جوان آنلاین: بازی «رؤیاهای روی بالش» با محوریت روز نکبت به زودی وارد مرحله تولید میشود. این اثر یک بازی ویدئویی است که سازندهاش فردی فلسطینی از کرانه باختری است و آن را با محوریت «یوم النکبه» و با هدف به اشتراک گذاشتن تاریخ و موضوع فلسطین با مخاطبان جهانی در دست تولید دارد.
به گزارش مهر به نقل از نشنال، رشید ابوعیده، طراح بازی ویدئویی فلسطینی در حال کار برای ساخت دومین بازی خود با عنوان «رؤیاهای روی بالش» است. برای او این بازی اهمیت زیادی دارد، چراکه محتوای آن در جریان «نکبه» میگذرد. ابوعیده برای به دست آوردن سرمایه لازم برای ساخت این بازی، یک کمپین سرمایهگذاری جمعی به راه انداخت که با توجه بینالمللی روبهرو شد و بیش از ۲۰۰ هزار دلار جمعآوری کرد.
او با تأکید بر اینکه از همه آنهایی که از کمپین او حمایت کردند و درصدد تأمین مالی جمعی برای این پروژه برآمدند، سپاسگزاری میکند، افزود: این تلاش به مهاجران عرب ساکن در غرب اعتبار میدهد تا بیشتر دیده شوند. فقط عربها یا مسلمانان نبودند که این کمپین را به موفقیت رساندند، بلکه بسیاری از افرادی که حامی فلسطین بودند هم با وجود اینکه عرب یا مسلمان نبودند در موفقیت کمپین نقش داشتند. بازی «لیلا و سایههای جنگ» کوتاه بود، اما با استقبال خوبی مواجه شد و بسیاری در سراسر جهان آن را بازی کردند. این یک تلاش داوطلبانه بود و کسی برای آن بازی پولی پرداخت نکرد.
این طراح که قرار است به زودی فاز اول بازی جدید خود را در حالی که تأمین مالی جمعی ادامه دارد آغاز کند، گفت: یک تیم کوچک هفت نفره دارم و همه ما از راه دور کار میکنیم. چند نفر از اروپا، چند نفر از اردن و یک نفر هم از کویت. ساخت بازیهای ویدئویی در اینجا کار آسانی نیست، چون در واقع ما در یک منطقه جنگی زندگی میکنیم و نمیدانیم حتی تا پایان روز زنده هستیم یا نه.
این بازیساز فلسطینی خاطرنشان کرد: ابتدا فکر نمیکردم این یک داستان واقعی باشد، اما کمی تحقیق کردم و به نظر میرسد چنین چیزی واقعاً طبق روایتهای دست اول اتفاق افتاده است. من اولین بار این داستان را از یک مجموعه معروف داستان عربی خواندم و سالها در ذهنم ماند.
ابوعیده گفت: هدف این است که به بازیکن اجازه دهیم احساس کند و بفهمد چه اتفاقی برای فلسطینیان در این دوران تاریک افتاده است، دورانی که هنوز زندگی روزمره ما را شکل میدهد. من میخواهم این پیام را برسانم که پاکسازی قومی فلسطینیها روندی مداوم است که از سال ۱۹۴۸ آغاز شده است. این بازی که در جریان نکبه اتفاق میافتد، نشان میدهد شهرهای فلسطین قبل از ویران شدن توسط جنگ چگونه بودند و هنر مفهومی، خیابانهای روشن و پرجنب و جوش را قبل از تبدیل شدن به آوار خاکستری ناشی از حملات نشان میدهد.
وی با تأکید بر اینکه بازیهای کامپیوتری میتوانند یک پلتفرم عالی برای داستانگویی دلسوزانه باشند که باعث همدلی بازیکن میشود، گفت: برای من مهم است که مردم بفهمند این یک ماجرای بزرگ است که شروع شده و در حال انجام است و ادامه دارد. داستانهای مختلفی طی روز رخ میدهد که این یکی از آنهاست، اما تصویر بزرگتری از مبارزه فلسطین وجود دارد.
ابوعیده تأکید کرد قصد دارد بازی را تا اواخر سال آینده راهی بازار کنند. پول جمعآوری شده به آنها اجازه میدهد تمام امسال مشغول کار باشند. او امیدوار است کمپین جاری بتواند باز هم پول برای آنها جمع کند تا این بازی را سال آینده به پایان برسانند.
«رؤیاهای روی بالش» درباره مادری فلسطینی به نام اُم است که در جریان «نکبه» به زور از خانهاش بیرون رانده میشود. او وقت خروج از خانه، پریشان و درمانده، بالشی را به اشتباه به جای فرزندش حمل کرد. او پس از آن وابستگی روانی به بالش پیدا میکند و همچنان آن را با فرزندش اشتباه میگیرد. او باید پیاده از روستای تنتوره به یک اردوگاه پناهندگان در لبنان برود و در این مسیر جان سالم به در ببرد و از خطر دستگیر شدن توسط سربازان اسرائیلی فرار کند.