جوان آنلاین: شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران امشب ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳ در برنامه تهران ۲۰ شبکه تهران گفت: افقی که برای طرح جامع پارکینگ تهران در نظر گرفته شده است سال ۱۴۰۸ است. چرا که تا آن زمان انتظار داریم چهار خط مترو تهران ۸،۹، ۱۰ و ۱۱ ساخته بشوند.
به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران افزود: با بررسیهایی که انجام دادیم با توجه به نیاز خودروها و مکانیابیهایی که انجام خواهد شد حدود ۹۸ هزار فضای عمومی پارکینگ نیاز داریم که از این ۹۸ هزار فضای پارکینگ میتوانیم به سه قسمت تقسیم کنیم که یکی از آنها پارکینگهای عمومی است که شهرداری تهران در طول سالهای آینده خواهد ساخت، دیگری پارکینگهای مکانیزه یا پارکینگهایی هستند که به صورت آسانسوری هستند و سوم فضای پارکینگی است که مجتمعهای تجاری باید بسازند.
وی گفت: حدود ۲۵ درصد از پارکینگهایی که ساخته خواهد شد برای پارکینگهای عمومیست که شهرداری تهران خواهد ساخت و حدود ۴۰ درصد از آنها مربوط به پارکینگهایی است که توسط مجتمع تجاری ساخته خواهند شد همچنین ۳۵ درصد از آنها هم در پارکینگهای مکانیزه خواهند بود.
افندی زاده در مورد بودجه ساخت این پارکینگها گفت: در برنامهای که در پیش گرفتیم ۲۵ درصد از این پارکینگها باید از بودجههای شهرداری تهران ساخته شوند، اما حدود ۷۵ درصد از آنها باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود در کنار اینها هم حدود ۱۲۰ هزار پارک حاشیهای پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران افزود: در پارکهای حاشیهای ساماندهی صورت خواهد گرفت یعنی مکان پارکینگ مشخص میشود و مورد خط کشی و تابلو گذاری قرار میگیرد و بر اساس نیازهایی که وجود دارد زمانبندی میشود و این اتفاقات توسط یک نرمافزار یا برنامه کاربردی صورت خواهد گرفت و مردم میتوانند جای پارک خودشان را رزرو کنند و در آن مکان پارک کنند.
وی در مورد هزینه این پارکینگها گفت: هم اکنون طبق مصوبه شورای شهر تهران قیمتهای پارکینگها قیمتهای پایینی است و قیمت آن معمولا یک سوم قیمت پارکینگ مجتمعهای تجاری است، اما سیستم باید به گونهای باشد که بعد از گذشت مدت زمان زیادی از پارک کردن، قیمت پارکینگ بالا برود.
افندی زاده افزود: در صورت ایجاد شدن این سامانه جلوی تخلفات رانندگی گرفته میشود چرا که این سامانه با پلیس هماهنگ میشود و اگر کسی دوبله پارک کند میتواند جرایمی را به دنبال داشته باشد.