کد خبر: 1239772
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی که ادعا می‌کند یک سازمان منطقه‌ای و دفاعی است، برای تقویت روابط خود با کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه، به بزرگ‌نمایی تنش‌های منطقه‌ای و ایجاد تقابل بین جبهه‌ها ادامه می‌دهد.

جوان آنلاین: لین جیان در خصوص ابراز امیدواری مقام های ژاپنی و کره‌جنوبی نسبت به همکاری نزدیک با ناتو و متحدانش، اظهار داشت: این ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا، بازمانده جنگ سرد و بزرگترین اتحاد نظامی جهان است اما به بزرگ نمایی تنش های منطقه ای ادامه می دهد.

وی با توصیف شرایط حاکم بر کشورهای شمال شرقی آسیا، افزود: این کشورها به ارزش همزیستی مسالمت‌آمیز، اتحاد و همکاری برد-برد مشرف هستند و وضعیت کنونی صلح، همکاری، ثبات و رفاه در این منطقه نتیجه تلاش مشترک کشورهای منطقه است.

لین ادامه داد: منطقه آسیا و اقیانوسیه نه به بلوک‌های نظامی و نه به یک دایره کوچک که با قدرت‌های بزرگ مقابله کند و جنگ سرد جدیدی را آغاز کند، نیاز ندارد.

وی گفت: ما امیدواریم کشورهای منطقه به مسیر درست همکاری آسیا و اقیانوسیه پایبند باشند و نقش سازنده‌ای در حفظ و ارتقای صلح، ثبات، توسعه و رفاه در منطقه و جهان ایفا کنند و به گسترش ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه کمک نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در رابطه با سند دفاعی جدید ژاپن، اظهار داشت: این سند به شدت در امور پکن دخالت می‌کند و با تکرار روایت‌های قدیمی، سعی‌ می‌کند تا تنش‌های منطقه‌ای را افزایش دهد. چین نسبت به این موضوع نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را ابراز می‌کند.

وی با بیان اینکه چین متعهد به مسیر توسعه صلح‌آمیزی است که ماهیت دفاعی دارد، افزود: توسعه دفاعی و فعالیت‌های نظامی چین مشروع و موجه است.

لین گشت های دریایی چین با سایر کشورها را مطابق با قوانین بین‌المللی و عرف جهانی دانست و افزود: تایوان بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است و مساله تایپه موضوع داخلی کشور ماست و اجازه هیچ‌گونه دخالت خارجی را در این حوزه نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر علت اصلی تنش میان دو تنگه تایوان، جدایی طلبان تایوانی است که توسط نیروهای خارجی حمایت‌ می‌شوند، تاکید کرد: ژاپن با توجه به حملات و اشغالگری در این منطقه، در موقعیتی نیست که انگشت خود را به سمت مسئله تایوان نشانه رود.

وی با بیان اینکه سابقه تهاجم نظامی ژاپن در قرن گذشته و تحرکات نظامی و امنیتی این کشور توسط همسایگان آسیایی و جامعه جهانی به دقت زیر نظر گرفته شده است، افزود: توسعه سیاست‌های دفاعی ژاپن، نگرانی‌های شدیدی در جهان برانگیخته است.

لین با بیان اینکه ما از ژاپن می‌خواهیم تا عمیقا در جنایات تاریخی خود تأمل و از توسعه صلح‌آمیز دفاع کند، گفت: ما می خواهیم که توکیو از بهانه‌جویی برای تقویت نظامی دست بکشد و اعتماد همسایگان آسیایی خود و جامعه بین‌المللی را از طریق اقدامات مشخص جلب کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار