کد خبر: 1239361
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
هر ساله تعداد موتورسیکلت در سطح خیابان‌ها به شکل صعودی در حال افزایش است. یکی از دلایل این روند صعودی می‌تواند امکان عبور این وسیله از میان ترافیک و زودتر رسیدن به مقصد باشد. با وجود این تعداد زیاد از موتورسیکلت، راکبان آن باید برای معاینه فنی موتورسیکلت اقدام کنند تا میزان آلودگی این وسیله و همین‌طور احتمال بروز تصادفات با تعمیر یا تعویض قطعات کاهش پیدا کند. 
مریم بزی

جوان آنلاین: به گفته رئیس پلیس راهور فراجا داشتن کارت معاینه فنی برای موتورسیکلت همانند خودرو اجباری است و مالکان موتورسیکلت‌ها باید کارت معاینه فنی را کنار سایر مدارک موتورسیکلت به همراه داشته‌باشند. مدت‌هاست که مدیران شهری پایتخت به دلیل سهم ۱۰ درصدی آلایندگی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران بر لزوم اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها تأکید دارند، این در حالی است که موتورسیکلت‌ها زیربار اجرای قانون نمی‌روند، به‌گونه‌ای که سال گذشته تنها ۵۰۰ دستگاه موتور برای اخذ معاینه فنی به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. 

هر ساله تعداد موتورسیکلت در سطح خیابان‌ها به شکل صعودی در حال افزایش است. یکی از دلایل این روند صعودی می‌تواند امکان عبور این وسیله از میان ترافیک و زودتر رسیدن به مقصد باشد. با وجود این تعداد زیاد از موتورسیکلت، راکبان آن باید برای معاینه فنی موتورسیکلت اقدام کنند تا میزان آلودگی این وسیله و همین‌طور احتمال بروز تصادفات با تعمیر یا تعویض قطعات کاهش پیدا کند. 
پلیس راهنما‌یی و رانندگی دو دلیل اصلی را برای جدی نگرفتن معاینه فنی برای موتورسیکلت ارائه کرده‌است، یکی اینکه دید دوربین‌ها در خیابان‌ها و اتوبان‌ها محدود است، بنابراین راکبان موتور ترسی از جریمه‌شدن ندارند و موضوع دیگر تست آلایندگی برای موتور‌های کاربراتوری بی‌نتیجه است، به همین دلیل مالکان این نوع موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند. 
با این‌حال معاینه فنی موتور اجباری است و همه راکبان و مالکان این وسیله باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. در شرایطی که مالک موتورسیکلت برای دریافت برگه معاینه فنی موتور خود به موقع مراجعه نکند، مشمول جریمه خواهند شد. 

 آیا معاینه فنی موتور برای تعویض پلاک لازم است؟
کلیه مالکان موتورسیکلت که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، لازم است برگه معاینه فنی موتور را به‌عنوان یکی از مدارک اصلی ارائه دهند تا فرایند تعویض پلاک موتور برای آن‌ها انجام شود، بنابراین بدون ارائه برگ معاینه فنی موتور، تعویض پلاک انجام نخواهد شد. اما موتورسیکلت‌هایی که پلاک قدیمی دارند، برای دریافت کارت معاینه فنی ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه و پلاک جدید دریافت کنند. در این شرایط ارائه پلاک جدید بدون ارائه برگ معاینه انجام می‌شود. 

 سهم موتورسیکلت‌ها در آلایندگی هوا
به گزارش ایسنا، برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، از منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل می‌شوند و سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان می‌شود که از این ۸۰ درصد سهم خودرو‌های سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است و در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلانشهرهاست، خودرو‌های دیزلی سهم قابل‌ملاحظه‌ای دارند و موتورسیکلت‌ها نیز یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند. 
با وجود آنکه موتورسیکلت‌ها سهم ۱۰ درصدی در آلایندگی هوا دارند و قطعاً با انجام تست‌های معاینه فنی می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته‌باشند، اما با هیچ روشی صاحبان موتورسیکلت‌ها زیربار انجام معاینه فنی نمی‌روند. این در حالی است که برابر ماده شش قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند؛ یعنی در این ماده، صرفاً به خودرو‌های سبک و سنگین اشاره نمی‌شود و موتورسیکلت‌ها هم در مقوله وسایل نقلیه موتوری که باید معاینه فنی دریافت کنند، قرار می‌گیرند، اما میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه با وضع این قانون نیز افزایش نیافت. 

 برای معاینه فنی هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها نیست
رئیس پلیس راهور فراجا در گفت وگویی اعلام کرد که موتورسیکلت‌ها باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی کنند و افزود: اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته‌باشد، مطابق دیگر وسایل نقلیه اعمال قانون خواهد شد، چراکه از نظر ما هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد و موتورسیکلت‌ها نیز باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی کنند. 
سردار سید تیمور حسینی عنوان کرد: مراکز معاینه فنی شهرداری تهران برای اجرای طرح‌های مربوط به کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها آمادگی کامل دارند. 
 در ادامه سید محمد مهدی میرزایی قمی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران درباره میزان سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار سالانه گاز‌ها و ذرات معلق در شهر تهران گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ این منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده‌های گازی با سهم ۳/۲۱ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱/۱۰ درصد در رتبه سوم قرار دارند. به هر حال این ادله علمی نشان می‌دهد برای موتورسیکلت‌ها که سهم بالایی در آلایندگی هوا دارند باید چاره‌اندیشی کرد و این وسایل نقلیه با مراجعه به مراکز معاینه فنی به صورت مستمر پایش و کنترل شوند. 
 سهم موتورسیکلت‌ها در جابه‌جایی شهری ۱۳ درصد است
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران با توضیح اینکه در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابه‌جایی‌های روزانه شهر تهران از حدود ۷ درصد به ۱۳ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود این سهم به ۱۵ درصد نیز افزایش یابد، گفت: این تغییر سهم نشان می‌دهد که مد‌های حمل و نقل به سمت استفاده از این وسیله نقلیه به دلایل مختلفی تغییر یافته‌است. همین افزایش تعدد و اقبال عمومی در استفاده از موتورسیکلت باعث مشکلاتی برای شهر در بحث آلودگی هوا و تصادفات شده‌است. 
به گفته وی، بنا بر اعلام پلیس راهور فراجا درصد بالایی از این موتورسیکلت‌ها متأسفانه کاربراتوری و فرسوده هستند. یک موتورسیکلت کاربراتوری میزان آلایندگی آن در مقایسه با یک موتورسیکلت با استاندارد تولید یورو چهار، ۱۱ برابر و نسبت به یک خودرو با استاندارد تولید یورو پنج در حدود ۱۳ برابر بیشتر است. در بحث تصادفات هم تقریباً بیش از نصف تصادفات منجر به فوت در شهر تهران مربوط به این وسایل نقلیه است. 
میرزایی قمی با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها و اعمال قانون برای موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی مطابق با سایر وسایل نقلیه اظهار می‌کند: براساس قانون، کلیه وسایل نقلیه ملزم به انجام دوره‌ای معاینه فنی هستند که موتورسیکلت‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند و در این راستا اجرای طرح‌های مختلف توسط پلیس و شهرداری تهران برای نظم‌بخشی به موتورسیکلت‌ها نشان می‌دهد مدیریت شهری برای ساماندهی این وسایل نقلیه دغدغه‌مند است. 

 فقط ۲۶۹ موتورسیکلت برای معاینه فنی مراجعه کرده‌اند
میرزایی قمی با اشاره به مراجعه تنها حدود ۲۶۹ دستگاه موتورسیکلت از ابتدای سال تاکنون به مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌افزاید: شهر تهران از بضاعت ۱۱خط معاینه فنی موتور‌سیکلت در مراکز برخوردار بوده که میزان مراجعات به این مراکز تقریباً صفر است. ضمن اینکه در سال گذشته میزان مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه بوده که از این تعداد ۶۰ درصد آن از آلایندگی و ۲۰ درصد از آزمون ترمز مردود شده‌اند. ضمن اینکه برخی از موتورسیکلت‌ها نیز همزمان دارای چند نقص فنی بوده‌اند. 
وی با تأکید بر این موضوع که پیاده‌سازی هر انضباط اجتماعی و شهری علاوه بر برخورد‌های قانونی، نیازمند اجرای طرح‌های ایجابی است، می‌گوید: در همین راستا مدیریت شهری در خصوص توسعه خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و پیش‌بینی طرح‌های تشویقی و حمایتی برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که به زودی اجرایی خواهد شد. 

 موتورسیکلت‌ها اگر برگه معاینه فنی نداشته‌باشند، اعمال قانون می‌شوند
به گزارش تسنیم، رئیس پلیس راهور فراجا افزود: انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها مسئله جدیدی نیست، از قبل در قانون آمده بوده‌است، اما کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. 
سردار حسینی متذکر شد: موتورسیکلت‌ها هم باید همانند خودرو‌ها مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی کنند. 
وی یادآور شد: اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته‌باشد، مطابق دیگر وسایل نقلیه اعمال قانون خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار