کد خبر: 615276
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: اگردر حال حاضر آمار طلاق نگران کننده است این موضوع محصول بی‌دقتی در ازدواج و همتراز شناسی همسر است.
تسنیم: معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: اگردر حال حاضر آمار طلاق نگران کننده است این موضوع محصول بی‌دقتی در ازدواج و همتراز شناسی همسر است.

محمد باقر پیش‌نمازی، معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به اعلام برنامه‌های روز ازدواج، اظهار داشت: شروع هفته ازدواج از فردا 15 مهر همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) آغاز می‌شود؛ با اینکه همه روزهای سال روز ازدواج است ولی فردا به عنوان روز نمادین بوده و زمینه را برای ورود بسیاری از خیرین در راستای این امر خطیر فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی، نظام فرهنگی است که مهمترین وعده‌اش انسان‌سازی و هموار سازی به سوی خوشبختی است که مهمترین ظرف شکل‌گیری انسان، خانواده است در واقع خانواده از ازدواج شکل می‌گیرد؛ همانطور که برای ساختن یک بنا، پی و فنداسیون ساختمان مهم است در خانواده نیز ازدواج نقش موثری دارد اگر انسان فنداسیون ازدواج را جدی نگیرد و احساسی و سطحی تصمیم بگیرد آن ازدواج موفق نخواهد بود. در واقع برای ازدواج باید یک پی‌سازی برای ساختمان استوار و محکم صورت گیرد چرا که با یک تصمیم هیجانی و احساسی نمی‌توان اقدام به ازدواج کرد.

پیش‌نمازی با بیان اینکه ازدواج پایانی برای یک عشق آتشین نیست بلکه تصمیم جدی برای ادامه زندگی است، افزود: قبل از ازدواج نیمی از شخصیت شکل گرفته که با این امر خطیر کامل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر آمار طلاق نگران ‌کننده است، محصول بی‌دقتی در ازدواج و همترازشناسی همسر است. در واقع اگر می‌خواهیم خانواده‌ای پایدار داشته و در کمترین شکل ممکن دچار تزلزل نشود، انتخاب همسر و ازدواج را باید جدی بگیریم.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در ازدواج هر چقدر مشورت کنیم کافی نیست و باید به این امر توجه شود، اظهار داشت: رسانه‌ها باید از طریق الگوسازی پیام‌های بصری ، ازدواج درست را به مردم نشان دهند در واقع باید پیام‌های بصیری صورت بگیرد و به پیام‌های سمعی دل نبندیم به این شکل که برای چشم‌ها پیام بسازیم به این معنا که مردم پیام ما را در رفتار ببینند و تاثیر بپذیرند.

* فردا ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار نامگذاری شده است.

پیش‌نمازی با بیان اینکه فردا یک روز اول ذی‌حجه یعنی روز ازدواج است تحت عنوان ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار نامگذاری شده است،اظهار داشت: باید مدل انتخاب همسر و همترازی و آسان بودن ازدواج را از ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) الگو گرفت و مدل انتخاب همسر باید بر این اساس شکل گیرد که در این راستا پیام‌های بسیاری وجود دارد که صاحبان رسانه بتوانند این مدل ازدواج را به صورت نمادین به مردم انعکاس داده و ابعاد را برای جامعه ما توضیح دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده سنگر ما سنگر خانواده است که اگر سامان پیدا کند، در مقابل هرنوع آسیبی مقاوم خواهد بود، گفت: ما در هفته ازدواج برنامه‌هایی داریم وهمچنین بعد از تاسیس وزارت ورزش و جوانان و ساختار تشکیلات جدید آن نوع شرح وظایف و ماموریت بر عهده‌شان قرار گرفت که در این هفته ستادها و کمیته سامانه ازدواج در استان‌ها نیز برنامه‌هایی دارند.

وی در ادامه افزود: 7 کارگروه در استان‌ها در امر ازدواج و هفته ازدواج فعالیت می‌کنند در واقع آموزش و مشاوره توسط سازمان بهزیستی،‌ کارگروه خیرین ازدواج توسط سازمان اوقاف و امور خیریه و کارگروه فرهنگ پژوهشی ازدواج توسط وزارت ارشاد و رسانه و ترویج فرهنگ ازدواج توسط صدا وسیما و کارگروه تسهیلات ازدواج توسط استانداری و کارگروه کمک به کارمندان مجرد برای ازدواج توسط معاونت پژوهشی استانداری و ایجاد دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه‌ها توسط نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت.در واقع این هفت کارگروه در استان‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند.

پیش‌نمازی بیان کرد: عناوین روزهای هفته ازدواج همزمان با اول ذی الحجه روز ازدواج جوانان شامل دوشنبه با نام ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار و روز سه شنبه 16 مهر روز دوم ازدواج به نام خیرین، خادمین و ازدواج آسان جوانان و چهارشنبه 17 مهر تحت عنوان آموزش زوجین و تکریم و تعالی خانواده و پنج شنبه 18 مهر تحت عنوان ازدواج و ثبت زندگی اسلامی - ایرانی و جمعه 19 مهرماه تحت عنوان مشاوره ، بهداشت خانواده و سلامت نسل، شنبه 20 مهر تحت عنوان ازدواج و فرزندان سالم و یکشنبه به عنوان آخرین روز هفته ازدواج در 21 مهرماه تحت عنوان ازدواج و اقتصاد خانواده نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: این 7 کارگروه اعضایی دارند که حمایت‌ها و بسترسازی‌های لازم را برای ترویج ازدواج بر عهده دارند همچنین باید بگوییم که از ستاد ائمه جمعه کشور تقاضا کردیم که در روز جمعه در خطبه نماز جمعه در راستای ازدواج صحبت کرده و در این زمینه فرصت بگذارند همچنین نمایشگاه پیوند آسمانی در استان‌ها در کنار جشنواره با محور اطلاع‌رسانی ازدواج و برنامه و معرفی نرم‌افزار مربوط به ازدواج و معرفی خدمات دولتی و غیردولتی در امر ازدواج و تجلیل از فعالان و خادمان امر ازدواج و اثار و موسسات حمایت‌کننده در تهیه جهیزیه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش زوج‌های جوان را در مساجد برگزار خواهیم کرد و این امر در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قرار گرفته است همچنین یک دوره آموزش برای همکاران در وزارت ورزش و جوانان برگزار کرده که این امر تحت عنوان رازهای موفقیت در زندگی مشترک است.

پیش‌نمازی گفت: امیدواریم موانع و مشکلات ازدواج برطرف شود و در این زمینه بسیاری  از ما توقعاتی دارند که باید در راستای ترویج ازدواج در قالب مشاوره ازدواج شروع به فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: روز اول ازدواج یعنی فردا روز بدون طلاق پیش‌بینی شده است در واقع فردا هیچ طلاقی صورت نمی‌گیرد که در واقع ما سال گذشته نیز پیشنهادی به قوه قضاییه داده  ودرخواستمان را به وزارت دادگستری ارائه دادیم که رئیس قوه قضاییه بعد از بررسی‌ها این پیشنهاد را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و امسال نیز به طور متعارف این امر صورت خواهد گرفت و فردا که روز ازدواج است هیچ طلاقی به ثبت نمی‌رسد.

پیش‌نمازی بیان کرد: نمایشگاه در خصوص امر ازدواج سال گذشته برگزار شد و چند ماه بعد از ان جشنواره‌ای صورت گرفت ولی باید بگوییم ما تصدی‌گری در این حوزه نداریم بلکه فرصت ایجاد می‌کنیم تا افراد خدمات خود را ارائه دهند که در ماده 41 قانون برنامه توسعه پنجم، بودجه ، برنامه و ارزیابی را بر عهده همه دستگاه‌ها گذاشته که با همکاری وزارت ورزش و جوانان صورت گیرد که ما شیوه نامه‌ای را در این راستا برای تمام دستگاه‌ها ارسال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها خود را طرفدار الگوی بین ایرانی و غربی می‌دانندچطور می‌توانیم با این اوصاف سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج دهیم. در واقع جاذبه قبل از ازدواج چشیده می‌شود و دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج وجود ندارد چرا اینجا که باید صحبت کنند سکوت می‌کنند.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: خداوند در انسان غریزه‌ای ایجاد کرده و مدیریت آن را هم داده است چرا اینکه ازدواج کاهش پیدا کرده و ما شاهد مشکلات در این زمینه هستیم باید بگوییم طعم ازدواج قبل از آن چشیده شده و سبک زندگی تغییر کرده است که آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و حوزه علمیه در این زمینه و برای کاهش مشکلات اقدام کرده‌اند ولی ما بیشترین الگو و هدایت را از پیامبران می‌گیریم در واقع آنها الگو هستند و ما خود اختیار داریم که چه اقدامی انجام می‌دهیم. وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند فراتر از چراغ راه نقش تکلیفی داشته باشد.

پیش‌نمازی با بیان اینکه در حال حاضر روش زندگی و راهبردهای آن با ذوق و سلیقه نیست و باعث شده که افراد از سبک زندگی ایرانی فاصله بگیرند،‌افزود: برنامه رسانه‌ها در زمینه ازدواج کم است در واقع کارشناسی و گفت‌وگو در این زمینه کم بوده و صورت نگرفته است.

* منتظر تصویب بسته پیشنهادی 9 گانه ازدواج هستیم

وی در خصوص بسته پیشنهادی 9 گانه ازدواج اظهار داشت: مجدداً این بسته را برای دولت قبل فرستادیم و نامه برگشت خورد و گفته شد که باید هماهنگی صورت گیرد که ما نامه زدیم و گفتیم که هماهنگی صورت گرفته و در حال حاضر منتظر تصویب این بسته هستیم و در جهت یادآوری نیز اقدامات ما صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در ماده 43 نظام مشاوره برداشتی فراتر از اختیارات حقیقی برای اشخاص حقوقی مطرح شده که اخیراً رئیس کمیسیون فرهنگی پیگیر این موضوع بوده است و ما توضیح دادیم که این امر مغایر با قانون بوده و پروانه نظام پزشکی تنها پزشکی است و نمی‌تواند با این مجوز بیمارستان داشته باشد در واقع در آیین‌نامه دیده شده که نظام مشاوره می‌تواند برای اشخاص حقیقی اقدام کند؛ در ماده 43 قانون برنامه توسعه دلایل روشنی در مورد مغایرت با قانون در خصوص مراکز نظام مشاوره وجود ندارد و کسانی که ثبت نام کردند روند مراحل اداری‌شون متوقف نشده ولی دیگر پروانه‌ای صادر نکرده‌ایم تا ابهام و شبهات برای مجلس برطرف شود. در واقع ما پیشنهاد داریم که برای اشخاص حقوقی مرکز نظام مشاوره پروانه صادر کنند و در راستای اشخاص حقیقی تا رفع شبهه اقدام صورت نگیرد.

پیش‌نمازی با بیان اینکه ایین نامه مراکز نظام مشاوره خوشبختانه در دسترس است و اشخاص حقوقی می‌توانند از وزارت ورزش و جوانان پروانه بگیرند، افزود: مراکز مشاوره باید در چارچوب عمل کنند و تا زمانی که این موضوع در دولت اصلاح نشده و مجلس اشکال را برطرف نکرده نمی‌تواند اقدام کند. طبق ماده 43 باید در چارچوب آیین نامه عمل کند. باید دید نظام مشاوره این آیین نامه را از کجا آورده و باید ابتدا این ایین نامه در دولت تغییر کرده و بعد اقدام کند.

وی در خصوص وام ازدواج گفت: اینکه برخی از بانک‌ها به کارمندان خود وام دادند باید بانک‌ها پاسخگو باشند در واقع منابع وام ازدواج دارای یک سقفی است که در چارچوب اقدام می‌شود که طرحی تصویب شده برای تسهیلات جدید برای ازدواج که در فوریتی آن باقیمانده و برای اختصاص منابع جدید افراد بتوانند وام دریافت کنند که  از یک میلیون نفر درخواست کننده 500 هزار نفر وام گرفتند یعنی 50 درصد افراد در نوبت وام هستند که در این راستا ما طرحی به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم به نام سپرده ازدواج جوانان که سود حساب آنها به صورت وقف به جوانان ارائه شود.

* بودجه سال 93 و سطح اعتبارات در خصوص وام ازدواج افزایش خواهد یافت


معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بودجه سال 93 و سطح اعتبارات در خصوص وام ازدواج افزایش خواهد یافت چرا که عدد وام ازدواج برای هر زوج 3 میلیون تومان است که رقمی قابل توجهی نیست و افزایش وام در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: تشخیص تخلف‌ها، بر عهده نهاد بازرسی بانک‌ها است و سقف وام را هم بانک تعیین می‌کند ولی کارگروهی برای رسیدگی به شکایات وجود دارد تا افرادی که ثبت نام کردند ولی وام نگرفتند به مشکلاتشان رسیدگی شود چرا که برخی از افراد سه ماه ثبت نام کردند ولی به دلیل نقص مدارک نتوانستند وام دریافت کنند که رسیدگی به این شکایات بر عهده آن کارگروه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار