پاسخ مثبت دولت جمهوري اسلامي را نيز با خود به دنبال داشته اما به دليل رفتارهاي خارج از عرف ديپلماتيك انگليس براي بازگشت به كشورمان، همچنان اين تلاش‌ها در سطح تغيير تابلو سردر سفارت باقي مانده و هيچ پيشرفت ديگري حاصل نشده است. تابلويي كه پس از حوادث سال 90، جاي خود را به تابلو سفارت سوئد داده بود. در همين ارتباط ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس در تماسي تلفني كه اخيراً با حسن روحاني داشته توافق جامع هسته‌اي را آغاز تازه‌اي در روابط دو كشور دانست و گفت نسبت به بازگشايي سفارت انگلستان در تهران متعهد است.
همچنين هاموند وزير خارجه اين كشور نيز پيرامون بازگشايي سفارتخانه اين كشور در ايران گفت: بسيار اميدوارم سفارتخانه‌هاي ما پيش از پايان امسال(۲۰۱۵) بازگشايي شود. البته بازگشايي سفارتخانه‌ها مستلزم حل برخي مسائل فني است. وي به جزئيات بيشتر در اين زمينه اشاره نكرد.

   مانور تبليغاتي براي بازگشت به ايران
اما در حالي كه انگليسي‌ها در تب بازگشت به ايران مي‌سوزند، در اين ميان مانور تبليغاتي اين كشور براي بازگشت به تهران نيز خود جاي تأمل بسياري داشته است. انگليس عمده‌ترين محور تبليغاتي خود را در اين مسير حول دريافت خسارت از ايران قرار داده بود. اين ادعاي دولت انگليس در حالي بود كه 36 سال پيش سفارت جمهوري اسلامي در لندن نيز با ضعف حفاظت از سوي كشور ميزبان، هدف حمله تروريستي قرار گرفت اما جمهوري اسلامي هيچ‌گاه در اين خصوص ادعايي مطرح نكرد. نكته جالب‌تر نيز آن است كه همچنان برخي از حمله‌كنندگان به سفارت كشورمان در لندن كه در ارديبهشت سال 1359 صورت گرفت، تحت حمايت دولت انگليس زندگي مي‌كنند.

   لزوم عذرخواهي انگليس
اما امروز در حالي انگليسي‌ها مشغول رايزني با مقامات كشورمان براي بازگشايي سفارتشان در تهران هستند كه به نظر مي‌رسد آنان براي اين بازگشت نياز به چندين عذرخواهي رسمي از ملت ايران دارند.
شايد نخستين عذرخواهي رسمي مربوط به همراهي دولت اين كشور در اعمال تحريم‌هاي اقتصادي سخت عليه كشورمان بوده است. تحريم‌هايي كه به صورت مستقيم مردم را هدف قرار داده و خسارات جبران‌ناپذيري را متوجه كشورمان كرده است. در اين خصوص نبايد فراموش كرد كه طرح تحريم بانك مركزي ايران در اروپا، توسط نماينده انگليس در اتحاديه اروپا مطرح شد و سپس به تصويب رسيد.
عذرخواهي دوم، مربوط به نقش انگليس در فتنه سال 88 است. جايي كه سفارت اين كشور عامل خط‌دهي به شورش‌هاي خياباني بود و حتي در اين ميان چندين كارمند اين سفارتخانه نيز در تهران دستگير و محاكمه شدند.
عذرخواهي سوم، مربوط به تحريك كشورهاي مستعمره انگليس، نظير كانادا و استراليا براي بستن سفارتشان در تهران و ايجاد انزواي بيشتر عليه كشورمان است. موضوعي كه بيان‌كننده خصومت ذاتي آنها با ايران است. و البته عذرخواهي‌هاي بسيار ديگري نيز وجود دارد كه شايد عمرشان به بلنداي تاريخ بريتانيا باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
مرگ بر لانه ابلیس در زمین ، انگلیس شریر خبیث !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار